hur mycket mata undernärd fisk

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mikro
    Användare
    • november 2002
    • 666

    hur mycket mata undernärd fisk

    Jag flyttade precis en liten aulonocara från mitt stora malawikar till ett yngelkar eftersom den blivit "mobbad" och inte fått i sig ordentligt med mat.

    Frågan är nu hur pass mycket man vågar mata den. Efter en tag i yngelakvariet har den blivit pigg och är framme och äter allt den får. Hur pass farligt är det att ge den ordentligt med mat nu?
    /Mikael
  • StefanL
    Användare
    • augusti 2002
    • 10784

    #2
    citat:Efter en tag i yngelakvariet har den blivit pigg och är framme och äter allt den får.
    Egentligen har väl fisken gett svar på hur den mår genom att "äta allt den får". Jag ser inga problem med att du matar den så mycket den kan äta då den tydligen visar indikation på att den mår bra.

    Jag har flyttat fisk som "mobbats" förr och jag har aldrig haft problem efter att de börjat äta "som vanligt" i reservakvariet.

    Kommentar

    • Cutekid
      Användare
      • januari 2003
      • 3368

      #3
      Jag har en mpimbwe som är mobbad och mkt mager. Kan man flytta den till mitt andra kar med Canary Cheeks? Är det att rekomendera ??
      Carl

      Besök petrochromis.com´s forum:

      http://petrochromis.com/phpbb3/

      Kommentar

      • robber
        Användare
        • september 2002
        • 87

        #4
        Say what?, vad bubblar du om Calle?

        Micke, jag ("mästaren på att göda fiskar så att dom blir stora som hus" <-- ett internt skämt) rekommenderar att man ger finfördelat foder istället, så att alla fiskar har en chans att få mat, testa gärna med att blöta upp granulat om du använder det, då sjunker vissa till botten där fiskarna inte inte behöver "slåss om maten" lika mycket. Annars är frysfoder som mysis och cyclops ganska finfördelat

        Så länge det inte blir massor med matrester som smutsar ner vattnet, och du håller rent o fint i akvariet efter exkrementer (mer mat, mer exkrement) så tror jag inte det är några problem att låta din mobbade fisk gå där till den ätit upp sig lite.

        Hade liknande problem med mina mobbade Auratusar, dom blev dock ihjältuggade trotts att dom fick "vila" och äta upp sig i ett annat kar.

        MvH Simon
        http://simon.holmbring.se

        Kommentar

        • Robin
          Användare
          • januari 2003
          • 4526

          #5
          citat:Hade liknande problem med mina mobbade Auratusar, dom blev dock ihjältuggade trotts att dom fick "vila" och äta upp sig i ett annat kar.
          Det var nog där problemet låg tror jag som har Auratus...
          Mina erfarenheter är att man bara förvärrar situationen om man flyttar över den mobbade...använd istället en stor födkasse att mata upp fisken i så att den kan se de andra och vise versa.
          Det funkar för mig.
          Mvh
          Robin

          Kommentar

          • Fredrik H.
            Användare
            • april 2002
            • 1884

            #6
            Din tanke är inte helt galen Calle (om det verkligen är kris). Jag har flyttat en mager dubbe till ett annat tropheuskar i vilket han snabbt blev kungen.

            Vad Aulonocaran beträffar så tror jag att det är bara att mata på. Jag förstår vad du menar Mikael. Fiskar som ätit lite under en längre period kan chockas av för mycket mat och bli förstoppade. Detta har dock bara hänt mig med "långtarmade" ciklider som demasoni och Tropheus.

            mvh,
            Fredrik H.
            Gratis konto på: www.cichlidtube.com
            www.cichlidgallery.org
            www.tropheini.com

            Kommentar

            • Cutekid
              Användare
              • januari 2003
              • 3368

              #7
              Jo det är kris .. han är mager som faan .. men jag fördelar räkmixen i mindre och fler bitar nu .. tror att han får i sig mera mat .. får vänta lite och se. Vad tror du om att släppa i han i Canary cheek karet? De är ju mindre i alla fall.

              Hänger du med nu Simon ??

              MVH
              Carl

              Besök petrochromis.com´s forum:

              http://petrochromis.com/phpbb3/

              Kommentar

              • mikro
                Användare
                • november 2002
                • 666

                #8
                tackar för tipsen!

                Jag matar på och hoppas han, tror nämligen det är en hane som blivit nertryckt, blir lite större snart. Han hade en liten söt kulmage när jag lämnade honom i eftermiddag så han har fått i sig lite mer än han brukar : )
                /Mikael

                Kommentar

                • robber
                  Användare
                  • september 2002
                  • 87

                  #9
                  Robin, kanske ska tillägga att jag inte försökte rädda alla som blev mobbade, ibland hinner man inte, ibland vill man "se om dom kan lösa det själva", men min monster hane (har tyvärr inga bilder kvar) slog ihjäl samtliga utom 2 honor i den från början 6 taliga gruppen.

                  Men, nu är det Tanganyika istället för Malawi i mitt kar (ett annat kar också för den delen)

                  /Simon
                  http://simon.holmbring.se

                  Kommentar

                  Arbetssätt...