Faxesand (ciklidgrus) i Mal. & Tan. (om bel.)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ricard
    Användare
    • augusti 2003
    • 476

    Faxesand (ciklidgrus) i Mal. & Tan. (om bel.)

    [u]HEJ!</u>

    Så var det jag igen...
    Jag har nog landat i att sätta upp en Tanyangikabruk MEN denna fråga är av en mer allmän natur så alla hugade experter är välkomna...

    När jag läser (det gör man som osnöten ciklidnybörjare) så ser man att de flesta av arterna föredrar mörk botten framför ljus eller i extrema fall (?) vit!

    - För att fiskarna skall känna sig trygga, (läs färga ut med naturligt beteende!) är det bättre att ha ett mörkt substrat?

    - Kan man använda svart eller vad är nackdelarna?

    Jag har pysslat en hel del med killis. Dessa fiskar har vi i allal år hållit i små burkar med torv på botten med en 15W glödlampa. Idag "vräker" jar på med 2x18W lysrör. Det viktiga är att ha mörk botten så de känner sig trygga. Det är inte ljuset i sig som är probelemet. Jmf 30cm under ytan belyst med 3x36W, med en skuggig dag på 5 meters djup i Tanyangika... Om man mäter upp ljuset så har jag en känsla av att solen spöar både Osram och Philips...

    Hänger ni med i mitt resonemang..?

    Jag lägger märke till att många satsar ganska stora slantar på att få "rätt biotop" med BTN-bakgrunder, men sen dumpar man i vit sand till en grupp troffar - är det optimalt?

    Till sist: kanske är frågorna lite provocerande för en som kan detta men jag undrar verkligen... []
    Mvh.
    Ricard Hulteke - Välkommen till Min zoon
  • Ricard
    Användare
    • augusti 2003
    • 476

    #2
    HEJ ALLIHOP!

    Är det ngn som har ngt att säga om substratfärg och dess betydelse för fiskarnas utfärgning mm?
    citat:Jag har pysslat en hel del med killis. Dessa fiskar har vi i alla år hållit i små burkar med torv på botten med en 15W glödlampa. Idag "vräker" jar på med 2x18W lysrör över mina 20-litersburkar. Det viktiga är att ha mörk botten så de känner sig trygga. Det är inte ljuset i sig som är probelemet. Mina lysrör kommer aldrig upp i de nivåer som afrikanskt sol ger, om än på ngr meters djup.
    Hänger ni med i mitt resonemang..?

    Jag lägger märke till att många satsar ganska stora slantar på att få "rätt biotop" med BTN-bakgrunder, men sen dumpar man i vit sand till en grupp troffar - är det optimalt?
    [u]MVH.</u>

    ps. för den som undrar vad killis är så är det populärnamn på äggläggande tandkarpar(ex. http://home8.swipnet.se/~w-86183/ima...6_11_5_640.jpg från hemsidan http://home8.swipnet.se/~w-86183/svenska.htm)
    Ricard Hulteke - Välkommen till Min zoon

    Kommentar

    • StefanL
      Användare
      • augusti 2002
      • 10784

      #3
      Jag är ingen expert när det gäller fiskarnas utfärgning eller välmående beroende på sandfärgen. Det jag däremot sett av egen erfarenhet är att fiskarnas färger "verkar" klarare och starkare med ljus sand.

      Här sägs det några ord i ett ämne jag själv startade som kanske kan hjälpa dig en bit på vägen...



      Med just Tropheus så sägs det ofta att ljus sand frambringar betydligt mer färg på dom än vad som är fallet med mörkare. Jag är böjd att hålla med om detta då jag själv hade några Kachese som med mörkbrun sand enbart såg mörkröda ut (förutom när hanen imponerade på honorna). När jag sedan bytte sanden till en betydligt ljusare så blev det stor skillnad!! Alla visade färger som jag inte trodde fanns på fiskkroppen...

      Kommentar

      • Ricard
        Användare
        • augusti 2003
        • 476

        #4
        citat:Ursprungligen skickat av Tricella

        Jag är ingen expert när det gäller fiskarnas utfärgning eller välmående beroende på sandfärgen. Det jag däremot sett av egen erfarenhet är att fiskarnas färger "verkar" klarare och starkare med ljus sand.

        Här sägs det några ord i ett ämne jag själv startade som kanske kan hjälpa dig en bit på vägen...



        Med just Tropheus så sägs det ofta att ljus sand frambringar betydligt mer färg på dom än vad som är fallet med mörkare. Jag är böjd att hålla med om detta då jag själv hade några Kachese som med mörkbrun sand enbart såg mörkröda ut (förutom när hanen imponerade på honorna). När jag sedan bytte sanden till en betydligt ljusare så blev det stor skillnad!! Alla visade färger som jag inte trodde fanns på fiskkroppen...
        [u]TACKAR för den länken! Gött!</u>
        Skall läsa och se vad som sägs...

        MVH
        Ricard Hulteke - Välkommen till Min zoon

        Kommentar

        • odilou
          Användare
          • april 2002
          • 308

          #5
          Tanganyika är en jättelik sjö med kanske 150 mil kustlinje. Det finns många olika sorters sand. Dock kan man nog säga att generellt sett är grå, ganska ljus, finkorning sand ett bra val. Jag har just sådan sand hemma som kommer från sjön, så att den är biotopriktig kan jag bevisligen säga.
          Många arter funkar dock bättre med mörk sand, exempelvis de flesta snäcklekare jag stött på.

          Det finns jättefina naturbilder på http://www.amateurcichlids.com/tanganyika/index.shtml

          PS. Du får du börja stava Tanganyika rätt tycker jag. Nu har du skrivit Tanyangika kanske 30 gånger. Därmed inget illa ment.

          Kommentar

          Arbetssätt...