Tips om......från er proffs!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Henrik Dehlin
    NCS Medlem
    • september 2002
    • 1913

    #16
    citat:Here we go again...[V]
    Exakt...

    citatet är enbart jag som sagt att ibland kanske folk inte har råd att köpa stora akvarium
    Jo jag vet och det sa jag med

    citaten var jag inte alls imot det tricella säger eller så,för jag anser att han kan en hel del och säger smarta grejer men just det om plats och råd håller jag ej med om!...
    Dom flesta malawi kräver stora utrymmen och är stora,därför tycker jag det är lämpligt att ha stora akvarium,Jag har aldrig påstått att man behöver 4st som är över 200liter...det räcker med 1!..

    citat:försök att förstå vad jag menar istället för att klanka ned på alla som inte har dina förutsättningar.
    Jag kan inte säga att jag har sånna jätte bra försättningar..Men 4akvarium 1tv och 1säng duger för mig i mitt rum!..Andra vill inte ha det så jag vet!,(har oxå 3 i garaget)

    Nu orkar jag inte knabba mer för det är visst bara jag som tycker att man ska ha råd och plats för det man skaffar sig!

    Ha de!

    Kommentar

    • StefanL
      Användare
      • augusti 2002
      • 10784

      #17
      citat:bara jag som tycker att man ska ha råd och plats för det man skaffar sig!
      Que? Är det inte det jag skrivit...att alla har akvarium och utrymme efter sin egen förmåga...dvs att man HAR RÅD FÖR DET MAN SKAFFAR SIG...men kanske inte mer än det. Du anser att man inte kan ha Malawi om man har mindre än 200Liter och skriver också att de flesta arter är för stora...hm...det finns många...många...små Mbuna också Henke.

      Pssst...kul med en irriterande diskussion...ha det gött!

      Kommentar

      • Henrik Dehlin
        NCS Medlem
        • september 2002
        • 1913

        #18
        citatu anser att man inte kan ha Malawi om man har mindre än 200Liter och skriver också att de flesta arter är för stora...hm...det finns många...många...små Mbuna också Henke.
        Ja det anser jag....små och små 8-11 cm är ungefär dom minsta och det är väll inte så jätte litet...

        citat:Que? Är det inte det jag skrivit...att alla har akvarium och utrymme efter sin egen förmåga...dvs att man HAR RÅD FÖR DET MAN SKAFFAR SIG...men kanske inte mer än det
        men öö nej,om man har blå delfin i akvarium under 200 liter så har man nog inte råd eller plats...eller kanske helt enkelt dåligt påläst...

        citatssst...kul med en irriterande diskussion...ha det gött!
        Jo det är kul så länge ingen tar illa upp men det kanske nån gör snart,hoppas inte det för det är inte det som är menningen!

        Ha det gött du med

        Kommentar

        • Ralph
          Användare
          • maj 2002
          • 736

          #19
          Törs man sticka emellan här eller?

          Håller med om att 175 liter är lite litet, men samtidigt så har jag haft 15 rätt stora troffar i ett 225-liters som enligt den stora massan är alldeles för litet för att ha troffar i, men jag hade inga bekymmer och fick t o m lek på dem. Det mesta går, men det kräver också rätt skötsel. Jag tror säkert att det går utmärkt att ha ett gäng Malawi-ciklider i ett akvarium på under 200 liter, men självklart får man inte samma balans som i ett 720.

          Går man däremot i tankarna att skaffa ett akvarium för t ex Malawi-ciklider bör man sikta på minst 300 liter (av många anledningar), och det är vi nog alla överens om. Men precis som tidigare nämnt så måste man ju försöka göra det bästa av den situation man nu är i. Jag kommer nu t ex att ha fyra "Steweni Tiger" i ett 190-liters i väntan på en större burk, och det kommer nog också att gå utmärkt men jag kanske inte kan räkna med att få lek på dem.

          Förresten! Ang frågorna i första inlägget så håller jag med Tricella ang att slopa Leleupin och utöka de andra arterna du har med nån enstaka av varje.

          Kommentar

          • StefanL
            Användare
            • augusti 2002
            • 10784

            #20
            Här finns en länk till dig Lisa...gjort av "Proffs".



            citat:Tacksam för trevliga åsikter och häftiga ideér
            Hmm...fick lite dåligt samvete pga tidigare inlägg...hm?...neeeej.

            Kommentar

            • Zaphi
              NCS Medlem
              • juli 2002
              • 5395

              #21
              Min erfarenhet säger alltjämt att nästan alla här är glada amatörer och att de proffs, som ibland uttalar sig i affärerna, vars uttalande ibland hamnar här, verkar inte olikt en bilförsäljares klumpiga kommentarer, uttala sig med rena kapitalistiska argument och på marknadsföringsmässigt oetiska sätt.

              Det är väl Kjelle man kan lita på då...Ingen annan! ALDRIG!...

              Saludos,
              Zaphi
              www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

              Kommentar

              • robber
                Användare
                • september 2002
                • 87

                #22

                Bara för att flinka in med en liten kommentar, "inga malawi i kar under 200 liter", finns ju flera mbuna som skulle gå bra i 175-200 liter..

                Finns ju ett antal ganska små mbuna som inte är särdeles revirhävdande eller på annat sett agressiva (pms)..

                Ps. Socolofi tycker jag är ett jätte bra exempel på en mycket vacker fisk som inte (enl. mina erfarenheter iallafall) är så revirhävdande att den största hanen tar död på alla andra hanar och honor som inte vill leka. (Till skillnad från mina Fd. Auratus, (may they rest in peace) argh!)

                Alla kan inte/får inte (pga, sambo/föräldrar/hyresvärd m.m.) ha gigantiska akvarier med flera hundra tals liter vatten

                Sisst men inte minst, Lycka till Lisa, och gör som Tricella sa, byt ut din Tanganyika ciklid mot några fler Socolofisar

                MvH Simon
                http://simon.holmbring.se

                Kommentar

                • StefanL
                  Användare
                  • augusti 2002
                  • 10784

                  #23
                  citatet är väl Kjelle man kan lita på då...Ingen annan! ALDRIG!...
                  Njae...det finns många skickliga akvarister här men de skriver inte inlägg stup i kvarten (som jag)...dock är det riktigt bra råd när de väl lyckas kladda ned några rader (En känga till "inaktiva akvarieproffs" här på forumet). Kjell är oerhört duktig...jag har t ex lärt mig massor av honom och "hans" böcker...hans råd på forumet...inget snack om det.

                  Kommentar

                  • FI
                    Användare
                    • augusti 2002
                    • 3743

                    #24
                    Jag kan i princip ingenting om malawiciklider... Men råd om hur stort akvarium som behövs baseras ju oftast på hur mycket plats ett fullvuxet exemplar av arten normalt vill ha, i alla fall då det gäller andra typer av ciklider, därför så är det lite onödigt och även taskigt att direkt börja gapa om att akvariet är för litet. Oftast så är det ju ungfiskar man köper då man skaffar sig en ny art, så jag tror att det är bättre att först ta reda på hur stora fiskarna är just nu och sedan bara informera om att personen troligtvis måste byta till ett större kar då fiskarna blir större.
                    På andra forum så har jag hört folk kasta ur sig kommentarer som...
                    "-Akvariet är för litet! Lämna tillbaka fiskarna till butiken!"
                    ...trots att fiskarna bara är någon centimeter just då. Sånt är tråkigt och jag tror att det bara gör det svårare för nya akvarister att hitta till den här trevliga hobbyn. Man bör följa de "regler" som finns att följa men man bör även använda sunt förnuft och inte slaviskt kasta fram information som gäller fullvuxna fiskar då det i de flesta fall rör sig om pyttesmå ungfiskar som har flera år framför sig innan de når sin fullvuxna storlek.

                    Mvh Fredrik Isaksson
                    Fredrik Isaksson
                    Bildarkivet

                    Kommentar

                    • lisa.bruce

                      #25
                      Wow....
                      ..vilka känslor som kommit i omlopp. Riktigt roligt att läsa.

                      Som ny börjare kan jag känna att drömmen om ett vackert akvarium fanns, man går in i akvarie-affären får tips om vilka firrar man skall välja får hjälp att köpa ett snyggt och mycket dyrt akvarium som man får veta är det absolut rätta.

                      Man inbillar sig att biträdet både hänger med i hur man har föreställt sig sitt levande konstverk sammtidigt har jag varit övertygad om att de i butiken haft den fack kunskap som krävs för att hålla ett akvarium. Men ack vad fel man kan ha. Nu i efterhand kan jag säga att jag har hört många konstiga saker som biträdena föreslagit (vilket jag trott på till en början), nyfiken som jag är har jag försökt hitta informationen på bibliotek och även internet (det var faktiskt så jag fann er)resultatet av mina efterforskningar har gjort mig verkligt förvirrad.

                      Men jag inbillar mig i allafall att mina firrar mår ganska bra efter som att min socolofi har munnen full med yngel och jag har bara haft akvariet sedan hallowen helgen.

                      Tycker att det var roligt att så många kommer med åsikter, men i slutändan så sollar vi väl alla bort de ord och ideér vi inte tror på.//tack Lisa

                      Kommentar

                      • Zaphi
                        NCS Medlem
                        • juli 2002
                        • 5395

                        #26
                        Jag hoppas folk förstår komiken i mitt inlägg. Jo minsann, jag lade dit en "" också, vilket jag mycket sällan missbrukar.

                        Saludos,
                        Zaphi
                        www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

                        Kommentar

                        Arbetssätt...