Demasoni eller Maingano

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Leif Edvardsson

    Demasoni eller Maingano

    Har nyss startat ett malawikar på 600l. Har för närvarande golden, rödzebra, elongatus och något som skulle vara blå rödzebrahanar men som troligen är något annat.
    Jag tänker göra mig av med mina elongatus då jag tycker att dom är för färglösa.
    Tänker även ta bort "rödzebrahanarna". Den ena är dominten i karet och fadern till ett antal "rödzebra-yngel". Alla dessa yngel är "grå-brun-lila" i färgen. Om jag fattat rätt borde hon-ynglen redan vara röda och då är mina yngel givetvis en korsning eller vad tror ni?
    Nu till min fråga:
    Jag vill ha något blått i karet, men vill inte ha någon enormt stilig "tupp" med tillhörande grå honor. Funderade först på demasoni men börjar nu luta åt maingano. Anledningen är allt som sägs om demasonins känslighet för bukvattensot och tendens att bråka. Alla råd och synpunkter mottages tacksamt!
  • Christian

    #2
    Hej!
    Dina rödzebra yngel behöver ej vara korsning. Det är möjligt att den röda hanen ger blå rödzebra hanar(röd zebra hanen är vanligtvis blå, men kan också vara röd. Honorna är alltid röda). Demasoni är tyvärr en riktig skitfisk tycker jag. De är dock väldigt snygga, men jag har alltid haft problem med dem. De är helt enkelt känsliga och dyra, vilket gör dem till ett kostsamt val. Maingano har jag aldrig haft själv, tycker personligen att johanni är snyggare. Har fått för mig att de är argsinta av sig...

    Kommentar

    • malawi_voodoo
      Användare
      • juli 2002
      • 790

      #3
      Jag skulle ha kvar golden och röd zebran tillsvidare.
      sen skulle jag skaffa en grupp saulosi (blåsvartrading herre med gula damer). och en grupp maingano.
      /Glenn Wouda

      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=156507

      Kommentar

      • Marcus1979
        Användare
        • januari 2003
        • 404

        #4
        Jag tycker demasoni är snyggre än mainganon och dessutom är min erfarenhet att mainganon är aggressivare än demasoni. Visst är demasoni något känsliga men med rätt förhållanden så ynglar dom av sig och håller sig ifrån sjukdommar.
        Saulosi är oxå en mycket trevlig fisk. Vet inte om det går att ha allt för många hannar tillsammans å få dom utfärgade bara...?

        Mvh/Marcus
        960L Malawi

        Kommentar

        • StefanL
          Användare
          • augusti 2002
          • 10784

          #5
          citat:Funderade först på demasoni men börjar nu luta åt maingano. Anledningen är allt som sägs om demasonins känslighet för bukvattensot och tendens att bråka.
          Om jag tänker på den grupp Maingano som jag hade så är det rent otroligt om Demasoni ska bråka mer...
          Nu hade jag kanske inte den bästa fördelningen mellan hanar och honor, men de bråkade inte enbart med sin egen grupp utan det hände att andra fick sig en motionsrunda i karet med jämna mellanrum...

          Kommentar

          • Leif Edvardsson

            #6
            Till Christian:
            Jag har två "rosa" hanar och en som jag vet är en blå rödzebra. Den dominanta har en gulton på fensluten som den "äkta inte har. Ser tendens till detta på de två andra jag fick samtidigt. Beträffande ynglena så kunde det givetvis vara icke utfärgade han-yngel, men det är yngel från 5-6 kullar från 4 honor. Jag tycker att något yngel borde blivit hon-yngel och därmed rödaktig.
            Din erfarenhet av demasonin låter som det jag hört! Synd för innerst inne är jag minst sagt sugen på dessa.

            Till malawi-voodoo:
            Jag har sneglat lite på saulosi men då det är hanarna som är blå och honorna som är gula så skulle detta ge lite blått och "mycke" gult. Jag tycker det ar gult så det räcker redan om du ursäktar. Jag ser att du även rekomenderar maingano. Har du erfarenheter av dessa?

            Til marcus:
            Jag håller med dig om att demasonin är snyggast Jag har nog gått och blivit lite småförälskad i denna art. Dom verkar båre charmiga och otroligt snygga!

            Anledningen till att jag tvekar är att jag fick för ett tag sen en släng av bukvattensot. Det började med att jag införskaffade 2st livingstonii som redan från start verkade vantrivas. För livligt kanske? Hur som helst dog de med en veckas mellanrum. Därefter har det insjuknat två rödzebra och de två största goldenhanarna med 2-3 veckors mellanrum mellan varje insjuknande. Avlivade samtliga som insjuknade. Har dragit ner på maten fast jag inte tycker att jag matar för mycket. Om det är något som är fel så är det nog vattnet. Har pH på ca 7,7 i kranen men det är mjukt. Har mycket kalksten i akvariet men det är svensk kalksten och den är kanske för hård för att kunna avsöndra något nämnvärt? Byter alltid 1/3 av vattnet en gång i veckan och tillsätter då aquasafe och salt. Det jag nu har gjort är att jag lagt ner en traditionell akvariekalksten i bamseformat. Nu har det gått 3 veckor utan sjukdomssymtom (peppar, peppar...)

            Kommentar

            • Leif Edvardsson

              #7
              Tricella
              Jag hörde i en akvariebutik att mainganon i liket med auratus kunde vara "elak" även mot andra arter. Butikägarens råd var: "-inga långrandiga malawi!!"

              Det känns som om man kanske ändå skulle chansa på favoriten demasoni när jag är säker på att förhållandena är rätt. När allt kommer omkring kan det ju inte bli värre än att det går åt h-e och då är man ju en erfarenhet rikare.

              Kommentar

              • malawi_voodoo
                Användare
                • juli 2002
                • 790

                #8
                ja just det du hade golden.
                Men blått det finns ju Metriaclima callainos "bright blue zebra"
                maingano är inte så himla aggressiva. håll en 6-7 st så går det nog bra ska du se.
                hur många har du av dom andra nu?
                /Glenn Wouda

                http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=156507

                Kommentar

                • malawi_voodoo
                  Användare
                  • juli 2002
                  • 790

                  #9
                  ha inte två olika "långrandiga" malawi med varran bara (Melanochromisar) DET brukar ge problem
                  /Glenn Wouda

                  http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=156507

                  Kommentar

                  • StefanL
                    Användare
                    • augusti 2002
                    • 10784

                    #10
                    "De långrandiga" är oftast (om inte endast) från släktet Melanochromis, och detta släkte anses som det hårdaste av alla inom Mbuna tätt följt av Pseudotropheus.

                    Kommentar

                    • technofish
                      Användare
                      • januari 2004
                      • 23

                      #11
                      Hej!

                      Jag har själv 7st demasoni,visst kivas & jagas det lite i den egna gruppen,men tycker inte att det är så farligt så att man ska välja bort den underbart vackra ciklid.
                      540L Malawi/Tanganyika
                      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=139133

                      Kommentar

                      • Byttorp
                        Användare
                        • november 2003
                        • 1585

                        #12
                        Hej!
                        Jag har idagsläget ett kar där det simmar Röd Zebra, Golden och Maingano. Jag har 8 Maingano och har inte märkt att dom skulle vara speciellt hårda mot några andra fiskar eller inbördes. Kanske beror det på att odm inte är helt fullvuxna, men dom är ändå 6-7 cm så... Övriga fiskar trivs bra och 2 golden honor har precis tuggat klart, så det verkar vara fin harmoni bland min uppsättning...kan varmt rekomendera Mainganon.....men visst dom andra sorterna ni diskuterat är ju vackra dom med.
                        Trappat ner till 6 akvarier och just nu mestadels Malawi med inslag av apisto, räkor och några Tanganyika.
                        Ordförande GCG

                        Kommentar

                        • Leif Edvardsson

                          #13
                          Tackar så mycket för alla synpunkter och erfarenheter.
                          Fan vet om detr blev så mycket lättarte att välja. Det verkar ju givetvis som om det finns både positiva och negativa erfarenheter av båda arterna. Dessutom har ni ju kommit med ytterligare förslag på arter.
                          Jag får fundera ett tag till. Det är ju ingen panik, även om det kliar.. Hur som helst får det ju gå någon vecka till så att jag säkert blivit av med soten.
                          Som det känns nu kan jag meddela att jag nog chansar på demasoni då det är dessa jag helst vill ha och då en grupp på minst 15-20 st då tillsammans med ca 10 golden och 10 rödzebra.
                          Inget är dock klart så kom gärna med mer synpunkter!

                          Kommentar

                          • Ozzp
                            Användare
                            • augusti 2002
                            • 34

                            #14
                            Har 1+1 vuxna och 6-7 unga maingano tillsammans med rödzebra, saulosi och mpanga.
                            Kanske har jag haft extra tur för mainganohanen är riktigt snäll och timid mot alla andra fiskar i burken (310l), visst får sig honan några extra varv innan och precis efter leken men så är det ju i alla arter.

                            Håller med om att demasonin är riktigt snygg men håller mainganon i stort sett lika högt. En riktigt svart hane med fina blåa band som spänner upp sig lite, riktigt snyggt...
                            Kan inte riktigt se johannin som en konkurrent till mainganon utseendemässigt. Visst hanarna är prydliga men de smutsgula honorna ger jag inte mycket för.

                            Lycka till och satsa på maingano
                            Fredrik

                            Kommentar

                            • Leif Edvardsson

                              #15
                              Man kanske skulle testa både maingano och demasoni för att testa vad som passa bäst
                              Beträffande johanni så håller jag med om att maingano är klart snyggare (enligt min smak)

                              Kommentar

                              Arbetssätt...