Vilket grus till malavi som inte blir grumligt,

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ciklidjocke
    Användare
    • januari 2004
    • 28

    Vilket grus till malavi som inte blir grumligt,

    Vad skall jag välja för grus som är snyggt och absölut inte gör vattnet grumligt. Skicka gärna någon bild. är engelsk sjösten okej 4-5cm.
    ciklidjocke
  • Henrik Dehlin
    NCS Medlem
    • september 2002
    • 1913

    #2
    Det är ok...Men jag tycker fin sand är snyggare och då menar jag sånn som är på stränderna..Och bara man gör rent det ordentligt förre så grumlar nog inte något sorts grus/sand!

    Kommentar

    • StefanL
      Användare
      • augusti 2002
      • 10784

      #3
      Precis som Henke skrev...tvätta vilken sand du vill ordentligt så blir det inte grumligt.

      Jag använder Rådasand 0,33mm som inte grumlar alls. En sand som är väldigt populär just nu hos Malawi- och Tanganyika-ägare är en "blästersand" man kan köpa på Biltema.

      En annan sand som är snygg är Rådasand 0,8mm-1,2mm. Även känd som "Fågelsand". Om du inte kan komma till Biltema så gå in till närmaste Zoohandlare och köp denna "Fågelsand". Den blir billigare om du köper den just som "Fågelsand" istället för "Akvariesand" även om det är exakt likadan sand!!

      Jag tycker personligen att sådan här sand passar bättre till Malawi och Tanganyika än t ex Engelsk sjösten...men det är min smak.

      Kommentar

      • Robin
        Användare
        • januari 2003
        • 4526

        #4
        0,33mm verkar lite smått för att vara sand va? är det säker att det inte är 0,33cm? (3,3mm).
        Det är väl inte mjöl du har i karet?
        Mvh
        Robin

        Kommentar

        • ciklidjocke
          Användare
          • januari 2004
          • 28

          #5
          vad har du för grus iditt malavikar Robin,
          ciklidjocke

          Kommentar

          • Henrik Dehlin
            NCS Medlem
            • september 2002
            • 1913

            #6
            0,33mm är inte smått för att vara sand....kolla här så ser du att det finns mycket finare(mindre då).. http://www.pwss.nu/productsByCategor...ME=Akvariegrus

            Alltså det är smått men det finns finare...jag vet inte riktigt hur kornstorlek är på normal strandsand nån som vet?

            Kommentar

            • Tony
              Användare
              • april 2002
              • 4594

              #7
              I mina burkar ser jag tydligt att de med lite grövre sand, 0,8-2mm, ger ett mycket klarare vatten. Vad det beror på vet jag inte, men då jag sköter alla burkar på samma sätt och har samma typ av filtering är jag övertygad om att gruset gör sitt.

              Tony Englund

              Kommentar

              • Micke
                Användare
                • april 2002
                • 9579

                #8
                Jag har precis startat upp ett kar där jag blandat två olika fraktioner sand och lite grövre grus. Jag är själv väldigt nöjd med resultatet.
                Sanden kommer från ett reningsverk där den var avsedd som filtersand, den finare är 0,4-0,8 mm och den grövre 0,8-1,25 mm. Till detta har jag blandat i lite grus från stranden, uppskattningsvis från några mm upp till ca 2 cm.
                Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                Kommentar

                • deelay
                  Användare
                  • september 2002
                  • 5394

                  #9
                  citat:Ursprungligen skickat av Tony

                  I mina burkar ser jag tydligt att de med lite grövre sand, 0,8-2mm, ger ett mycket klarare vatten. Vad det beror på vet jag inte, men då jag sköter alla burkar på samma sätt och har samma typ av filtering är jag övertygad om att gruset gör sitt.

                  En grövre kornstorlek gör ju att mycket av skiten hamnar under och i gruset medans en finkornigare variant inte gömmer smutsen utan den flyger runt i burken ist så har man då mycket fisk i så blir det svårare att få klart vatten om man inte har en bra filtrering av vattnet.Det större gruset blir ju lite som en teori av ett filter i den övre regionen.
                  http://www.aquariumstockholm.se/

                  Kommentar

                  • guineapig
                    Användare
                    • september 2003
                    • 72

                    #10

                    Jag kör med blästersand från Biltema 0,2-1,0 mmm och den grumlar inte vattnet. Jag har inte tvättat den utan hällde i den med akvariet fyllt till ca 25%, då blir den lite tvättad automatiskt. Var noga med att byta vatten ett par tre gånger bara, för säkerhets skull...

                    Har märkt att den kan variera lite i färgton beroende på när man köper. så var lite fräck och öppna en påse och kontrollera innan ni köper (oftast brukar några påsar vara spräckta så det löser sig av sig självt...).

                    Min sand var relativt ljus, dock helt ok enligt min mening. Dock måste man ge akt på vilka lysrör man kör med, det kan bli en obehaglig rosa ton på sanden om man kör med rör med mycket rött i.

                    Hade tidigare engelsk sjösten och har märkt en tydlig skillnad i beteende. Nu går de och plockar i sanden och silar genom gälarna, vilket de av naturliga skäl inte kunde innan.

                    Daniel Gullberg

                    Kommentar

                    • Robin
                      Användare
                      • januari 2003
                      • 4526

                      #11
                      Jag har verkligen GRUS i mitt kar just nu.. lite som engelsksjösten fast ej rundade och runt 1-3mm. Väntar på en transport av blästersand just nu.
                      Mvh
                      Robin

                      Kommentar

                      • StefanL
                        Användare
                        • augusti 2002
                        • 10784

                        #12
                        Robin:
                        citat:0,33mm verkar lite smått för att vara sand va? är det säker att det inte är 0,33cm? (3,3mm).
                        Det är väl inte mjöl du har i karet?
                        Guineapig:
                        citat:Jag kör med blästersand från Biltema 0,2-1,0 mmm
                        Robin:
                        citat:Jag har verkligen GRUS i mitt kar just nu.. lite som engelsksjösten fast ej rundade och runt 1-3mm. Väntar på en transport av blästersand just nu.
                        Helt plötsligt så verkar sand vara sand va?
                        Trots att du tyckte det var konstigt att jag hade sand som var av storleken 0,33mm så har du själv beställt sand som i minsta storleken är än mindre än det jag har...hmm...kul Robin!

                        Kommentar

                        • deelay
                          Användare
                          • september 2002
                          • 5394

                          #13
                          Tricella =)

                          http://www.aquariumstockholm.se/

                          Kommentar

                          • Robin
                            Användare
                            • januari 2003
                            • 4526

                            #14
                            Ännu en gång så tänkte jag inte längre än vad näsan räckte. Sedan så har jag för mig att Biltemas blästersand finns i två olika kornstorlekar...har inte bestämmt vilken jag ska ha än.
                            Mvh
                            Robin

                            Kommentar

                            • deelay
                              Användare
                              • september 2002
                              • 5394

                              #15
                              Välj efter vilka firrar du ska ha,så gjorde jag i mitt 10 000 liters hehe

                              Har ju inget 10 000 liter ju =(
                              http://www.aquariumstockholm.se/

                              Kommentar

                              Arbetssätt...