HJÄLP, mig snälla, hur gör jag med P. Socolofin

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • lisa.bruce

    HJÄLP, mig snälla, hur gör jag med P. Socolofin

    finns det ingen som vet hur man gör när en munruvare har ägg i munnen? Jag skrev min fråga tidigare, hoppas på ett svar//Lisa
  • Johan
    Användare
    • augusti 2002
    • 3029

    #2
    vad är det du vill veta, ang ägg i munnen. har inte sett den tidigare frågan/tråden

    Kommentar

    • StefanL
      Användare
      • augusti 2002
      • 10784

      #3
      Man kan välja flera olika alternativ. T ex dessa:

      * Låt honan släppa ynglen i akvariet tillsammans med övriga invånare. Se till att det finns gömställen för yngel såsom grottor eller stenröse (många små stenar (5*5cm) lagda i hög).

      * Flytta honan till ett mindre akvarium som du använder som "spottkar" där honan i lugn och ro kan vårda sina yngel och själv äta upp sig innan hon släpps tillbaka till stora akvariet.

      * Töm honan på yngel genom att öppna hennes mun så ynglen kan simma ut. Ta därefter och separera ynglen från honan och återställ honan till stora akvariet. Ynglen kan antingen vara i ett 16-20L akvarium eller i en plastbox som är syresatt via luftpump. Att tömma honan är inget man skall göra om man känner sig osäker på hur man går tillväga. Risk för skada om man inte gör på rätt sätt.

      Du får själv avgöra vilket alternativ som fungerar bäst för dig efter de tillgångar du har på t ex fler akvarium.

      Att ingen svarat beror troligtvis på att det står en hel del om detta i andra liknande ämnen och redan diskuterats. En oerhört bra funktion är "sök" på meny ovan där man kan söka på ord och då få fram en hel del material som man kan studera och kanske finna svar på det man önskar veta...

      Lycka till!

      P.s. Nu när du fått svar i denna "tråd" (ämne) så kan du radera bort den tidigare genom att trycka på papperskorgen. Onödigt med två likadana "trådar"...

      Kommentar

      • lisa.bruce

        #4
        tack för svaren. Nu väntar jag bara på att ynglen skall simma ur munnen på min socolofi och hoppas att de andra fiskarna inte äter upp dem.//Tack Lisa

        Kommentar

        Arbetssätt...