En fråga om Chilumba-honor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • cichlids4fun
    NCS Medlem
    • april 2002
    • 3111

    #16
    Hej!

    tyvärr måste jag säga att denna fisk: tropheops sp. red top chilumba som den numera heter är en av de aggressivaste fiskar jag haft, tyvärr just för att den oxå är en av de vackraste.

    jag hade en grupp på 10 individer 2hannar 8honor den första som rök var den andra hannen efter 3dgr, sedan ca en hona i månaden tills de var slut, stod med en singelhanne ca 12-15cm till slut.

    nu har jag köpt ny grupp (gamla hannen avyttrats) provar denna gång med 6hannar och 6 hono så att hannars aggresivitet sprids sinsemellan.
    Dock är som sagts honorna oxå aggresiva mot varandra
    Mvh
    Peter

    don´t drink water-fish ..... in it!

    Kommentar

    • deelay
      Användare
      • september 2002
      • 5394

      #17
      Jag håller nuförtiden mina malawi parvis i formen av minst 3 helst 5 par och det är nog det som fungerat bäst för mig hitills,då har honorna svårare att ta något revir vilket gör att hannarna får stå för den biten som jag tycker dom faktiskt är lite bättre på därför att dominerande honor är ju ibland så fruktansvärt aggresiva.
      http://www.aquariumstockholm.se/

      Kommentar

      • Gäst

        #18
        De verkar rätt tuffa måste jag säga, honorna är ju värre än hanarna, honorna kan ju köra race fram och tillbaka flera ggr medans hanen (den dominanta) mest gör sina utfall ibland han jagar nästan aldrig ngn så där som honorna gör.
        Önskade bara den andre hanen kunde "färga ut" lite mera, tror ni han gör det vartefter eller kommer han att förbli som han är nu?

        Kommentar

        • StefanL
          Användare
          • augusti 2002
          • 10784

          #19
          Ibland kan hanar "inte" färga ut pga sin underlägsenhet gentemot den dominerande hanen. Om den andre hanen färgar ut så blir det troligtvis också en maktkamp om honorna igen...

          Detta gäller inte alla Malawi...en del Aulonocara-hanar kan färga ut ordentligt men då bör det vara fler hanar än två. Jag har inte erfarenhet om alla Malawi-arter i detta ämne, men jag skriver om det jag själv upplevt och sett...samt det jag fått information om av både privatpersoner och handlare som jag "mött" genom åren.

          Kommentar

          • Gäst

            #20
            Hej Tricella!

            Kanske jag kan skaffa mig ett par hanar till vartefter om jag vill få fler snygga hanar eller kommer det bli livat värre då emellan dem, vad tror du??

            Om jag skaffar fler framöver så kommer jag ju då ta bort några andra fiskar istället, funderar lite på att byta ut Yellow Top M Bamba emot Thropeops Red Top Chilumba, dessa är finare.

            ((Var jag inte duktig nu med namnen? *ler*))

            Kommentar

            • StefanL
              Användare
              • augusti 2002
              • 10784

              #21
              Troligtvis är det inte bra att tillsätta fler hanar. Chilumban är verkligen hårdför och de nyinsatta riskerar dödas...

              Kommentar

              • deelay
                Användare
                • september 2002
                • 5394

                #22
                citat:Ursprungligen skickat av kmef



                ((Var jag inte duktig nu med namnen? *ler*))
                Du va jätte duktig hehe
                http://www.aquariumstockholm.se/

                Kommentar

                Arbetssätt...