En fråga om Chilumba-honor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gäst

    En fråga om Chilumba-honor

    Hej!

    Jag har 2 par av arten Chilumba, nu undrar jag eftersom de båda honorna verkar ha ngt emot varandra då ju den ena ofta jagar den andra genom hela akvariet, ingen annan fisk beter sig så där som de gör, är det ngt problem eller har det med deras beteende/revir att göra?
  • StefanL
    Användare
    • augusti 2002
    • 10784

    #2
    Att honor slåss om utrymme i akvariet är inget nytt. Det är ofta så att om man har två honor så är det alltid någon av dessa som är högst i rangordningen och vanligtvis är det just denna hona som hanen leker med oftast. Den andre honan kan få komma till lek när den första honan munruvar och då är "upptagen".

    Jag hade Cyrtocara Moori (Delfinciklid - 1 hane, 2 honor) där honorna slogs rejält och även jagade runt nattetid. Nu är det samma visa med mina Pseudotropheus Perspicax Red Top Ndumbi där en hona mobbat bort den andre honan totalt (hon står ofta gömd någonstans).

    Därför har jag nu plockat bort min tidigare tanke på att det räcker med 2 honor på en hane och kommer fortsättningsvis att minst köpa 3 honor på en hane.

    Jag förutsätter att du menar Pseudotropheus Tropheops sp. Chilumba och denna Mbuna är tuff och ganska hård sinsemellan. Se bildlänk:


    Kommentar

    • Robin
      Användare
      • januari 2003
      • 4526

      #3
      Samma sak med mina Auratus....
      Min vf-hona dominerar ena sida medans den näst största tar andra och den minsta får stå i ett hörn.
      Mvh
      Robin

      Kommentar

      • malawi_voodoo
        Användare
        • juli 2002
        • 790

        #4
        Inte för att vara störig men vad är der för art du dillrar om hela tiden?
        Om du har Pseudotropheus Tropheops sp. Chilumba så skriv det, finns massor med malawi som fångas vid chilumba
        /Glenn Wouda

        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=156507

        Kommentar

        • Gäst

          #5
          Först nu till Malawi_Woodoo....

          Nu är det ju så att jag är inte lika "proffig" som du på området och vet faktiskt inte dessa olika namn på arterna, jag är en nybörjade som jag antar att du också någon gång varit för jag tror inte att du föddes till "ciklidexpert", men om du kollar länken som jag fick där utav Tricella så ser du exakt vilken fisk det är jag menar, enda skillnaden är att mina honor är oranga och inte gula som de ser ut att vara på bilden.

          Tack Tricella för länken och ditt inlägg, exakt den arten har jag, då är det säkert inte ngt då jag bör oroa mig för om de bara håller på så och inget annat.
          Tack också till Robin.

          Visst är hanen läcker?!?

          Kommentar

          • Gäst

            #6
            Oj, blev nog fel där...
            Den som var gul var nog inte ens en sån som jag har, trodde det var honan till den översta.
            SORRY!!!

            Kommentar

            • daniel_i_malmö
              Användare
              • april 2002
              • 1338

              #7
              citat:Ursprungligen skickat av kmef

              Oj, blev nog fel där...
              Den som var gul var nog inte ens en sån som jag har, trodde det var honan till den översta.
              SORRY!!!
              Jo jag tror nog att "vrouwtje" betyder hona på holländska. De behöver nog inte vara riktigt så ljust gula som på bilden. Så ser hanen ut som den översta är det denna art du har.

              Se nu till att du antecknar fiskens fullständiga namn så du har det senare, när du vill sälja yngel efter dina fina djur. Det här med fisknamn är inte helt lätt, speciellt inte om man är nybörjare, men det enklaste och bästa man kan göra är att noga anteckna namnen på sina fiskar när man köper dem.

              /Daniel
              Tjugofem år med ciklider.
              http://www.malmoakvarieforening.se
              Centralamerika 2006
              Svart kaffe och drömmeri...

              Kommentar

              • StefanL
                Användare
                • augusti 2002
                • 10784

                #8
                Den hane som jag hade var enormt snygg...nästan den snyggaste fisk jag någonsin haft i färgprakt iallafall. Honorna är mer gul-orange än gula.

                Sedan är det som sagt bra att ha hela namnet på den art man frågar om. Detta kan man kanske inte alltid ha och då är det upp till oss övriga deltagare på forumet att vara ödmjuka och inte trycka ned personer som inte har samma kunskap eller erfarenhet.

                Det du skrev Maria, var fångstplatsen och jag chansade rejält på att det var just denna "Chilumba" du syftade på.

                Jag hade denna art för att vara exakt:

                Pseudotropheus (släktnamn) Tropheops (artnamn) Red Top (speciell rödfärgning på ryggfenor) Chilumba (fångstplats).

                Namnet kan ha ändrats till enbart Tropheops Red Top Chilumba, men det är inget jag vågar säga helt klart.

                Kommentar

                • Lejonmarie
                  Användare
                  • april 2003
                  • 429

                  #9
                  Hej

                  Jag har en ensam hane av Tropheops Red Top Chilumba, obs jag kopierade just nu namnet från tricella.
                  Jag håller helt med honom att vist är det bra att ha namnet för att söka och få hjälp. Men för den skull så behöver vi andra inte vara "stöddiga" vi hjälpas väl åt och det är ju det bästa sättet man lär sej på! Det är i alla fall så jag har lärt mej! Fast jag är relativt ny jag oxå.

                  Mitt inlägg som jag vill delge är att när jag köpte min hane så fick jag vet att just denna art är en av de agresivaste Malawi cikliderna, så det finns humör på dem. Så dina tjejer har lite i sej av det och sen att det är två tjejer som det pratas om tidigare.
                  Men vacker!!
                  Lycka till, hälsningar från ensam hane [:p]
                  bilder på väg på chilumban!
                  ;-) LejonMarie
                  540L Vieja synspila
                  500L Cichlasoma bocourti

                  http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=105551

                  Kommentar

                  • Gäst

                    #10
                    Tack ska ni ha!

                    Jag ska nu anteckna namnet på mina "Chilumbor".

                    Känns ju inget vidare att komma in här som helt grön och ny och förväntas kunna en massa saker, kunde man allt så skulle man väl inte hålla till härinne, man lär sig väl vartefter och av det man läser och frågar om, jag har bara ägt mina fiskar i 2 veckor (har aldrig förr haft akvarium, så erfarenhet av vanliga firrar har jag ju inte heller).

                    Ni får ha överseende med att jag kanske inte framöver nu den första tiden trots detta får till det redigt rätt med mina olika arter.
                    Det verkar ju som om det finns olika namn på samma fisk också....

                    Kommentar

                    • Trigger
                      Användare
                      • oktober 2003
                      • 34

                      #11
                      Hej Maria och andra,
                      Som lite sidoinformation kan jag berätta att jag ser exakt samma beteende på mina två Chilumba-honor, i mitt fall dock av arten Labeotropheus Trewavasae (annan färgvariant ses på http://www.zoopet.com/akvarium/fisk.asp?NR=87) men som alltså kommer från samma plats som dina. Dvs en av dem dominerar kraftigt över den andra; faktum är att honorna fajtas mycket mer än hanarna gör och det började redan i påsen på väg från affären...

                      Ett annat intressant fenomen gäller hanarna av samma art: Valde i butiken ut den dominanta, men inte största, hanen i karet (dominant även över andra arter som gick i samma kar). Tyckte att det skulle vara kul med en firre med lite kaxig attityd som även satte de större grabbarna på plats. Som hane nr 2 valde jag ut den största så att han skulle ha lite extra kroppshydda att sätta emot om det blev tuffa tag när vi kom hem till mitt kar. Hemma hos mig var det plötsligen och omedelbart den större hanen som tog kommandot över den tidigare dominanten. Ska bli intressant att se hur det utvecklas efterhand; mitt kar har bara varit igång med fiskar i sedan två dagar, så mycket kan nog ändra sig efterhand.

                      Lycka till!


                      /Mats
                      ___________________
                      * 672l Malawi - Gradvis ökning av invånarantalet pågår.
                      - Labeotropheus Trewavasae, "Chilumba" (2+4)
                      - Labidochromis Caeruleus, "Golden" (3+4)
                      - Melanochromis Cyaneorhabdos, "Maingano" (x+x = 8st...)
                      - Copadichromis Azureus (1+1)
                      - Ancistrus sp (1+1)

                      Kommentar

                      • StefanL
                        Användare
                        • augusti 2002
                        • 10784

                        #12
                        Till Kmef:

                        citat:Känns ju inget vidare att komma in här som helt grön och ny och förväntas kunna en massa saker, kunde man allt så skulle man väl inte hålla till härinne, man lär sig väl vartefter och av det man läser och frågar om, jag har bara ägt mina fiskar i 2 veckor (har aldrig förr haft akvarium, så erfarenhet av vanliga firrar har jag ju inte heller).
                        Som jag tidigare sagt så är det synd att en nybörjare får "på nöten" pga att han/hon inte är lika insatt eller har missat t ex fullständiga namn...detta är dock inget som förekommer speciellt ofta utan jag anser att ciklid.se har en bra stämning mellan medlemmar.

                        citat:Ni får ha överseende med att jag kanske inte framöver nu den första tiden trots detta får till det redigt rätt med mina olika arter.
                        Det verkar ju som om det finns olika namn på samma fisk också....
                        Det är ibland verkligen svårt att hålla reda på namn. Ta som exempel Röd Zebran som hetat Pseudotropheus Estherae, Maylandia Estherae och nu Metriaclima Estherae...så misströsta inte om du inte har koll på allt...du är defintivt inte ensam.

                        Kommentar

                        • malawi_voodoo
                          Användare
                          • juli 2002
                          • 790

                          #13
                          citat:Ursprungligen skickat av kmef


                          Nu är det ju så att jag är inte lika "proffig" som du på området och vet faktiskt inte dessa olika namn på arterna, jag är en nybörjade som jag antar att du också någon gång varit för jag tror inte att du föddes till "ciklidexpert",
                          nej visserligen inte men jag läste på ganska rejält och var noga med att ta reda på så mycket om arterna jag skaffa som möjligt, INNAN jag köpte dom.
                          /Glenn Wouda

                          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=156507

                          Kommentar

                          • deelay
                            Användare
                            • september 2002
                            • 5394

                            #14
                            Tricella

                            Jag hadde 1 hane o 3 honor av L.trewavase o det slutade med att 2 av honorna spelade tennis med den tredje stackarn =(Så henne fick jag plocka ur efter ett tag.

                            __________________________________________________ ____________________

                            Till er som är nya
                            Attityden är ju lite knepig ibland tycker även jag faktiskt =)
                            http://www.aquariumstockholm.se/

                            Kommentar

                            • StefanL
                              Användare
                              • augusti 2002
                              • 10784

                              #15
                              Deelay...

                              Det bevisar ju att det är oerhört svårt att hålla de flesta Malawi i mindre grupp. Antingen ett par eller minst 5-6 st verkar det som...

                              Kommentar

                              Arbetssätt...