Okänd malawiciklid - debattinlägg.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • daniel_i_malmö
    Användare
    • april 2002
    • 1338

    Okänd malawiciklid - debattinlägg.

    Hej
    Ofta man ser man här på forumet frågor som rör identifieringen av någon okänd ciklid. Någon har fått eller köpt någon ciklid som de inte vet vad det är. Oftast tycks det röra sig om malawiciklider.

    Om det är en variant som är lätt att identifiera är det naturligtvis inget problem, men när det gäller malawi så finns det väldigt många varianter som liknar varandra.

    Att då chansa och hoppas att man identifierat fiskens art, variant, fångstplats eller handelsnamn rätt tycker jag är förkastligt om man planerar att ta odla på den. Detta kommer utan tvekan att leda till orena stammar. Ibland kan det till och med vara olika arter som liknar varandra mycket som man riskerar att korsa.

    Min åsikt är att man aldrig bör odla på fisk som man inte helt säkert vet art, variant, fångstplats och/eller handelsnamn på. Och eftersom odling är belöningen för att man skött sina fiskar bra bör man inte skaffa okända malawi, oavsett hur billiga eller till och med gratis de är.

    Slutsats: blanda ej okända malawi med rena stammar på chans! Och när du skaffar en ny fisk: begär alltid att få art, variant, fångstplats och/eller handelsnamn nedskrivet - annars kommer du att glömma bort det.

    När jag för många år sedan jobbade i en akvarieaffär kom det väldigt ofta in stolta (malawi)akvarister som ville byta in sina yngel. När man frågade vad det var för variant svarade de: "kommer inte ihåg... kan inte du avgöra det du är ju proffs....". Då hade de helt gråa 3-4 cm yngel i en vit plastspann. Att då avgöra vilken mbuna-variant kan ofta vara omöjligt - var det vanliga zebror, greshakei eller t.o.m. BB-zebra? Naturligtvis tog vi inte emot sådana fiskar. Akvaristen blev besviken men vi gjorde vårt bästa för att förklara vikten av att hålla reda på vilka varianter man har. Ofta förstod de men lika ofta gick de till vår konkurrent som utan betänkligheter köpte in vad som helst, bara det var billigt.

    Det här problemet är naturligtvis inte unikt för malawi men problemet verkar vara störst där, framför allt när det gäller mbuna - antagligen för att det rör sig om relativt billiga fiskar som ofta är mycket lättodlade samtidigt att det finns varianter som liknar varandra extremt mycket. När det gälller t.ex. Tropheus så tycks akvarister vara nogrannare med att hålla reda på vilken variant de har. Antagligen för att det är dyrare fiskar.

    Naturligtvis kan det ofta gå att identifiera vilken art det är, när det gäller tex, mellanamerikanska ciklider finns det inte lika många varianter i handeln.

    Jag upprepar: När du skaffar en ny fisk: begär alltid att få art, variant, fångstplats och/eller handelsnamn nedskrivet - annars kommer du att glömma bort det.

    Bara några tankar - hoppas det inte blev alltför rörigt eller negativt.

    /Daniel

    PS. När det gäller förmågan att hålla reda på olika stammar är killifantasterna ett föredöme. Där ingår ofta information om exakt fångstplats (nu för tiden tom exakta koordinater, som fångstmännen antecknat med hjälp av GPS-teknik), vem som fångat dem och vilket år de blev fångade. Och denna informationen hänger med även på stammar som är flera decennier gamla i hobbyn. DS.
    Tjugofem år med ciklider.
    http://www.malmoakvarieforening.se
    Centralamerika 2006
    Svart kaffe och drömmeri...
  • Johan
    Användare
    • augusti 2002
    • 3029

    #2
    håller med

    det som jag ser ofta som görs är att man köper fisk först o sen kollar om det går att ha dem ihop eferåt.

    det vore bättre om man är osäker på hur fiskarna är att man kolla antingen här på ciklid.se eller zoopet (själv måste jag erkänna att zoopets register är grymt,bra bilder o text) är man fortfarande osäker så kan man fråga på ovan nämnda sidor om hur det funkar med olika fiskar. vilket jag sett att en del gör nu,trevligt.

    det är inte något som är dåligt att man inte kan vilka som funkar ihop utan bara bra att man vill veta så man kan erbjuda den bästa miljön åt sina fiskar.

    Kommentar

    • Henrik Dehlin
      NCS Medlem
      • september 2002
      • 1913

      #3
      Mycket bra skrivet Daniel och jag håller helt med dig!...
      Men tyvärr tycker dom flästa att det viktigaste är att fisken kostar 5:- och bryr sig bara om priset men men...
      Det finns dock ett litet problem jag försöker alltid ta reda på fångstplatserna men på en del fiskar är det typ "hemligt" och då är det inte lätt =(

      Kommentar

      • StefanL
        Användare
        • augusti 2002
        • 10784

        #4
        Instämmer också med Daniel.

        Jag vet inte om det har med prisskillnad på fiskar att göra utan jag tror mer på vad för akvarist man är.
        Många är egentligen sällskapsakvarister som vill starta med Malawi och när de hade sina svärdbärare och dylikt så var kanske detta med exakta namn inte så noga.

        Jag har tidigare påtalat brister hos en handlare som t ex sålde mig en Aulonocara Kandeensi (Blue Orchide). Jag undrade om namnet verkligen stämde och jag kunde inte avgöra detta i butik då jag var relativt dåligt upplyst om just denna Aulonocara. När jag kom hem och kollade fisken samt jämförde med vad som fanns på nätet så visade det sig att jag hade fått Aulonocara Jacobfreibergi "Otter Point". Efter mycket snack med handlaren så framkom det att grossisten blandat ihop namn på en sändning!?!?

        Jag har sett nya "Kandeensi" hos handlaren för en stund sedan, men det är fortfarande "Jacobfreibergi Otter Point" som han har...dvs varken handlaren eller grossisten har lärt sig av tidigare misstag!!

        Det är inte helt rätt att ge sig på den enskilde akvaristen när det ibland är fruktansvärd nonchalans/slarv redan hos grossist och okunskap/nonchalans hos handlare.

        P.s. Aulonocara Kandeensi och Aulonocara Jacobfreibergi "Otter Point" skiljer starkt i färg så det är lätt att se skillnad.

        Kommentar

        • Henrik Dehlin
          NCS Medlem
          • september 2002
          • 1913

          #5
          citatet är inte helt rätt att ge sig på den enskilde akvaristen när det ibland är fruktansvärd nonchalans/slarv redan hos grossist och okunskap/nonchalans hos handlare.
          Om du menar att det var jag som gav mig på en enskild akvarist så var det inte alls menningen..Jag menar så här att på internet är det hur lätt som hälst att sälja fisk för 5:- st och inte en enda en fråga nånting om fisken dom bara betalar och drar..

          Tyvärr är det ofta sånt händer tricella och man blir rent ut sakt lite förbannad på sånt!...Att dom försöker blosa än eller "bytta" namn på fisken...Var b.la med när min kompis försökte få tag i en liten annorlunda piraya..Vi stod å snacka med han som hade affären och han sa att den var kanon sällsynt men han kunde fixa dom för 5000-10000kr/st..hmm sa vi och åkte hem och sen snacka jag med Farid som kunde fixa dessa för 295kr st...nu har juh iofs inte detta så mycket att göra med malawi men det jag försöker få fram är att man kan bara lita på ytterst få akvarieaffärer jag litar bara på 1!...(2st iofs men hos den ena handlar jag aldrig fisk..)

          Kommentar

          • Robin
            Användare
            • januari 2003
            • 4526

            #6
            Jag håller med er om detta MEN när man köper odlade fiskar i en butik tror jag det är ganska svårt eller omöjligt att få reda på vart de kommit från början.
            Ex. Om jag nu ska sälja mina Auratus som jag köpt odlade plus en vf-hona...som denbutik jag köpte den av antagligen beställt ifrån Malawi i Örebro. Vad ska jag säga om köparen frågar vart de kommer ifrån?
            Mvh
            Robin

            Kommentar

            • StefanL
              Användare
              • augusti 2002
              • 10784

              #7
              Nej Henke...det var inte något du skrivit som jag syftade på utan det var endast menat som en generell åsikt att man kanske "inte ser skogen för alla träden".

              Ibland kan det vara lätt att "straffa" den närmaste, men den personen kan vara oskyldig då det från tidigare försäljningsled försvårat identifikationen. Ett stort ansvar ligger på handlare inom zoobranschen att vara exakta i sin namngivning av fiskar (om man köper fiskar från handlare vill säga).

              Kommentar

              • malawi_voodoo
                Användare
                • juli 2002
                • 790

                #8
                Säg att du köpt dom i butik och att butiken hade troligtvis köpt dom av Aqmalawi i örebro.

                Annars instämmer jag till 100%, om man inte vet vad det om det är en korsning eller om man bara itne vet, köp den inte eller gör dej av med dem, så sprids det inte.
                /Glenn Wouda

                http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=156507

                Kommentar

                • StefanL
                  Användare
                  • augusti 2002
                  • 10784

                  #9
                  citatäg att du köpt dom i butik och att butiken hade troligtvis köpt dom av Aqmalawi i örebro.
                  Om detta var menat till mig så kan jag nu säga att Aquarium Malawi absolut INTE är den grossist som jag skriver om.

                  Kommentar

                  • Henrik Dehlin
                    NCS Medlem
                    • september 2002
                    • 1913

                    #10
                    Så här var det nog menningen

                    citat:Om jag nu ska sälja mina Auratus som jag köpt odlade plus en vf-hona...som denbutik jag köpte den av antagligen beställt ifrån Malawi i Örebro. Vad ska jag säga om köparen frågar vart de kommer ifrån?
                    Svar

                    citatäg att du köpt dom i butik och att butiken hade troligtvis köpt dom av Aqmalawi i örebro.

                    Kommentar

                    • malawi_voodoo
                      Användare
                      • juli 2002
                      • 790

                      #11
                      Ja precis, det var menat till Robin (ska skirva vem det är menat till nästa gång)
                      /Glenn Wouda

                      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=156507

                      Kommentar

                      • Kjell Fohrman
                        Användare
                        • april 2002
                        • 4619

                        #12
                        Jag har tidigare sagt det och det förtjänar att upprepas. Det finns idag oerhört många oavsiktliga (även avsiktliga) malawikorsningar ute och även andra "arter" som skapats på konstlad väg. Även i s.k. seriösa affärer med kunniga affärsinnehavare.
                        På den tiden jag hade affär (länge sen nu) och då min affär sannolikt var störst på afrikanska ciklider i Norden (inte så konstigt eftersom affären då var Europas största Zooaffär) så köpte jag enbart in malawiyngel från några få större odlare, aldrig från privatpersoner som kom in i affären och ville kränga yngel.
                        På dessa odlare ställde jag som krav att de enbart fick ha två arter i varje odlingsakvarium och att dessa arter skulle skilja sig rejält från varandra. Fortfarande blev det då korsningar men det var lätt att se detta. Alla malawiciklider kan korsa sig med varandra.
                        Ciklidhälsningar
                        Kjell

                        Kommentar

                        • Robin
                          Användare
                          • januari 2003
                          • 4526

                          #13
                          En sträng men rättvis Kjell!
                          Mvh
                          Robin

                          Kommentar

                          • Kjell Fohrman
                            Användare
                            • april 2002
                            • 4619

                            #14
                            citat:En sträng men rättvis Kjell
                            Nja snarare självbevarelsedrift
                            Ciklidhälsningar
                            Kjell

                            Kommentar

                            • Robin
                              Användare
                              • januari 2003
                              • 4526

                              #15
                              Jo, det kan man kanske säga men jag som kund skulle nog tycka att det var strängt men rättvist och ganske sunt sagt för fiskarnas bästa..
                              Mvh
                              Robin

                              Kommentar

                              Arbetssätt...