lekfärg på livingstonni?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Johan
    Användare
    • augusti 2002
    • 3029

    lekfärg på livingstonni?

    på de sidor jag läst om dem samt sett deras färger så ska hanen bli väldigt blå när den ska till att leka. min hane som är runt 13cm blir mörkgrön. är detta som det ska blir de blåare med tiden eller hur kommer deta sig?
  • Fredrik H.
    Användare
    • april 2002
    • 1884

    #2
    Det undar jag med. Min hane leker (framgångsrikt)och har inte det minsta lilla blåa i sig. Jag såg vuxna, väldigt stora VF hanar på Ciklidecentret i julhelgen och det var bara lite lite blått i spetsen på deras fenor. Någon här som har erfarenheter av blåa lekande hanar?

    mvh,
    Fredrik H.
    Gratis konto på: www.cichlidtube.com
    www.cichlidgallery.org
    www.tropheini.com

    Kommentar

    • Johan
      Användare
      • augusti 2002
      • 3029

      #3
      är din oxå gröna eller hur blir dem. kolla på länken så ser du på ett ungeför hur de han ser ut.hur stor är "din" fredrik?



      där han är brun annars (outfärgad-normalfärgad)blir han mörkgrön på (fläckarna). detta är en bild då han inte är så grön på det vita området, sist så blev han mycket mörkgrönare även där.

      Kommentar

      • Fredrik H.
        Användare
        • april 2002
        • 1884

        #4
        Min behåller samma färg som honan hela tiden. Jag hade en hane till innan som förlorade kontrasten i fläckarna lite då han spände upp sig men han blev ihjälslagen. Den hanen jag har kvar är omöjlig att skilja från en hona. Han är nog på ca 15 cm.

        mvh,
        Fredrik H.
        Gratis konto på: www.cichlidtube.com
        www.cichlidgallery.org
        www.tropheini.com

        Kommentar

        • Johan
          Användare
          • augusti 2002
          • 3029

          #5
          så din ändrar inte färg över huvudtaget? skumt..

          undrar vad det är som styr (säker genetik) men ändå vad som styr att den inte blir blå som på de flesta bilder. är det så att våra är så ner avlade att de tappat det eller vad...?

          Kommentar

          • robber
            Användare
            • september 2002
            • 87

            #6

            Jag hade ett par livingstonii tidigare, där hanen färgade väldigt fint i blått när han lekte, det blev tyvärr inga yngel..

            /Simon
            http://simon.holmbring.se

            Kommentar

            • Mattias Nilsson
              Användare
              • april 2002
              • 467

              #7
              Jag hade ett par VF för ett tag sedan (tyvärr dog honan), hanen var väldigt blå stor del av tiden, inte ljusblå utan mer mörkblå/grönblå, mönstret på kroppen var inte alls så tydligt då heller. Väldigt trevlig firre och glupsk!

              Mvh
              Mattias
              Mvh
              Mattias

              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=132646

              Kommentar

              • Ralph
                Användare
                • maj 2002
                • 736

                #8
                citat:Ursprungligen skickat av johan_lindgren

                är din oxå gröna eller hur blir dem. kolla på länken så ser du på ett ungeför hur de han ser ut.hur stor är "din" fredrik?


                Hade en trio Livingstonii där hanen såg ut precis som på bilden när han var på G. Fick dock inga yngel men de lekte iof bara ett par gånger och hanen var nog inte mer än 13-14 cm när jag bytte bort dem...

                Kommentar

                Arbetssätt...