Snyggt och inte snyggt.....

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • FI
    Användare
    • augusti 2002
    • 3743

    #31
    Bilden från Toronto Zoo är extrem, jag kan inte tänka mig att någon akvarist vill att karet ska se ut så där ens vid matningsdags, inte ens i ett kar fullt med "äkta" stimfiskar ser så där fullt ut vid matning. Det måste vara hundratals fiskar i karet, tittar man noga på bilden så ser man även att det finns fiskar längre bak i karet.

    I övrigt så håller jag med Sven W, det är ofta de fula fiskarna som visar sig vara väldigt intressanta, man är sällan intresserad av dem redan vid inköpet men allt eftersom tiden går så börjar man se förbi den dystra fasaden och märker att det finns ett enormt djup där bakom. Personligen så tror jag att det är den typen av fiskar som man håller sig intresserad av längst eftersom det inte finns något vackert utseende som kan göra att fiskarna känns ointressanta då man har lessnat på deras utseende. Då jag köpte min första fengädda(polypterus senegalus) så tyckte jag att det var en stentråkig fisk, den såg ju lite annorlunda ut men den var fortfarande helt grå och hade ett allmänt tråkigt utseende... Men allt eftersom tiden gick så började jag bli mer och mer intresserad av fisken eftersom den visade sig ha väldigt speciella beteenden, jag läste lite litteratur och blev ännu mer intresserad av arten, och nu idag så har jag 5st fengäddor, den ena fulare än den andra, och planerar att sätta upp ett kar enbart för dessa fiskar... Det intressanta är dessutom att det är de gråa och fula fengäddorna som har det intressantaste beteendet och som är mest sociala, de som har mest mönster och som i fengäddornas värld skulle sägas vara vackra har istället ett tråkigare beteende och är väldigt skygga.

    Nu hamnade jag iofs utanför diskussionen en aning... men fengäddorna lever ju trots allt med afrikanska ciklider så en liten gnutta relevans kanske mitt inlägg ändå har.

    Mvh Fredrik Isaksson
    Fredrik Isaksson
    Bildarkivet

    Kommentar

    • deelay
      Användare
      • september 2002
      • 5394

      #32
      Angående Toronto bilden.

      Jag skulle lätt kunna tänka mig att mitt 10 000 liters ser ut så vid matning =)

      http://www.aquariumstockholm.se/

      Kommentar

      • Robin
        Användare
        • januari 2003
        • 4526

        #33
        Deelay: Har du ett 10 000liters? Vad har du i det isf? Bilder?
        Mvh
        Robin

        Kommentar

        • Henrik Dehlin
          NCS Medlem
          • september 2002
          • 1913

          #34
          Robin hmm ?....läs deelay's inlägg igen...bilden är från ett zoo i toronto..

          Kommentar

          • Robin
            Användare
            • januari 2003
            • 4526

            #35
            citat:Jag skulle lätt kunna tänka mig att mitt 10 000 liters ser ut så vid matning =)
            När man tänker så långt som näsan räcker så blir man lätt blåögd och tror på allt som skrivs....
            Mvh
            Robin

            Kommentar

            • pleco
              Användare
              • april 2002
              • 516

              #36
              Tycker också att bilden på malawiakvariet är lite extrem men är bra exempel på fisksoppa och därför passar i detta tråd.
              ==> Mina video==> Mitt Bildarkiv på Zoopet ==> Min Zoon

              Kommentar

              • pleco
                Användare
                • april 2002
                • 516

                #37
                Fisksopp del 2:
                ==> Mina video==> Mitt Bildarkiv på Zoopet ==> Min Zoon

                Kommentar

                • StefanL
                  Användare
                  • augusti 2002
                  • 10784

                  #38
                  Inte snyggt...till och med riktigt smaklöst.[V]

                  Men ägaren är säkert stolt.

                  Kommentar

                  • pleco
                    Användare
                    • april 2002
                    • 516

                    #39
                    citatnte snyggt...till och med riktigt smaklöst.
                    Jag tycker det är djurplågeri
                    ==> Mina video==> Mitt Bildarkiv på Zoopet ==> Min Zoon

                    Kommentar

                    • StefanL
                      Användare
                      • augusti 2002
                      • 10784

                      #40
                      Det är också en benämning, men fiskarna såg ändå ut att må bra om man ser till deras färg och storlek.

                      Visst det är fruktansvärt smaklöst och jag håller med dig Pleco...

                      Tyvärr så ser en del akvarier ut sådär. Jag såg några i Asien när jag var dit för ett par år sedan och det var liknande trängsel...men så lever ju Asiaterna trångt själva också.

                      Kommentar

                      • deelay
                        Användare
                        • september 2002
                        • 5394

                        #41
                        Har ni sett filem från malawisjön när dom frossar på flugor som dimper ner i vattnet ?
                        Ser ut ungefär som på blden......

                        Djurplågeri?hehe ja du dom ser iof ut att trivas ypperligt,jag skulle tro att storleken på burken är större en man kan se plus att fiskarna känner sig nog mycket trygga.
                        http://www.aquariumstockholm.se/

                        Kommentar

                        • pleco
                          Användare
                          • april 2002
                          • 516

                          #42
                          citat:men så lever ju Asiaterna trångt själva också

                          citat:jag skulle tro att storleken på burken är större en man kan se plus att fiskarna känner sig nog mycket trygga.
                          Burken är på ca 1900L (365x90x60) ,fiskarna är inte vuxna ännu (några av de iaf) så det blir riktigt trångt.
                          ==> Mina video==> Mitt Bildarkiv på Zoopet ==> Min Zoon

                          Kommentar

                          Arbetssätt...