När ska jag flytta henne?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nicke
    Användare
    • april 2002
    • 74

    När ska jag flytta henne?

    Har en av mina Aulonocaror som tuggar nu. När är det egentligen bäst att flytta hennè? Jag brukar flytta honorna till ett 50 liters men ibland flyttar jag dem direkt men oftast mot slutet av tuggningen så jag vet att om hon skulle spotta i håven så är de ändå färdigutvecklade. Hur gör ni?
    Om jag flyttar henne direkt och hon spottar i håven är det troliga att hon plockar upp dem igen eller att hon struntar i dem? (Det är första kullen för denna hona och ganska mycket fisk i karet)

    Nicke
  • Robin
    Användare
    • januari 2003
    • 4526

    #2
    Jag tycker du kan flytta över henne efter 1-2 veckor. På så sätt får honan lära känna spottkaret bättre och kan ruva i lugn och ro.
    Mvh
    Robin

    Kommentar

    • Robin
      Användare
      • januari 2003
      • 4526

      #3
      Jag tycker du kan flytta över henne efter 1-2 veckor. På så sätt får honan lära känna spottkaret bättre och kan ruva i lugn och ro.
      Mvh
      Robin

      Kommentar

      • Nicke
        Användare
        • april 2002
        • 74

        #4
        Ok så du menar att jag skall låta henne vara ett tag. Det känns "varken hackat eller malet" på något sätt.

        Finns det några negativa efekter med att flytta henne omgående, mer än att hon kan spotta i hoven eller svälja dem?

        Nicke

        Kommentar

        • Nicke
          Användare
          • april 2002
          • 74

          #5
          Ok så du menar att jag skall låta henne vara ett tag. Det känns "varken hackat eller malet" på något sätt.

          Finns det några negativa efekter med att flytta henne omgående, mer än att hon kan spotta i hoven eller svälja dem?

          Nicke

          Kommentar

          • Robin
            Användare
            • januari 2003
            • 4526

            #6
            Du menar precis efter leken har ägt rum? Några dagar emellan tycker jag är bra så att leken är klar när du tar upp henne....annars finns det inga nackdelar vad jag vet...
            Mvh
            Robin

            Kommentar

            • Robin
              Användare
              • januari 2003
              • 4526

              #7
              Du menar precis efter leken har ägt rum? Några dagar emellan tycker jag är bra så att leken är klar när du tar upp henne....annars finns det inga nackdelar vad jag vet...
              Mvh
              Robin

              Kommentar

              • StefanL
                Användare
                • augusti 2002
                • 10784

                #8
                Så länge honan inte är jagad av hanen eller andra akvarieinnevånare så kan du låta henne vara kvar i 10-14 dagar.

                Andra alternativ:

                *Låt henne släppa yngel i akvariet utan att flytta henne. Många yngel äts troligen upp, men några eller någon överlever oftast.

                *Töm honan efter ca 14-16 dagar. På detta sätt får du behålla flest yngel om du nu inte vill göra det första ovanstående. Här får man dock vara försiktig så man inte skadar honan. Detta alternativ kan vara bra om honan haft många täta lekar och ser medtagen (smal och undernärd) ut. Honorna jag tömt har inte haft några problem med detta utan har ganska snabbt återgått till att äta mat igen.

                Kommentar

                • StefanL
                  Användare
                  • augusti 2002
                  • 10784

                  #9
                  Så länge honan inte är jagad av hanen eller andra akvarieinnevånare så kan du låta henne vara kvar i 10-14 dagar.

                  Andra alternativ:

                  *Låt henne släppa yngel i akvariet utan att flytta henne. Många yngel äts troligen upp, men några eller någon överlever oftast.

                  *Töm honan efter ca 14-16 dagar. På detta sätt får du behålla flest yngel om du nu inte vill göra det första ovanstående. Här får man dock vara försiktig så man inte skadar honan. Detta alternativ kan vara bra om honan haft många täta lekar och ser medtagen (smal och undernärd) ut. Honorna jag tömt har inte haft några problem med detta utan har ganska snabbt återgått till att äta mat igen.

                  Kommentar

                  • Nicke
                    Användare
                    • april 2002
                    • 74

                    #10
                    Tack för råden! Jag låter henne vara kvar i 10-14 dagar sedan flyttar jag henne, som ni föreslagit.

                    Vet ni hur lång tid det tar innan de små är livsdugliga? Om hon spottar när jag flyttar henne efter 10-14 dagar klarar sig ynglen då?

                    Nicke

                    Kommentar

                    • Nicke
                      Användare
                      • april 2002
                      • 74

                      #11
                      Tack för råden! Jag låter henne vara kvar i 10-14 dagar sedan flyttar jag henne, som ni föreslagit.

                      Vet ni hur lång tid det tar innan de små är livsdugliga? Om hon spottar när jag flyttar henne efter 10-14 dagar klarar sig ynglen då?

                      Nicke

                      Kommentar

                      • StefanL
                        Användare
                        • augusti 2002
                        • 10784

                        #12
                        Det bör dom göra...om du har bra vattenvärden och temperatur i det "nya" kar du ger dom. Syresättningen är viktigt, speciellt för yngel.

                        Kommentar

                        • StefanL
                          Användare
                          • augusti 2002
                          • 10784

                          #13
                          Det bör dom göra...om du har bra vattenvärden och temperatur i det "nya" kar du ger dom. Syresättningen är viktigt, speciellt för yngel.

                          Kommentar

                          • Robin
                            Användare
                            • januari 2003
                            • 4526

                            #14
                            Hur utvecklade är ynglen efter 14-16 dagar?
                            Mvh
                            Robin

                            Kommentar

                            • Martinb
                              Användare
                              • augusti 2003
                              • 16

                              #15
                              Hej!
                              Jag måste säga att jag är mäkta imponerad över att ni överhuvudet taget lyckas fånga in en tuggande malawi. Har ni några bra tips om hur man skall gå till väga för att fånga fisken?

                              Kommentar

                              Arbetssätt...