Malawivatten?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Hill
    Användare
    • december 2002
    • 52

    Malawivatten?

    Vi har förnärvarande ett 530 liters discuskar på mitt jobb och planerar att vid en ombyggnation skaffa ett 700 liters malawikar.

    Då jag bor och arbetar i Göteborg, där vi har väldigt mjukt vatten, undrar jag vilket sätt är smidigast för att både höja PH- och hårdhetsgraden.

    Eftersom det blir ett offentligt kar som kanske inte blir så pedantskött gällande vattenvärden som ett stående hemma eller i en hobbylokal, funderar jag på att använda ett kalkhaltigt grus. Räcker detta för att få hyfsade vattenvärden om man byter vatten 30% en gång per vecka?

    Har bara haft sydamerikanska ciklider innan (Diskus, Apistogramma och Heros), så detta med svagt alkaliskt, lite hårdare vatten är nytt för mig:
  • deelay
    Användare
    • september 2002
    • 5394

    #2
    Fyll även en filter behållare med kalk/grus som vattnet rinner igenom hela tiden.Har svårt o tänka mig att du skulle få några problem.Kan ju använda lite bikarbonat med lite försiktigt men då måste man ju ha kolla på det varje gång man byer vatten.
    http://www.aquariumstockholm.se/

    Kommentar

    • deelay
      Användare
      • september 2002
      • 5394

      #3
      Fyll även en filter behållare med kalk/grus som vattnet rinner igenom hela tiden.Har svårt o tänka mig att du skulle få några problem.Kan ju använda lite bikarbonat med lite försiktigt men då måste man ju ha kolla på det varje gång man byer vatten.
      http://www.aquariumstockholm.se/

      Kommentar

      • Vannar
        Användare
        • april 2002
        • 339

        #4
        Ja det räcker om du byter 30% i veckan. vid varje vattenbyte tilsätter du bikaronat (som du kan köpa på herkules eller i nol) exakta mängder är lite vanskligt att säga men bikarbonat går inte att överdosera så det är inte så petigt, brukar höfta men en riktlinje är ca 1dl/100l om jag minns rätt...

        Gbg vattnet har ett pH kring åtta om jag mins rätt men mjukt som sagt. Kalkgrus kan ev ge viss buffringseffekt men det brukar vara otillräckligt för att hålla nivån bra. kan funka om man har lite fisk men å andra sidan är bikarbonat billigt och lätt att hantera så det är inget problem. Om man inte matar överdrivet så akn det räcka att byta vatten varannan vecka oxå.
        / Jonas Vannar

        Kommentar

        • Vannar
          Användare
          • april 2002
          • 339

          #5
          Ja det räcker om du byter 30% i veckan. vid varje vattenbyte tilsätter du bikaronat (som du kan köpa på herkules eller i nol) exakta mängder är lite vanskligt att säga men bikarbonat går inte att överdosera så det är inte så petigt, brukar höfta men en riktlinje är ca 1dl/100l om jag minns rätt...

          Gbg vattnet har ett pH kring åtta om jag mins rätt men mjukt som sagt. Kalkgrus kan ev ge viss buffringseffekt men det brukar vara otillräckligt för att hålla nivån bra. kan funka om man har lite fisk men å andra sidan är bikarbonat billigt och lätt att hantera så det är inget problem. Om man inte matar överdrivet så akn det räcka att byta vatten varannan vecka oxå.
          / Jonas Vannar

          Kommentar

          • Hill
            Användare
            • december 2002
            • 52

            #6
            Deelay och Vannar: Nu säger ni emot varann. Den ena säger att bikarbonat inte kan överdoseras och den andra säger att det måste hanteras väldigt varsamt. Vilket är rätt?

            Kommentar

            • Hill
              Användare
              • december 2002
              • 52

              #7
              Deelay och Vannar: Nu säger ni emot varann. Den ena säger att bikarbonat inte kan överdoseras och den andra säger att det måste hanteras väldigt varsamt. Vilket är rätt?

              Kommentar

              • deelay
                Användare
                • september 2002
                • 5394

                #8
                hehe hanteras varsamt behöver inte betyda överdoseras =) men det kan underdoseras =) 1dl per hundra liter är på tok onödigt mycket,för mig räckte det med en liten kryddpåse i ett 480 liters det är väll några matskedar typ.Då gick ph från 7.8 till 8.3 typ men har du lägre innan så kanske det krävs något mer.
                Lycka till
                http://www.aquariumstockholm.se/

                Kommentar

                • deelay
                  Användare
                  • september 2002
                  • 5394

                  #9
                  hehe hanteras varsamt behöver inte betyda överdoseras =) men det kan underdoseras =) 1dl per hundra liter är på tok onödigt mycket,för mig räckte det med en liten kryddpåse i ett 480 liters det är väll några matskedar typ.Då gick ph från 7.8 till 8.3 typ men har du lägre innan så kanske det krävs något mer.
                  Lycka till
                  http://www.aquariumstockholm.se/

                  Kommentar

                  • PontusA
                    Användare
                    • december 2003
                    • 17

                    #10
                    Ta inte mer än 15ml bikarbonat per 100liter. För de höjer PH framförallt hårdhet i andra hand! Själv har jag 8.2 i ph hemma och ph:et höjs nästan till 8.8!. Så ta de lugnt med bikarbonaten. Ens inte malawis gillar för höga ph värden (över 9)
                    Inte mycke å ståta med nu. 100l M. Interptus och c. afra. Däremot har ja haft 3-4 akvarier igång för i tiden. Passion var då att olda och föda upp kampfisk, skalarer och malawi.

                    Kommentar

                    • PontusA
                      Användare
                      • december 2003
                      • 17

                      #11
                      Ta inte mer än 15ml bikarbonat per 100liter. För de höjer PH framförallt hårdhet i andra hand! Själv har jag 8.2 i ph hemma och ph:et höjs nästan till 8.8!. Så ta de lugnt med bikarbonaten. Ens inte malawis gillar för höga ph värden (över 9)
                      Inte mycke å ståta med nu. 100l M. Interptus och c. afra. Däremot har ja haft 3-4 akvarier igång för i tiden. Passion var då att olda och föda upp kampfisk, skalarer och malawi.

                      Kommentar

                      • Vannar
                        Användare
                        • april 2002
                        • 339

                        #12
                        Beror helt på vilken buffringskapacitet vattnet har från början, det kan krävas jättemycket för att höja 0,1 pH enhet och ibland ett korn för att 10dubbla värdet.

                        eftersom det inte går att överdosera är det bättre att häva i tycke jag, men vill man testa så kan man ju laborera till optimal mängd.

                        Att köpa bikarbonat behöver inte vara nån utgift, köper man en 2okg säck hos en bagare har man bikarbonat så det räcker :-)
                        / Jonas Vannar

                        Kommentar

                        • Vannar
                          Användare
                          • april 2002
                          • 339

                          #13
                          Beror helt på vilken buffringskapacitet vattnet har från början, det kan krävas jättemycket för att höja 0,1 pH enhet och ibland ett korn för att 10dubbla värdet.

                          eftersom det inte går att överdosera är det bättre att häva i tycke jag, men vill man testa så kan man ju laborera till optimal mängd.

                          Att köpa bikarbonat behöver inte vara nån utgift, köper man en 2okg säck hos en bagare har man bikarbonat så det räcker :-)
                          / Jonas Vannar

                          Kommentar

                          • deelay
                            Användare
                            • september 2002
                            • 5394

                            #14
                            Jag har en digital ph mätare nu så jag ska faktisk gå till botten med detta =) vi höres snart igen ^^
                            http://www.aquariumstockholm.se/

                            Kommentar

                            • deelay
                              Användare
                              • september 2002
                              • 5394

                              #15
                              Jag har en digital ph mätare nu så jag ska faktisk gå till botten med detta =) vi höres snart igen ^^
                              http://www.aquariumstockholm.se/

                              Kommentar

                              Arbetssätt...