Malawifisksättning

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Therese
    Användare
    • april 2002
    • 196

    Malawifisksättning

    Jag håller just nu på att starta upp ett 500l akvarium och självklart är det Malawi som gäller.

    Jag hade tänkt mig drygt 10 golden, x-antal delfiner och trewasae. Vet ej riktigt hur många av de sista sorterna. Låter denna blandning bra? Läse någonstans att det inte skulle fungera med delfiner och mbuna men jag har hållit det förut utan problem. Hur många fiskar per sort är o rekomendera och ska jag ha en fjärde sort eller helt enkelt nöja mig med tre?

    mvh Therese
  • Jonas E
    Användare
    • februari 2003
    • 2533

    #2
    trewavasae funkar bra ibland, men ibland tar de över hela akvariet. jag skulle tagit nån lugnare eller kört på endast mbunas.

    golden-antalet är ok, 10 stycken e en bra grupp, jag skulle ha haft 5 stycken delfiner. En annan snygg stor fisk är protomelas, det finns flra olika arter och färgvarianter som är riktigt snygga.

    lycka till med akvariet
    /Jonas
    540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

    Kommentar

    • Jonas E
      Användare
      • februari 2003
      • 2533

      #3
      trewavasae funkar bra ibland, men ibland tar de över hela akvariet. jag skulle tagit nån lugnare eller kört på endast mbunas.

      golden-antalet är ok, 10 stycken e en bra grupp, jag skulle ha haft 5 stycken delfiner. En annan snygg stor fisk är protomelas, det finns flra olika arter och färgvarianter som är riktigt snygga.

      lycka till med akvariet
      /Jonas
      540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

      Kommentar

      • Mattias Olsson
        Användare
        • september 2003
        • 328

        #4
        en fiskhandlare rekommenderade för mig att inte blanda golden med andra mbunas för att de inte var tillräckligt "tuffa"... skitsnack?!eller...? Jag såg förövrigt att den fanns vita golden, dvs samma som golden fast helvita. Hur vanligt är det egentligen.

        Kommentar

        • Mattias Olsson
          Användare
          • september 2003
          • 328

          #5
          en fiskhandlare rekommenderade för mig att inte blanda golden med andra mbunas för att de inte var tillräckligt "tuffa"... skitsnack?!eller...? Jag såg förövrigt att den fanns vita golden, dvs samma som golden fast helvita. Hur vanligt är det egentligen.

          Kommentar

          • Robin
            Användare
            • januari 2003
            • 4526

            #6
            Vanligare i sjön än vad de gula är tror jag...
            Mvh
            Robin

            Kommentar

            • Robin
              Användare
              • januari 2003
              • 4526

              #7
              Vanligare i sjön än vad de gula är tror jag...
              Mvh
              Robin

              Kommentar

              • Therese
                Användare
                • april 2002
                • 196

                #8
                Tack för hjälpen, jag tror jag ska prova och se hur det går. Har nämligen alla fiskar redn fast i olika akvarium så fungerar det inte är det ju bara o separera dem.
                tack

                mvh therese

                Kommentar

                • Therese
                  Användare
                  • april 2002
                  • 196

                  #9
                  Tack för hjälpen, jag tror jag ska prova och se hur det går. Har nämligen alla fiskar redn fast i olika akvarium så fungerar det inte är det ju bara o separera dem.
                  tack

                  mvh therese

                  Kommentar

                  • Vannar
                    Användare
                    • april 2002
                    • 339

                    #10
                    citat:trewavasae funkar bra ibland, men ibland tar de över hela akvariet. jag skulle tagit nån lugnare eller kört på endast mbunas.
                    ? L.trewavasae är ju en mbuna i allra högsta grad?

                    citat:
                    En annan snygg stor fisk är protomelas, det finns flra olika arter och färgvarianter som är riktigt snygga.
                    Mina erfarenheter är att det går bäst att ha mbunas och haplisar för sig. Men det finns ju massor av exempel där det går bra att blanda. Just Cytocara moori är ett exemplel på en icke mbuna som fungerar bra med mbunas..

                    Jag tycker definitivt att du ska satsa på L.trevavasae eller kanske tillochmed L.fulleborni, som är enn av mina absoluta malawifavoriter, Dock blir fulleborni större och är lite agressivare men i ett femhundra liters bör det inte vara några problem. Trevawasae har jag aldrig upplevt som agressiv gentemot andra arter... Ha en hane och minst tre honor så ska det nog gå bra.

                    Nog kan du ha fyra arter i ditt akvarium och en trettio individer går nog bra.

                    En annan av mina favoriter är Ps. flavus eller någon annan ur elongatus komplexet ex Ps. "elongatus mpanga" el Ps. "elongatus ornatus" är snygga, men ha minst en 10 individer och 50/50 könsfördelning.


                    / Jonas Vannar

                    Kommentar

                    • Vannar
                      Användare
                      • april 2002
                      • 339

                      #11
                      citat:trewavasae funkar bra ibland, men ibland tar de över hela akvariet. jag skulle tagit nån lugnare eller kört på endast mbunas.
                      ? L.trewavasae är ju en mbuna i allra högsta grad?

                      citat:
                      En annan snygg stor fisk är protomelas, det finns flra olika arter och färgvarianter som är riktigt snygga.
                      Mina erfarenheter är att det går bäst att ha mbunas och haplisar för sig. Men det finns ju massor av exempel där det går bra att blanda. Just Cytocara moori är ett exemplel på en icke mbuna som fungerar bra med mbunas..

                      Jag tycker definitivt att du ska satsa på L.trevavasae eller kanske tillochmed L.fulleborni, som är enn av mina absoluta malawifavoriter, Dock blir fulleborni större och är lite agressivare men i ett femhundra liters bör det inte vara några problem. Trevawasae har jag aldrig upplevt som agressiv gentemot andra arter... Ha en hane och minst tre honor så ska det nog gå bra.

                      Nog kan du ha fyra arter i ditt akvarium och en trettio individer går nog bra.

                      En annan av mina favoriter är Ps. flavus eller någon annan ur elongatus komplexet ex Ps. "elongatus mpanga" el Ps. "elongatus ornatus" är snygga, men ha minst en 10 individer och 50/50 könsfördelning.


                      / Jonas Vannar

                      Kommentar

                      • Therese
                        Användare
                        • april 2002
                        • 196

                        #12
                        Jag tror nog jag ska satsa på trewasae tycker det är snyggare i formen, sen föredrar jag inte alltför agresiva fiskar=).

                        Om jag ska hålla ett tiotal trewawsae hur ska könsföredelningen vara då?

                        Ett 30tal fiskar är altså lagom för ett 500l? Beror väl iof på storleken men om man tar hänsyn till de fiskar jag har valt?

                        mvh Therese

                        Kommentar

                        • Therese
                          Användare
                          • april 2002
                          • 196

                          #13
                          Jag tror nog jag ska satsa på trewasae tycker det är snyggare i formen, sen föredrar jag inte alltför agresiva fiskar=).

                          Om jag ska hålla ett tiotal trewawsae hur ska könsföredelningen vara då?

                          Ett 30tal fiskar är altså lagom för ett 500l? Beror väl iof på storleken men om man tar hänsyn till de fiskar jag har valt?

                          mvh Therese

                          Kommentar

                          • deelay
                            Användare
                            • september 2002
                            • 5394

                            #14
                            Finns inga regler för hur könsfördelningen ska vara än så länge =)Kommer väll snart hehe

                            Du kan ha 3+7 2+8 1+9 4+6 5+5 ...
                            personligen skulle jag nog kört 4+6 tror jag =) men som sagt mer en smak sak än en generell regel i dom mängderna av samma fisk.
                            Köp så många hanar du hittar som ser bra ut.Så brukar iaf jag göra så slipper man köpa fula exemplar bara för man bestämt innan men ej kan finna det man söker.
                            http://www.aquariumstockholm.se/

                            Kommentar

                            • deelay
                              Användare
                              • september 2002
                              • 5394

                              #15
                              Finns inga regler för hur könsfördelningen ska vara än så länge =)Kommer väll snart hehe

                              Du kan ha 3+7 2+8 1+9 4+6 5+5 ...
                              personligen skulle jag nog kört 4+6 tror jag =) men som sagt mer en smak sak än en generell regel i dom mängderna av samma fisk.
                              Köp så många hanar du hittar som ser bra ut.Så brukar iaf jag göra så slipper man köpa fula exemplar bara för man bestämt innan men ej kan finna det man söker.
                              http://www.aquariumstockholm.se/

                              Kommentar

                              Arbetssätt...