Tuggande rostmalawis

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • zozz
    Användare
    • oktober 2003
    • 35

    Tuggande rostmalawis

    För kanske 25 dagar sedan märkte vi att två av våra rosthonor ändrade beteende och fick "påsar på hakan". Trodde dom var för små för att leka men så var tydligen inte fallet, dom är ca 6-7 cm.

    För en vecka sedan flyttade vi över dom till ett mindre kar för att dom skulle få vara i fred. I det karet går också två blå platys för att hålla igång karet. Har det annars som karantänkar.

    Börjar nu bli riktigt orolig för rosthonorna, dom har minskat i storlek betydligt och är rädd att dom ska svälta ihjäl. Vet inte ens om dom har rommen kvar men dom står och "tuggar" och äter inte.

    Mina frågor; hur länge kan dom svälta utan att stryka med? Borde dom inte "vara klara" snart efter ca 25 dagar? Vi räddar hellre honorna om priset är att ynglen stryker med.

    Är platys ett hot mot ynglen, om det nu blir några?

    Som ni förstår på frågorna är vi nybörjare och detta är första leken vi haft. Tacksam för råd och svar!

    Mvh: Magnus & Johanna.
  • Robin
    Användare
    • januari 2003
    • 4526

    #2
    Honorna dör inte...när de blir för svaga så spottar skulle jag tro,

    Som jag ser det är det just att dom är två i samma kar som ska spotta. Jag vet inte riktigt hur det är med det men jag skulle nog välja att låta dom gå i var sitt kar. Det behöver inte vara ett riktigt akvarium utan kan vara en balja eller nått liknande bara det finns en luftpump eller något som ger lite fart på vattnet.
    Ha mycket gömställen i spottkaret så att honorna kan känna sig trygga annars släpper dom inte ut ynglen...
    Mvh
    Robin

    Kommentar

    • Robin
      Användare
      • januari 2003
      • 4526

      #3
      Honorna dör inte...när de blir för svaga så spottar skulle jag tro,

      Som jag ser det är det just att dom är två i samma kar som ska spotta. Jag vet inte riktigt hur det är med det men jag skulle nog välja att låta dom gå i var sitt kar. Det behöver inte vara ett riktigt akvarium utan kan vara en balja eller nått liknande bara det finns en luftpump eller något som ger lite fart på vattnet.
      Ha mycket gömställen i spottkaret så att honorna kan känna sig trygga annars släpper dom inte ut ynglen...
      Mvh
      Robin

      Kommentar

      • Henrik Dehlin
        NCS Medlem
        • september 2002
        • 1913

        #4
        Jo 6-7cm så börjar dom bli könsmogna så var det iaf på mina Trewavsae..Och precis när dom vart könsmogna så tugga 4st samtidigt så då testa jag om alla 4 kunde spotta i samma kar,och det gick kanon bra alla 4 spottade i ett 260 liters kar och inga yngel dog..

        Honorna kan nog dö,men det är inte stor chans tror jag men det farliga är om dom blir för smala så kan det ibland vara problem att få dom "normala" igen...Du kan nog vara ganska lugn än så länge..En av mina Delfinciklider käka inte på 4veckor men är nu kanon fin igen (hon är dock fullvuxen så hon har kanske mer att ta ifrån)..
        Jo visst kan platysarna var ett hot!..

        Lycka till!

        Kommentar

        • Henrik Dehlin
          NCS Medlem
          • september 2002
          • 1913

          #5
          Jo 6-7cm så börjar dom bli könsmogna så var det iaf på mina Trewavsae..Och precis när dom vart könsmogna så tugga 4st samtidigt så då testa jag om alla 4 kunde spotta i samma kar,och det gick kanon bra alla 4 spottade i ett 260 liters kar och inga yngel dog..

          Honorna kan nog dö,men det är inte stor chans tror jag men det farliga är om dom blir för smala så kan det ibland vara problem att få dom "normala" igen...Du kan nog vara ganska lugn än så länge..En av mina Delfinciklider käka inte på 4veckor men är nu kanon fin igen (hon är dock fullvuxen så hon har kanske mer att ta ifrån)..
          Jo visst kan platysarna var ett hot!..

          Lycka till!

          Kommentar

          • zozz
            Användare
            • oktober 2003
            • 35

            #6
            När man talar om trollen... idag när jag skulle byta vatten på karet där honorna går trodde jag att jag såg i syner. Något minimalt stod vid en rötterna vid en javaormbunke och försöke äta på något om möjligt ännu mindre! =) Endast två yngel har jag sett så det kanske inte blev fler från den honan.

            Vad gör jag nu? Dom få men små liven vill väl ha något att äta men vad? En fråga till också; kan honan ta in ynglen i munnen igen?

            Har föressten flyttat platysen också så inte ynglen blir mellanmål.

            Mvh: Magnus

            Kommentar

            • zozz
              Användare
              • oktober 2003
              • 35

              #7
              När man talar om trollen... idag när jag skulle byta vatten på karet där honorna går trodde jag att jag såg i syner. Något minimalt stod vid en rötterna vid en javaormbunke och försöke äta på något om möjligt ännu mindre! =) Endast två yngel har jag sett så det kanske inte blev fler från den honan.

              Vad gör jag nu? Dom få men små liven vill väl ha något att äta men vad? En fråga till också; kan honan ta in ynglen i munnen igen?

              Har föressten flyttat platysen också så inte ynglen blir mellanmål.

              Mvh: Magnus

              Kommentar

              • Henrik Dehlin
                NCS Medlem
                • september 2002
                • 1913

                #8
                Ja visst kan hon ta in ynglena i munnen igen...
                Levande Artemia är bra foder i början sedan efter ca 2-3 veckor kan man gå över till räkmix,fryst artemia och fryst cyklops och liknade..
                Som man smullar i mycket små bitar..

                Kommentar

                • Henrik Dehlin
                  NCS Medlem
                  • september 2002
                  • 1913

                  #9
                  Ja visst kan hon ta in ynglena i munnen igen...
                  Levande Artemia är bra foder i början sedan efter ca 2-3 veckor kan man gå över till räkmix,fryst artemia och fryst cyklops och liknade..
                  Som man smullar i mycket små bitar..

                  Kommentar

                  Arbetssätt...