Funderingar kring nystart

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Björn
    Användare
    • april 2002
    • 787

    Funderingar kring nystart

    Hej allihopa!

    Hoppas alla haft ett bra nyårsfirande med alla fingrar i behåll.

    Framåt våren kommer jag förhoppningsvis skaffa ännu en grupp VF troffar, och har lite funderingar kring detta. Sist så lät jag dom gå i ett rätt nystartat akvarium och matade på rätt bra redan från början, med spirulinaflingor.
    Efter att ha läst på och tagit del av "experternas" åsikter och erfarenheter kommer jag denna gång ge dom ett 30minuters medicinbad (i förebyggande syfte) innan de släpps ner i sitt nya hem. Dessutom kommer jag ge dom mycket lite mat under den första veckan. Kanske rent av ingen mat alls. Däremot funderar jag på att iordningställa karet ca två veckor i förväg och ha extremt mycket ljus, så att jag får en rejäl algmatta på inredningen. på så vis kan jag ta det ytterst försiktigt med spirulinaflingor och dylikt i början, utan att de behöver svälta allt för mycket. När fiskarna väl är i karet kommer jag att övergå till normal ljussättning.

    Vad tror ni om detta? är det bara onödigt jobb, eller tror ni som jag, att en kraftig algmatta kan vara att föredra när man introducerar VF troffar i ett helt nytt kar?

    Mvh
    Björn
    fisklokalen.se - MER ÄN BARA FISKAR
  • Stelin
    Användare
    • december 2002
    • 1339

    #2
    Jag tycker det hela låter som en hit. Och har du möjlighet att köra igång det tilltänkta karet [u]ännu tidigare</u> så är det nog ännu bättre.
    //Stefan Lindstedt

    Kommentar

    • Stelin
      Användare
      • december 2002
      • 1339

      #3
      Jag tycker det hela låter som en hit. Och har du möjlighet att köra igång det tilltänkta karet [u]ännu tidigare</u> så är det nog ännu bättre.
      //Stefan Lindstedt

      Kommentar

      • StefanL
        Användare
        • augusti 2002
        • 10784

        #4
        Det låter bra Björn...

        Se även till att få med lite "startfoder" från den handlare som du köper fiskarna ifrån så du kan ge fiskarna en bra övergång ifrån det foder de är vana med till det foder du själv använder till dina fiskar. Detta gäller även, eller i synnerhet, räkmix.

        *Fingrarna i behåll...men kallsvettas av ångest...alltid ska man bli för full och för "rolig"*

        Kommentar

        • StefanL
          Användare
          • augusti 2002
          • 10784

          #5
          Det låter bra Björn...

          Se även till att få med lite "startfoder" från den handlare som du köper fiskarna ifrån så du kan ge fiskarna en bra övergång ifrån det foder de är vana med till det foder du själv använder till dina fiskar. Detta gäller även, eller i synnerhet, räkmix.

          *Fingrarna i behåll...men kallsvettas av ångest...alltid ska man bli för full och för "rolig"*

          Kommentar

          • Björn
            Användare
            • april 2002
            • 787

            #6
            Jag ska försöka ställa iordning karet så fort som möjligt, men troligen kommer det ta iallafall en månad till innan det blir klart. Fisk ska flyttas och filterkammare ska "byggas". Sånt tar alltid längre tid än det borde.. =)

            Mvh
            Björn
            fisklokalen.se - MER ÄN BARA FISKAR

            Kommentar

            • Björn
              Användare
              • april 2002
              • 787

              #7
              Jag ska försöka ställa iordning karet så fort som möjligt, men troligen kommer det ta iallafall en månad till innan det blir klart. Fisk ska flyttas och filterkammare ska "byggas". Sånt tar alltid längre tid än det borde.. =)

              Mvh
              Björn
              fisklokalen.se - MER ÄN BARA FISKAR

              Kommentar

              • Robin
                Användare
                • januari 2003
                • 4526

                #8
                Det beror väl på hur sugen man är på att ha ett "nytt" akvarium.
                För mig som bara har hemmagjorda kar har den längsta tiden för ett kar att bli färdigt varit ca 1 vecka. (då inte med fisk i)
                Frigolitbakgrunden tog också en vecka att göra.

                men det kan vara en genetisk defekt jag har kanske , Farsan ska också börja på nya projekt hela tiden och jobbar med iiiilfart hela tiden...
                Mvh
                Robin

                Kommentar

                • Robin
                  Användare
                  • januari 2003
                  • 4526

                  #9
                  Det beror väl på hur sugen man är på att ha ett "nytt" akvarium.
                  För mig som bara har hemmagjorda kar har den längsta tiden för ett kar att bli färdigt varit ca 1 vecka. (då inte med fisk i)
                  Frigolitbakgrunden tog också en vecka att göra.

                  men det kan vara en genetisk defekt jag har kanske , Farsan ska också börja på nya projekt hela tiden och jobbar med iiiilfart hela tiden...
                  Mvh
                  Robin

                  Kommentar

                  • Björn
                    Användare
                    • april 2002
                    • 787

                    #10
                    Har ni några tips på lysrör som främjar algtillväxt? jag tänkte köra på två Aquastar och två vanliga "varm-vit" rör. De vanliga rören brukar ju kunna generera en hel del alger vil jag minnas. Eller känner ni till någon bättre kombo?

                    Mvh
                    Björn
                    fisklokalen.se - MER ÄN BARA FISKAR

                    Kommentar

                    • Björn
                      Användare
                      • april 2002
                      • 787

                      #11
                      Har ni några tips på lysrör som främjar algtillväxt? jag tänkte köra på två Aquastar och två vanliga "varm-vit" rör. De vanliga rören brukar ju kunna generera en hel del alger vil jag minnas. Eller känner ni till någon bättre kombo?

                      Mvh
                      Björn
                      fisklokalen.se - MER ÄN BARA FISKAR

                      Kommentar

                      Arbetssätt...