Vad tror ni om detta?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gäst

    Vad tror ni om detta?

    Hejsan allihopa!

    Jag är en tjej som nyligen fått upp ögonen för Ciklider, har köpt lite olika sorter och har nu dessa i ett 220 liters akvarium.
    Jag skulle bli glad om ni som vet mer om dessa att skriva lite om de är vanliga/sällsynta etc, jag är ju helt grön på området och skulle tacksamt ta emot info och råd härifrån.

    Dessa har vi skaffat i olika omgångar (ursäkta ev. fel i namnen):

    2 Fire Blue (1hane/1hona)
    4 Golden (2hanar/2honor)
    4 Frontosa (är inte säker på om det nu var den sorten)(kön vet vi ej)
    4 Yellow Top M Bamba (2hanar/2 honor)
    4 PS Saulosi (2hanar/2honor)
    4 Chirumba (2hanar/2honor)
    2 Mary Gold (1hane/1hona)
    2 Röd Drakmal

    Tack på förhand!




  • Henrik Dehlin
    NCS Medlem
    • september 2002
    • 1913

    #2
    Akvariet är på tok för litet för så många fiskar och dessutom är nästan alla dom du räknar upp för stora för 220liter..
    Frontosa blir runt 30cm b.la..Golden och saulosi skulle kanske funka ihop i ett 220 liters akvarium!..

    Kommentar

    • Henrik Dehlin
      NCS Medlem
      • september 2002
      • 1913

      #3
      Akvariet är på tok för litet för så många fiskar och dessutom är nästan alla dom du räknar upp för stora för 220liter..
      Frontosa blir runt 30cm b.la..Golden och saulosi skulle kanske funka ihop i ett 220 liters akvarium!..

      Kommentar

      • Gäst

        #4
        Hej och tack för ditt snabba svar.
        Jag vet inte om det här hamnar fel nu då jag ju inte är så hemma här om jag säger så, ni får ha överseende med det så länge tills jag isåfall kommit på hur man gör detta *ler*

        Menar du att de låtit mig köpa så mkt fisk som inte passar ihop så eller får plats i mitt akvarium?!....de frågade ju vilka fiskar jag redan hade samt storlek på dem, verkar inte klokt tycker jag, är ju inte säker på om det är Frontosa de där, men blir de så stora så begriper ju jag med att det inte är bra.
        Dålig info ifrån handlaren som vi köpt dem av isåfall....

        Kommentar

        • Gäst

          #5
          Hej och tack för ditt snabba svar.
          Jag vet inte om det här hamnar fel nu då jag ju inte är så hemma här om jag säger så, ni får ha överseende med det så länge tills jag isåfall kommit på hur man gör detta *ler*

          Menar du att de låtit mig köpa så mkt fisk som inte passar ihop så eller får plats i mitt akvarium?!....de frågade ju vilka fiskar jag redan hade samt storlek på dem, verkar inte klokt tycker jag, är ju inte säker på om det är Frontosa de där, men blir de så stora så begriper ju jag med att det inte är bra.
          Dålig info ifrån handlaren som vi köpt dem av isåfall....

          Kommentar

          • Henrik Dehlin
            NCS Medlem
            • september 2002
            • 1913

            #6
            Handlare tänker oftaste mest på pengar vilket inte bara är lite synd..

            Här är lite info om några av dina fiskar..

            Frontosa



            Fireblue


            Golden



            M Bamba


            Saulosi


            Mari gold


            Man hittar även bra artiklar från gammla ciklid blad..





            Kommentar

            • Henrik Dehlin
              NCS Medlem
              • september 2002
              • 1913

              #7
              Handlare tänker oftaste mest på pengar vilket inte bara är lite synd..

              Här är lite info om några av dina fiskar..

              Frontosa



              Fireblue


              Golden



              M Bamba


              Saulosi


              Mari gold


              Man hittar även bra artiklar från gammla ciklid blad..





              Kommentar

              • Gäst

                #8
                Hej igen!

                Tack snälla för alla länkar, ska kika över dem nu genast.

                Jag hoppas ju det funkar hyfsat ändå trots att det vart för mkt fisk, man får väl göra sig av med några vartefter då kanske...känns tråkigt.

                Nåja.......Ha ett GOTT NYTT ÅR!!!!

                Kommentar

                • Gäst

                  #9
                  Hej igen!

                  Tack snälla för alla länkar, ska kika över dem nu genast.

                  Jag hoppas ju det funkar hyfsat ändå trots att det vart för mkt fisk, man får väl göra sig av med några vartefter då kanske...känns tråkigt.

                  Nåja.......Ha ett GOTT NYTT ÅR!!!!

                  Kommentar

                  • Vannar
                    Användare
                    • april 2002
                    • 339

                    #10
                    citat:

                    2 Fire Blue (1hane/1hona)
                    4 Golden (2hanar/2honor)
                    4 Frontosa (är inte säker på om det nu var den sorten)(kön vet vi ej)
                    4 Yellow Top M Bamba (2hanar/2 honor)
                    4 PS Saulosi (2hanar/2honor)
                    4 Chirumba (2hanar/2honor)
                    2 Mary Gold (1hane/1hona)
                    2 Röd Drakmal
                    Hmm knivigt, ska försöka reda ut vad du har för fiskar egentligen...

                    Fire blue> En protomelas? har inte full koll på haplisar men den blir rätt stor gissar jag över 15cm iaf.

                    Golden> eller Labidochromis caruleus som den heter på latin är en trevlig lugn fisk som inte blir så stor.

                    Frontosa> som sagt väldigt stor, den kommer dessutom från Tanganyikasjön och inte från malawisjön som dom övriga arterna. Dock så brukar det gå att hålla frontosa med malawicikilider.

                    Labidochromis sp. "Yellow Top MBamba"> Snygg och blir inte så stor.

                    Ps saulosi> en favorit snygga hanar och honor blir inte så stor.

                    Chirumba> Gissar att det är en Tropheops chilumba som du menar. Inte så storvuxen.

                    Mary Gold > Ps. acei en trevlig ciklid som kommit lite i skymmundan, intressant för det är en mbuna som är relativt pelagisk.

                    Som tumregel brukar jag räkna med att man helst inte ska ha mer än en fisk per 15l vatten. men detta gäller vuxna fiskar som inet är allt för storvuxna. jag antar att dina fiskar fortfarande inte är fullvuxna och det borde inte vara någon panik att flytta fiskar och håla på. Men i längden så är der nog ohållbart.

                    Jo prcis som Henkedeh nämnde så är kan man tyvärr inte lita på alla handlare, vare sig det handlar om okunskap eller man vill tjäna pengar så kan det bli fel.


                    / Jonas Vannar

                    Kommentar

                    • Vannar
                      Användare
                      • april 2002
                      • 339

                      #11
                      citat:

                      2 Fire Blue (1hane/1hona)
                      4 Golden (2hanar/2honor)
                      4 Frontosa (är inte säker på om det nu var den sorten)(kön vet vi ej)
                      4 Yellow Top M Bamba (2hanar/2 honor)
                      4 PS Saulosi (2hanar/2honor)
                      4 Chirumba (2hanar/2honor)
                      2 Mary Gold (1hane/1hona)
                      2 Röd Drakmal
                      Hmm knivigt, ska försöka reda ut vad du har för fiskar egentligen...

                      Fire blue> En protomelas? har inte full koll på haplisar men den blir rätt stor gissar jag över 15cm iaf.

                      Golden> eller Labidochromis caruleus som den heter på latin är en trevlig lugn fisk som inte blir så stor.

                      Frontosa> som sagt väldigt stor, den kommer dessutom från Tanganyikasjön och inte från malawisjön som dom övriga arterna. Dock så brukar det gå att hålla frontosa med malawicikilider.

                      Labidochromis sp. "Yellow Top MBamba"> Snygg och blir inte så stor.

                      Ps saulosi> en favorit snygga hanar och honor blir inte så stor.

                      Chirumba> Gissar att det är en Tropheops chilumba som du menar. Inte så storvuxen.

                      Mary Gold > Ps. acei en trevlig ciklid som kommit lite i skymmundan, intressant för det är en mbuna som är relativt pelagisk.

                      Som tumregel brukar jag räkna med att man helst inte ska ha mer än en fisk per 15l vatten. men detta gäller vuxna fiskar som inet är allt för storvuxna. jag antar att dina fiskar fortfarande inte är fullvuxna och det borde inte vara någon panik att flytta fiskar och håla på. Men i längden så är der nog ohållbart.

                      Jo prcis som Henkedeh nämnde så är kan man tyvärr inte lita på alla handlare, vare sig det handlar om okunskap eller man vill tjäna pengar så kan det bli fel.


                      / Jonas Vannar

                      Kommentar

                      • fredrikr
                        Användare
                        • oktober 2002
                        • 985

                        #12
                        Lämna tillbaks Fire Blue och Frontosa till butiken som sålde
                        dem till dig. Vill de ha kvar dig som kund tar de emot dem
                        och ger dig lika mycket som du gav för dem. De andra har väl
                        en chans att funka i karet. Var uppmärksam på om någon art
                        blir för dominant eller om någon blir för utsatt - du kan
                        behöva flytta ut någon mer art.

                        /Fredrik
                        Fred rik Rams berg, Stockholm. Moderator för Köp och Sälj-avdelningen.  <font color="red">2005-06-05:</font id="red">
                        http://www.stockholmsciklidklubb.com   http://akvarium.ramsberg.net     <font color="red">Nya bilder!</font id="red">

                        Kommentar

                        • fredrikr
                          Användare
                          • oktober 2002
                          • 985

                          #13
                          Lämna tillbaks Fire Blue och Frontosa till butiken som sålde
                          dem till dig. Vill de ha kvar dig som kund tar de emot dem
                          och ger dig lika mycket som du gav för dem. De andra har väl
                          en chans att funka i karet. Var uppmärksam på om någon art
                          blir för dominant eller om någon blir för utsatt - du kan
                          behöva flytta ut någon mer art.

                          /Fredrik
                          Fred rik Rams berg, Stockholm. Moderator för Köp och Sälj-avdelningen.  <font color="red">2005-06-05:</font id="red">
                          http://www.stockholmsciklidklubb.com   http://akvarium.ramsberg.net     <font color="red">Nya bilder!</font id="red">

                          Kommentar

                          • Johan
                            Användare
                            • augusti 2002
                            • 3029

                            #14
                            antingen har din zoobutik noll koll eller så har du blivit lurad för ett kar på 200 liter har du lite för stora fiskar i, kanske inte nu men om ett tag.

                            jag rekomederar inte golden med saoulosi. väldigt stor risk för korsning.

                            frontosor absolut inte blir gigantiska

                            protomelas fire blue när den är vuxen blir runt 15-20cm =för stor

                            mary gold är oxå för stora tycker jag.

                            tycker du ska om du ska ha kvar det du har dig
                            har kvar
                            golden
                            m bamba
                            Chirumba vet jag ej vad det är hittar inget på google heller.

                            kanske kan komplletera ev med någon röd sebra. hoppa över de stora fiskarna det kommer inte hålla i längden.

                            i ditt kar hade jag enbart kört med mbunas som tex röd sebra osv. inred med massor av sten så de kan gömma sig vid lekar odyl. vill du sen ha fiskar som frontosa eller protomelas så får du önska dig ett större kar nästa år.[)]

                            Kommentar

                            • Johan
                              Användare
                              • augusti 2002
                              • 3029

                              #15
                              antingen har din zoobutik noll koll eller så har du blivit lurad för ett kar på 200 liter har du lite för stora fiskar i, kanske inte nu men om ett tag.

                              jag rekomederar inte golden med saoulosi. väldigt stor risk för korsning.

                              frontosor absolut inte blir gigantiska

                              protomelas fire blue när den är vuxen blir runt 15-20cm =för stor

                              mary gold är oxå för stora tycker jag.

                              tycker du ska om du ska ha kvar det du har dig
                              har kvar
                              golden
                              m bamba
                              Chirumba vet jag ej vad det är hittar inget på google heller.

                              kanske kan komplletera ev med någon röd sebra. hoppa över de stora fiskarna det kommer inte hålla i längden.

                              i ditt kar hade jag enbart kört med mbunas som tex röd sebra osv. inred med massor av sten så de kan gömma sig vid lekar odyl. vill du sen ha fiskar som frontosa eller protomelas så får du önska dig ett större kar nästa år.[)]

                              Kommentar

                              Arbetssätt...