Erfarenheter av Lombardoi?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tascha
    Användare
    • oktober 2002
    • 214

    #16
    Undrar om det bara är jag som inte har problem med Lombardoi?
    Alla som svara på frågor om Lombardoier avråder folk från att köpa dessa fina fiskar och många kallar dom mördarmaskiner etc.
    Jag har två hanar + fyra honor i mitt akvarium. Dessa går tillsammans med Rödzebra och med N´kali och har [u]ALDRIG</u> visat några tecken på dominans eller något. Har haft dessa fiskar tillsammans i över ett år och samtliga fiskar är över två år gamla.
    Anledningen till att många Malawifiskar slås och bråkar tror jag beror på att man har för lite fiskar i akvariet. Bättre att ha lite överbefolkat än för få för då fördelas aggresiviteten bättre.
    Så jag tycker att du avvaktar och ser vad som händer.
    /Roger

    Kommentar

    • Tascha
      Användare
      • oktober 2002
      • 214

      #17
      Undrar om det bara är jag som inte har problem med Lombardoi?
      Alla som svara på frågor om Lombardoier avråder folk från att köpa dessa fina fiskar och många kallar dom mördarmaskiner etc.
      Jag har två hanar + fyra honor i mitt akvarium. Dessa går tillsammans med Rödzebra och med N´kali och har [u]ALDRIG</u> visat några tecken på dominans eller något. Har haft dessa fiskar tillsammans i över ett år och samtliga fiskar är över två år gamla.
      Anledningen till att många Malawifiskar slås och bråkar tror jag beror på att man har för lite fiskar i akvariet. Bättre att ha lite överbefolkat än för få för då fördelas aggresiviteten bättre.
      Så jag tycker att du avvaktar och ser vad som händer.
      /Roger

      Kommentar

      • Tascha
        Användare
        • oktober 2002
        • 214

        #18
        Ingen mer än jag som har positiva erfarenheter utav Lombardoier?
        Märkligt att alla djuraffärer som säljer Ciklider då har dessa i sitt sortiment.
        /Roger

        Kommentar

        • malawi_voodoo
          Användare
          • juli 2002
          • 790

          #19
          "N´kali" vad är det för fisk?
          /Glenn Wouda

          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=156507

          Kommentar

          • Tascha
            Användare
            • oktober 2002
            • 214

            #20
            N´Kali är en variant på Golden.
            /Roger

            Kommentar

            • StefanL
              Användare
              • augusti 2002
              • 10784

              #21
              citat:När hannarna blir större förvandlas dom till mördarmaskiner, tvärr =(
              Mbunas är tuffa överlag, men att skriva en sådan generell åsikt är fel tycker jag. Det förekommer sk "tyrann"-hanar i nästan alla Mbuna släkten, men det säger inte att varje hane behöver bete sig så...

              Det är bara att sprida fördomar.

              Kommentar

              • Lejonmarie
                Användare
                • april 2003
                • 429

                #22
                Hej

                Jag har haft en ensam Lombardoi hanne! Så vacker och mäkig.
                Han var kung i mitt 170 liters malawi kar.
                Där gick han tillsamans med Rödzebror, några olika sorters Aloncara, Ps bright blue, spec.Chilumba 1 hane, Thropheops Moori Kaiser 1 hane
                Thropheops Moori Kaiser 1 hane

                Vist Lombardoin är en tuffing, gräver mycket och härvar om kring med möbleringen. Jag tyckte dock at han lugnade lite när jag hade Sjösten istället för sand.

                Tyvärr så dog min hanne för en vecka sedan, han var då varmgul, härlig färg, tigreringen hade nästan gått bort och han va ca 12 cm!
                Maffig.

                Lycka till. Du får känan dej fram lite och hålla koll på dem!
                Jag ahr ju aldrig haft flera hannar tillsamans så jag vet hur de ragerar!
                Maffig storlek på karet du har! Har du några bilder?
                ;-) LejonMarie
                540L Vieja synspila
                500L Cichlasoma bocourti

                http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=105551

                Kommentar

                • Cassandra
                  Användare
                  • december 2002
                  • 152

                  #23
                  Jag har också ett Lombardoi-par, en storvuxen oerhört snygg hanne, varmgul i färgen utan ränder. Har också en betydligt mindre senare inköpt hona.
                  I början när jag hade köpt honom blev det turbulens i akvariumet innan samtliga fiskar gjort upp om rangordningen. Nu är han lugn och en av mina trevligare malawiciklider. Riktigt snygg dessutom.

                  //Cassandra

                  Kommentar

                  • mrgreed
                    Användare
                    • juli 2002
                    • 494

                    #24
                    Jag har också positiva erfarenheter av Lombardoi..dem beskrivningar en del ger här på Lombardoi som mördarmaskin tycker jag stämmer bättre in på Auratus som jag tycker är betydligt värre.
                    Hur som helst har jag hållt Lombardoi utan problem tillsammans med rödzebra en gång i tiden.

                    Mvh
                    Danne

                    Kommentar

                    • boij

                      #25
                      Har haft VF M Lombardoi x flera aldrig haft problem med dessa däremot haft problem med odlade exemplar.

                      Kommentar

                      Arbetssätt...