Föda-upp-yngel hjälp!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Robin
    Användare
    • januari 2003
    • 4526

    Föda-upp-yngel hjälp!!

    Jag har en liten grupp Auratus-yngel som är ca 12-12mm i en födkasse i ett 45 liters kar. Anledningen till att jag har dem i kassen är att de inte simmade runt i det "stora" karet utan stod på en plats hela tiden utspridda i akvariet. Nu kan jag ge dem mat som de hittar och äter. Mina frågor är:
    Vad har ni för erfarenheter av små yngel i ett 45 liters kar?
    När jag släppa ut dem från födkassen?
    ch hur gör jag för att få dem att växa snabbast möjligast?

    Tacksam för svar
    Mvh
    Robin
  • Vannar
    Användare
    • april 2002
    • 339

    #2
    Om ynglena är frisimmande, dvs utan gulesäck tycker jag att det är bäst att ha dom löst i 45 liters akvariet. Dom håller en låg profil i början det får man räkna med.

    Placera ut flera gömställen i form av små stenrösen eller dylikt. Grus/sand tycker jag det är bäst utan när ynglena är små.

    Massor med mat är det som gäller om man vill att dom ska växa fort. Finfördelatflingfoder av bra kvalitet och kanske även en portion artemia då och då men jag antar att du är nybörjare så du kan skippa det, det brukar gå bra ända...

    När man matar så ofta, 2-4 ggr per dag så måste man även byta vatten ofta kanske 2 ggr i veckan för att vattenkvaliten inte ska sjunka ochg fiskarna växa sämre. Har man inte tid att mata så ofta så matar man långsammare men då växer dom heller inte lika snabbt.

    / Jonas Vannar

    Kommentar

    • Vannar
      Användare
      • april 2002
      • 339

      #3
      Om ynglena är frisimmande, dvs utan gulesäck tycker jag att det är bäst att ha dom löst i 45 liters akvariet. Dom håller en låg profil i början det får man räkna med.

      Placera ut flera gömställen i form av små stenrösen eller dylikt. Grus/sand tycker jag det är bäst utan när ynglena är små.

      Massor med mat är det som gäller om man vill att dom ska växa fort. Finfördelatflingfoder av bra kvalitet och kanske även en portion artemia då och då men jag antar att du är nybörjare så du kan skippa det, det brukar gå bra ända...

      När man matar så ofta, 2-4 ggr per dag så måste man även byta vatten ofta kanske 2 ggr i veckan för att vattenkvaliten inte ska sjunka ochg fiskarna växa sämre. Har man inte tid att mata så ofta så matar man långsammare men då växer dom heller inte lika snabbt.

      / Jonas Vannar

      Kommentar

      • Robin
        Användare
        • januari 2003
        • 4526

        #4
        Nu vet inte jag vad hur många år man är nybörjare men jag har haft akvariet i 1,5 år nu men aldrig "gått in för" att föda upp ynglen.

        Vannar: Jag har provat artemia men det verkar som om de inte tycker om det så jag smular sönder flingfoder istället 4 ggr om dagen. Jag har visserligen i grus men som du säger så verkar det vara bättre utan.
        Tack för tipset!

        Någon mer som har erfarenheter?
        Mvh
        Robin

        Kommentar

        • Robin
          Användare
          • januari 2003
          • 4526

          #5
          Nu vet inte jag vad hur många år man är nybörjare men jag har haft akvariet i 1,5 år nu men aldrig "gått in för" att föda upp ynglen.

          Vannar: Jag har provat artemia men det verkar som om de inte tycker om det så jag smular sönder flingfoder istället 4 ggr om dagen. Jag har visserligen i grus men som du säger så verkar det vara bättre utan.
          Tack för tipset!

          Någon mer som har erfarenheter?
          Mvh
          Robin

          Kommentar

          Arbetssätt...