Det blir inte rent i akvariumet!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Fredrik H.
    Användare
    • april 2002
    • 1884

    #31
    Nike: 2 st aquabee UP 2000 tycker jag är i överkant för en 720:a. Själv kör jag en UP 3000 och jag fick slutligen sanden att ligga på plats med strilrörs-slang-grejen som jag visade i länken tidigare.

    Faxegrus kan man i princip inte tvätta "ren". Den är oftast ren från början och de räcker at skölja den en aning. Om man tvättar den på vanligt vis i en hink så blir vattnet lika mjölkigt varje gång. Detta beror på att själva gruskornen fäller. Du kan stå där och gnida i oändlighet, det slutar inte förrän varje liten sten är upplöst i vattnet. Med kraftig cirkulation i em 720 skulle det inte förvåna mig om det tog ett antal veckor innan vattnet är helt klart. Efter ett tag kommer begynnande algväxt och dyligt att kapsla in gruset och vattnet klarnar.
    Fredrik H.
    Gratis konto på: www.cichlidtube.com
    www.cichlidgallery.org
    www.tropheini.com

    Kommentar

    • Nike
      Användare
      • maj 2003
      • 26

      #32
      har 2 st för jag har bottenfilter
      720 Malawi

      Kommentar

      • Nike
        Användare
        • maj 2003
        • 26

        #33
        har 2 st för jag har bottenfilter
        720 Malawi

        Kommentar

        • sarahkarlsson
          Användare
          • mars 2003
          • 43

          #34
          Har i princip samma inredning i mitt 720l som du har i ditt macson. Faxegrus och två 2252 också. Däremot fick jag köpa till en filterpatron på vardera sida, så att det blev tre, (vilket är bra för då kan pumparna bara stå på varsin sten så når de upp till ytan.)Är mycket nöjd med resultatet på renhållningen.
          sarah

          Kommentar

          • sarahkarlsson
            Användare
            • mars 2003
            • 43

            #35
            Har i princip samma inredning i mitt 720l som du har i ditt macson. Faxegrus och två 2252 också. Däremot fick jag köpa till en filterpatron på vardera sida, så att det blev tre, (vilket är bra för då kan pumparna bara stå på varsin sten så når de upp till ytan.)Är mycket nöjd med resultatet på renhållningen.
            sarah

            Kommentar

            • macson
              Användare
              • april 2003
              • 133

              #36
              Sara:
              Jag använder mig av filtermatta istället för standard-filterpatroner.
              Det låter mindre, och så behöver jag göra rent filtren ytterst sällan!
              Tittat själv på:


              MVH

              MArkus

              Kommentar

              • macson
                Användare
                • april 2003
                • 133

                #37
                Sara:
                Jag använder mig av filtermatta istället för standard-filterpatroner.
                Det låter mindre, och så behöver jag göra rent filtren ytterst sällan!
                Tittat själv på:


                MVH

                MArkus

                Kommentar

                • Fredrik H.
                  Användare
                  • april 2002
                  • 1884

                  #38
                  Jag ser nu vad du menar med "rent i akvariet". Jag har aldrig haft ett kar som varit ens i närheten så rent som dina, inte ens just efter rengörning. Det ser jättesnyggt ut men jag tror att det är ohållbart i längden, man orkar helt enkelt inte och eftersom inte fisken märker någon skillnad så låter man det vara.

                  Jag tycker att det viktigaste är att glaset är helt rent alltid, lite skit i karet blir snyggare om glaset är perfekt. Om jag ska vara helt ärlig så tvättar jag till och med utsidan av samtliga kar i mitt fiskrum med fönsterputs ca var tredje dag, och detta bara för min egen skull eftersom ingen annan ser det.

                  mvh,
                  Fredrik H.
                  Gratis konto på: www.cichlidtube.com
                  www.cichlidgallery.org
                  www.tropheini.com

                  Kommentar

                  • Fredrik H.
                    Användare
                    • april 2002
                    • 1884

                    #39
                    Jag ser nu vad du menar med "rent i akvariet". Jag har aldrig haft ett kar som varit ens i närheten så rent som dina, inte ens just efter rengörning. Det ser jättesnyggt ut men jag tror att det är ohållbart i längden, man orkar helt enkelt inte och eftersom inte fisken märker någon skillnad så låter man det vara.

                    Jag tycker att det viktigaste är att glaset är helt rent alltid, lite skit i karet blir snyggare om glaset är perfekt. Om jag ska vara helt ärlig så tvättar jag till och med utsidan av samtliga kar i mitt fiskrum med fönsterputs ca var tredje dag, och detta bara för min egen skull eftersom ingen annan ser det.

                    mvh,
                    Fredrik H.
                    Gratis konto på: www.cichlidtube.com
                    www.cichlidgallery.org
                    www.tropheini.com

                    Kommentar

                    • StefanL
                      Användare
                      • augusti 2002
                      • 10784

                      #40
                      citat:Jag har aldrig haft ett kar som varit ens i närheten så rent som dina, inte ens just efter rengörning. Det ser jättesnyggt ut men jag tror att det är ohållbart i längden, man orkar helt enkelt inte och eftersom inte fisken märker någon skillnad så låter man det vara.
                      Kan inte annat än att instämma. Ser man på de bilderna så torde smuts vara ett klart överkomligt "problem"...*S* Riktigt snyggt iordning och jag undrar hur mycket tid du lägger ned på att ha dina kar rena och fräscha, macson...hur som helst...bra jobbat!

                      Kommentar

                      • StefanL
                        Användare
                        • augusti 2002
                        • 10784

                        #41
                        citat:Jag har aldrig haft ett kar som varit ens i närheten så rent som dina, inte ens just efter rengörning. Det ser jättesnyggt ut men jag tror att det är ohållbart i längden, man orkar helt enkelt inte och eftersom inte fisken märker någon skillnad så låter man det vara.
                        Kan inte annat än att instämma. Ser man på de bilderna så torde smuts vara ett klart överkomligt "problem"...*S* Riktigt snyggt iordning och jag undrar hur mycket tid du lägger ned på att ha dina kar rena och fräscha, macson...hur som helst...bra jobbat!

                        Kommentar

                        • macson
                          Användare
                          • april 2003
                          • 133

                          #42
                          jag gör vattenbyte 1 gng varje eller varannan vecka, det är allt!
                          Min kompis tyckte också jag hade väldigt rent. Jag vet inte vad det beror på, kanske för att jag bor på landet och har egen brunn?!
                          Om, inte detta är ett "normalt" problem, så kan jag väl sluta tjata om det =) ! Dock blir jag lite irriterad på mina frontosor som varit i karet nu över tre dar, men är ändå rädda som små asplöv och vågar knappt visa sig. Köpte 7 stycken apelsinciklider idag (leleupi) och dem är redan framme och inte alls rädda!

                          MVH

                          Markus

                          Kommentar

                          • macson
                            Användare
                            • april 2003
                            • 133

                            #43
                            jag gör vattenbyte 1 gng varje eller varannan vecka, det är allt!
                            Min kompis tyckte också jag hade väldigt rent. Jag vet inte vad det beror på, kanske för att jag bor på landet och har egen brunn?!
                            Om, inte detta är ett "normalt" problem, så kan jag väl sluta tjata om det =) ! Dock blir jag lite irriterad på mina frontosor som varit i karet nu över tre dar, men är ändå rädda som små asplöv och vågar knappt visa sig. Köpte 7 stycken apelsinciklider idag (leleupi) och dem är redan framme och inte alls rädda!

                            MVH

                            Markus

                            Kommentar

                            • Vannar
                              Användare
                              • april 2002
                              • 339

                              #44
                              Frontosor är rätt tillbakadragna, speciellt hannarna dom står och tryckwer hela livet i sin grotta och kommer bara fram när man matar.

                              Tropr nästan att man ska ha ganska öppet med luftiga (om några) gömställen så att man får se fiskarna. Jag har sett denna lösning hos några bland annat på Nos ciklidhobby och det verkar fungera bra, huruvida denna lösning kräver en "intank" bakrund för att dom ska känna sig trygga vet jag inte?
                              / Jonas Vannar

                              Kommentar

                              • Vannar
                                Användare
                                • april 2002
                                • 339

                                #45
                                Frontosor är rätt tillbakadragna, speciellt hannarna dom står och tryckwer hela livet i sin grotta och kommer bara fram när man matar.

                                Tropr nästan att man ska ha ganska öppet med luftiga (om några) gömställen så att man får se fiskarna. Jag har sett denna lösning hos några bland annat på Nos ciklidhobby och det verkar fungera bra, huruvida denna lösning kräver en "intank" bakrund för att dom ska känna sig trygga vet jag inte?
                                / Jonas Vannar

                                Kommentar

                                Arbetssätt...