Det blir inte rent i akvariumet!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • macson
    Användare
    • april 2003
    • 133

    Det blir inte rent i akvariumet!

    Jag har startat upp ett 780 l med två Eheim 2252 i varje hörn.
    Akvariumet har gått i två veckor och jag släppte i fiskar härmodan. Problemet är att det inte blir rent, så fort man matar så försvinner inte skiten på jättelång tid! Jag tror det kan bero på att ena pumpen har en bakgrunds-frigolitskiva framför sig, så den kan bara suga från sidan. Eller vad tror ni? ska jag ta bort den?

    MVH

    Markus
  • Robin
    Användare
    • januari 2003
    • 4526

    #2
    Vadå, tycker du att skiten ska försvinna illa kvickt?
    Vad är det för skit du pratar om? Matrester?
    Mvh
    Robin

    Kommentar

    • Robin
      Användare
      • januari 2003
      • 4526

      #3
      Vadå, tycker du att skiten ska försvinna illa kvickt?
      Vad är det för skit du pratar om? Matrester?
      Mvh
      Robin

      Kommentar

      • macson
        Användare
        • april 2003
        • 133

        #4
        nä, allmänt skit i akvariumet bara, bl.a. matrester!

        Kommentar

        • macson
          Användare
          • april 2003
          • 133

          #5
          nä, allmänt skit i akvariumet bara, bl.a. matrester!

          Kommentar

          • Fredrik H.
            Användare
            • april 2002
            • 1884

            #6
            Matrester ska det aldrig vara i ett akvarium, då matar du för mycket. Annars ska det ju inte se ut som ett nystartat kar med alldeles ren sand och algfria stenar tycker jag.

            mvh,
            Fredrik H.
            Gratis konto på: www.cichlidtube.com
            www.cichlidgallery.org
            www.tropheini.com

            Kommentar

            • Fredrik H.
              Användare
              • april 2002
              • 1884

              #7
              Matrester ska det aldrig vara i ett akvarium, då matar du för mycket. Annars ska det ju inte se ut som ett nystartat kar med alldeles ren sand och algfria stenar tycker jag.

              mvh,
              Fredrik H.
              Gratis konto på: www.cichlidtube.com
              www.cichlidgallery.org
              www.tropheini.com

              Kommentar

              • Robin
                Användare
                • januari 2003
                • 4526

                #8
                Jag tycker att lite skit på bottnen och alger på stenarna bara ser bra ut.
                Mvh
                Robin

                Kommentar

                • Robin
                  Användare
                  • januari 2003
                  • 4526

                  #9
                  Jag tycker att lite skit på bottnen och alger på stenarna bara ser bra ut.
                  Mvh
                  Robin

                  Kommentar

                  • StefanL
                    Användare
                    • augusti 2002
                    • 10784

                    #10
                    Ett akvarium är sällan ett paradis för den städpedante...så "snyggt och rent" som det är vid uppstart får man det nästan aldrig igen om man inte plockar ur allt och börjar om...

                    Matrester skall absolut inte ligga och släpa runt på botten utan skall endast ges i den mängd så fiskarna snappar upp maten på 30sekunder+...mata fler ggr istället.

                    Gör du vattenbyte en gång i veckan så kan du suga upp "slammet" varje gång...då blir det snart rent. Ge akvariet tid också så kommer smutsen att försvinna den naturliga vägen.

                    Kommentar

                    • StefanL
                      Användare
                      • augusti 2002
                      • 10784

                      #11
                      Ett akvarium är sällan ett paradis för den städpedante...så "snyggt och rent" som det är vid uppstart får man det nästan aldrig igen om man inte plockar ur allt och börjar om...

                      Matrester skall absolut inte ligga och släpa runt på botten utan skall endast ges i den mängd så fiskarna snappar upp maten på 30sekunder+...mata fler ggr istället.

                      Gör du vattenbyte en gång i veckan så kan du suga upp "slammet" varje gång...då blir det snart rent. Ge akvariet tid också så kommer smutsen att försvinna den naturliga vägen.

                      Kommentar

                      • macson
                        Användare
                        • april 2003
                        • 133

                        #12
                        Alltså jag har inga matrester ligger så som ni beskriver det, utan jag matar med ett grusliknande pellets, och det är i den undre delen av burken, vilket resluterar att mosade pellets blir som sand när man lagt det i vattnet, och det är för smått för fiskarna, det är det som bl.a. "förorenar" vattnet.

                        Och det ska gå att få lika rent som jag har inte det andra, som är totalt kristallklart och jag skojar inte! Jag ska avvakta och se, kanske det bara behöver komm i balans?!

                        Kommentar

                        • macson
                          Användare
                          • april 2003
                          • 133

                          #13
                          Alltså jag har inga matrester ligger så som ni beskriver det, utan jag matar med ett grusliknande pellets, och det är i den undre delen av burken, vilket resluterar att mosade pellets blir som sand när man lagt det i vattnet, och det är för smått för fiskarna, det är det som bl.a. "förorenar" vattnet.

                          Och det ska gå att få lika rent som jag har inte det andra, som är totalt kristallklart och jag skojar inte! Jag ska avvakta och se, kanske det bara behöver komm i balans?!

                          Kommentar

                          • Vannar
                            Användare
                            • april 2002
                            • 339

                            #14
                            Eheimpumparna har bra driv så det borde inte inverka på kapaciteten så länge inte frigolitskivan sitter allderles mot pumpen.

                            Däremot så tycker jag att det känns lite snålt med bara två innerfilter i ett 720, tänk vad små filterpatronerna ändå är...

                            Jag vet att det finns många som använder just denna kombination och att det fungerar alderles utmärkt(dock måste du nog rengöra filtrerna varje eller varannan vecka). Personligen hade jag nog skaffat ett större ytterfilter att komplettera konfigurationen med. alternativt skaffa filtermatta av den grova sorten i passande mått (10*10*40-50cm) och byta ut filter patronerna med<-- detta finns beskrivet på många ställen på nätet. Bara för att öka filterytan i akvariet.
                            / Jonas Vannar

                            Kommentar

                            • Vannar
                              Användare
                              • april 2002
                              • 339

                              #15
                              Eheimpumparna har bra driv så det borde inte inverka på kapaciteten så länge inte frigolitskivan sitter allderles mot pumpen.

                              Däremot så tycker jag att det känns lite snålt med bara två innerfilter i ett 720, tänk vad små filterpatronerna ändå är...

                              Jag vet att det finns många som använder just denna kombination och att det fungerar alderles utmärkt(dock måste du nog rengöra filtrerna varje eller varannan vecka). Personligen hade jag nog skaffat ett större ytterfilter att komplettera konfigurationen med. alternativt skaffa filtermatta av den grova sorten i passande mått (10*10*40-50cm) och byta ut filter patronerna med<-- detta finns beskrivet på många ställen på nätet. Bara för att öka filterytan i akvariet.
                              / Jonas Vannar

                              Kommentar

                              Arbetssätt...