Nytt akvarie med nitrit

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • knutten
    Användare
    • december 2003
    • 16

    Nytt akvarie med nitrit

    God fortsättning!
    Köpte mig ett nytt akvarie (222 l) innan jul till ungtroffar.
    Startade upp det i tisdags och har nu en nitrit halt på 0,3 mg/l. Och det är inga fiskar i det! Ph ligger på 8,5-9
    Detta har jag gjort i uppstarten: Gjorde rent 40 kg nytt grus som jag blandade ut med någon lera och lade i akvariet. Köpte en kalksten som jag kokade och lade i. Skaffade en cirkulationspump (Powerhead 802) som jag låter gå i akvariet. Ingen filtrering med andra ord. Sedan hällde jag i drygt 20 liter av vatten från mitt gamla akvarie (100 l). Det hade vid tillfället en nitrithalt under 0,3 mg/l. Det skulle vara smart hörde jag.
    1. Hur kan nitrithalten öka när det inte finns några fiskar i akvariet?
    2. Var det smart att koka kalkstenen? Det luktar kalk om vattnet. Gör era akvarie det?
    3. Vad är smartast att göra nu? Ett vattenbyte (ca 50%) plus att jag flyttar över min pump (eheim 2224) med fungerande bakteriekultur till det nya karet och låter det lilla gå med min gamla fluvalpump?

    /Magnus
  • Fredrik H.
    Användare
    • april 2002
    • 1884

    #2
    Jag tror att nitriten ökar för att du tillsatt det gamla vattnet men det låter lite långsökt. Troligen sjunker nitriten igen mycket snart om du inte tillsätter fisk.

    Det var inte nödvändigt att koka stenen men du behöver inte oroa dig för kalklukten. Vad var det för lera du blandade ut gruset med?

    Ett vattenbyte på 50% och byta pumpar mellan karen är perfekt. Du bör dock samtidigt lägga i några fiskar och börja mata lite annars dör bakterierna ganska snart.

    mvh,
    Fredrik H.
    Gratis konto på: www.cichlidtube.com
    www.cichlidgallery.org
    www.tropheini.com

    Kommentar

    • Fredrik H.
      Användare
      • april 2002
      • 1884

      #3
      Jag tror att nitriten ökar för att du tillsatt det gamla vattnet men det låter lite långsökt. Troligen sjunker nitriten igen mycket snart om du inte tillsätter fisk.

      Det var inte nödvändigt att koka stenen men du behöver inte oroa dig för kalklukten. Vad var det för lera du blandade ut gruset med?

      Ett vattenbyte på 50% och byta pumpar mellan karen är perfekt. Du bör dock samtidigt lägga i några fiskar och börja mata lite annars dör bakterierna ganska snart.

      mvh,
      Fredrik H.
      Gratis konto på: www.cichlidtube.com
      www.cichlidgallery.org
      www.tropheini.com

      Kommentar

      • Mike_Noren
        Användare
        • februari 2003
        • 2695

        #4
        citat:Ursprungligen skickat av knutten


        Startade upp det i tisdags och har nu en nitrit halt på 0,3 mg/l. Och det är inga fiskar i det! Ph ligger på 8,5-9
        Gissningsvis fanns det mycket gödningsämnen i leran, och det är därifrån nitriten kommer. Kan också vara så att det fanns ammonium i ditt gamla akvarievatten.
        Lägg inte i fisk förrän nitriten sjunkit. Det är f.ö. naturligt att få en sån här nitrit-topp, det är bara bra att den kom innan du har fisk i akvariet.

        citat:2. Var det smart att koka kalkstenen? Det luktar kalk om vattnet. Gör era akvarie det?
        Du hade inte behövt koka stenen.
        Men: Hur luktar kalksten? Kalksten har ingen egen lukt... Det luktar väl inte bensin/olja om stenen?

        citat:3. Vad är smartast att göra nu?
        Väntar i 3 - 10 dagar medan bakterierna koloniserar inredningen. Du märker när de är klara på att nitriten försvinner. Om du vill kan du faktiskt börja mata akvariet (mycket sparsamt! som om det fanns en guppy i akvariet) för att se till att bakterierna har tillräckligt med mat. Om du har nån bakteriestarter-kultur kan du pytsa i den för att snabba upp processen.

        Kommentar

        • Mike_Noren
          Användare
          • februari 2003
          • 2695

          #5
          citat:Ursprungligen skickat av knutten


          Startade upp det i tisdags och har nu en nitrit halt på 0,3 mg/l. Och det är inga fiskar i det! Ph ligger på 8,5-9
          Gissningsvis fanns det mycket gödningsämnen i leran, och det är därifrån nitriten kommer. Kan också vara så att det fanns ammonium i ditt gamla akvarievatten.
          Lägg inte i fisk förrän nitriten sjunkit. Det är f.ö. naturligt att få en sån här nitrit-topp, det är bara bra att den kom innan du har fisk i akvariet.

          citat:2. Var det smart att koka kalkstenen? Det luktar kalk om vattnet. Gör era akvarie det?
          Du hade inte behövt koka stenen.
          Men: Hur luktar kalksten? Kalksten har ingen egen lukt... Det luktar väl inte bensin/olja om stenen?

          citat:3. Vad är smartast att göra nu?
          Väntar i 3 - 10 dagar medan bakterierna koloniserar inredningen. Du märker när de är klara på att nitriten försvinner. Om du vill kan du faktiskt börja mata akvariet (mycket sparsamt! som om det fanns en guppy i akvariet) för att se till att bakterierna har tillräckligt med mat. Om du har nån bakteriestarter-kultur kan du pytsa i den för att snabba upp processen.

          Kommentar

          • Andre
            Användare
            • december 2003
            • 92

            #6
            Har också haft problem med nitrit halter.

            I veckan hade jag värden på 1mg/l , gjorde 50% vattenbyte och tillsatte bakteriekultur ( JBL-s ). Dagen efter hade jag värden på 0,5mg/l och då gjorde jag 10% vattenbyte och tillsatte återigen bakterie kultur.

            Har kollat nitrithalten igår e.m då åkte den upp igen mot 0,6mg/l
            Gjorde delvattenbyte på 10% och ingen matning igår kväll.

            Kollade precis nitrithalten igen och den ser ut att ha gått ner till 0,2mg/l

            Tänkte göra 10% delvattenbyte igen och tillsätta Nitrivec. Kan väl ej skada eller hur.

            Jag har ett kar på 190Liter med 5st Golden och 12st Demasoni samt en mal. Karet har varit igån 3veckor idag och jag har ej haft i någon bakteriekultur från första början vid start. Matar mycket sparsamt!!
            Synpunkter?
            MVH/Andre

            Kommentar

            • Andre
              Användare
              • december 2003
              • 92

              #7
              Har också haft problem med nitrit halter.

              I veckan hade jag värden på 1mg/l , gjorde 50% vattenbyte och tillsatte bakteriekultur ( JBL-s ). Dagen efter hade jag värden på 0,5mg/l och då gjorde jag 10% vattenbyte och tillsatte återigen bakterie kultur.

              Har kollat nitrithalten igår e.m då åkte den upp igen mot 0,6mg/l
              Gjorde delvattenbyte på 10% och ingen matning igår kväll.

              Kollade precis nitrithalten igen och den ser ut att ha gått ner till 0,2mg/l

              Tänkte göra 10% delvattenbyte igen och tillsätta Nitrivec. Kan väl ej skada eller hur.

              Jag har ett kar på 190Liter med 5st Golden och 12st Demasoni samt en mal. Karet har varit igån 3veckor idag och jag har ej haft i någon bakteriekultur från första början vid start. Matar mycket sparsamt!!
              Synpunkter?
              MVH/Andre

              Kommentar

              • knutten
                Användare
                • december 2003
                • 16

                #8
                Hur luktar kalksten. Ja, något luktar det i alla fall. Kanske som krita(som man skrev på svarta tavlan), dock inte olja eller bensin.

                Vad för lera? Det är JBL Florapol. Det ska väl fungera?

                Jag avvaktar med att göra något till imorron. Nitrithalten ligger stabilt på runt 0,3mg/l vad det verkar.

                Vad är smartast att göra?
                1. Ett vattenbyte 50%, skifta pumpar och lägga i fisken?
                2. Vänta ut att nitrithalten minskar?
                Ska jag låta bli att göra ett vattenbyte i förslag 2 efter att nitrithalten sjunkit?

                Tilläggas bör att jag ska åka bort över nyår tisdag till söndag. Med andra ord kommer jag inte att ha koll på det nya akvariet under den tiden. Men det brukar väl inte hända så mycket en vecka efter att man stoppat i fisken.

                Kommentar

                • knutten
                  Användare
                  • december 2003
                  • 16

                  #9
                  Hur luktar kalksten. Ja, något luktar det i alla fall. Kanske som krita(som man skrev på svarta tavlan), dock inte olja eller bensin.

                  Vad för lera? Det är JBL Florapol. Det ska väl fungera?

                  Jag avvaktar med att göra något till imorron. Nitrithalten ligger stabilt på runt 0,3mg/l vad det verkar.

                  Vad är smartast att göra?
                  1. Ett vattenbyte 50%, skifta pumpar och lägga i fisken?
                  2. Vänta ut att nitrithalten minskar?
                  Ska jag låta bli att göra ett vattenbyte i förslag 2 efter att nitrithalten sjunkit?

                  Tilläggas bör att jag ska åka bort över nyår tisdag till söndag. Med andra ord kommer jag inte att ha koll på det nya akvariet under den tiden. Men det brukar väl inte hända så mycket en vecka efter att man stoppat i fisken.

                  Kommentar

                  • zozz
                    Användare
                    • oktober 2003
                    • 35

                    #10
                    Hade precis samma problem med ett litet (70 l) yngelkar som jag startade för ett tag sen. Bakteriekultur på flaska och 2 platy som fick smutsa ner lite lagom gav stabil nitrithalt inom några dagar. I mitt fall använde jag grus från ett annat kar som, trots noggrann rengöring, troligen innehöll ämnen som ökade nitrithalten snabbt.

                    Kommentar

                    • zozz
                      Användare
                      • oktober 2003
                      • 35

                      #11
                      Hade precis samma problem med ett litet (70 l) yngelkar som jag startade för ett tag sen. Bakteriekultur på flaska och 2 platy som fick smutsa ner lite lagom gav stabil nitrithalt inom några dagar. I mitt fall använde jag grus från ett annat kar som, trots noggrann rengöring, troligen innehöll ämnen som ökade nitrithalten snabbt.

                      Kommentar

                      Arbetssätt...