salt

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • andersan
    Användare
    • december 2003
    • 16

    salt

    Salt till malawis kostar ju skjortan,kan man använda vanligt salt utan jod? och hur i så fall och hur skall man dosera?
  • Zaphi
    NCS Medlem
    • juli 2002
    • 5395

    #2
    Du behöver absolut inte köra ektozonsaltet de säljer i akvarieaffärer. Jag kör grovt havssalt, knappt 1dl / 100 liter bytt vatten. Finns i 2kg förpackingar i livsmedelsaffärer för typ 13kr eller så.

    OBS: Se till att det är UTAN JOD!

    Saludos,
    Zaphi
    www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

    Kommentar

    • Zaphi
      NCS Medlem
      • juli 2002
      • 5395

      #3
      Du behöver absolut inte köra ektozonsaltet de säljer i akvarieaffärer. Jag kör grovt havssalt, knappt 1dl / 100 liter bytt vatten. Finns i 2kg förpackingar i livsmedelsaffärer för typ 13kr eller så.

      OBS: Se till att det är UTAN JOD!

      Saludos,
      Zaphi
      www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

      Kommentar

      • deelay
        Användare
        • september 2002
        • 5394

        #4
        Gör det inte till en vana att använda salt hela tiden utan låt fisken bygga upp en motståndskraft mot bakterier o parasiter.
        Det finns inte någon anledning att tillsätta salt regelbundet.Att salta efter man satt i lite ny fisk som förlorat kroppsalter efter stress från transporten och hantering kan jag förstå men inte annars.
        http://www.aquariumstockholm.se/

        Kommentar

        • deelay
          Användare
          • september 2002
          • 5394

          #5
          Gör det inte till en vana att använda salt hela tiden utan låt fisken bygga upp en motståndskraft mot bakterier o parasiter.
          Det finns inte någon anledning att tillsätta salt regelbundet.Att salta efter man satt i lite ny fisk som förlorat kroppsalter efter stress från transporten och hantering kan jag förstå men inte annars.
          http://www.aquariumstockholm.se/

          Kommentar

          • odilou
            Användare
            • april 2002
            • 308

            #6
            "OBS: Se till att det är UTAN JOD!"

            Det där är väl bara en gammal myt? Enda risken är ju om jodhalten i saltet är såpass hög att den blir giftig för fiskarna, och det tror jag inte den är. Att inte använda jod kan leda till sjukdomar hos många fiskar, åtminstone tanganyikor.

            Salthalten i ett tanganyika-kar bör ligga någonstans på 0,1 till 0,3 % (Malawi-sjön har klart lägre salthalter).

            Kommentar

            • odilou
              Användare
              • april 2002
              • 308

              #7
              "OBS: Se till att det är UTAN JOD!"

              Det där är väl bara en gammal myt? Enda risken är ju om jodhalten i saltet är såpass hög att den blir giftig för fiskarna, och det tror jag inte den är. Att inte använda jod kan leda till sjukdomar hos många fiskar, åtminstone tanganyikor.

              Salthalten i ett tanganyika-kar bör ligga någonstans på 0,1 till 0,3 % (Malawi-sjön har klart lägre salthalter).

              Kommentar

              • Stelin
                Användare
                • december 2002
                • 1339

                #8
                Odilou, varför bör salthalten ligga på mellan 0,1-0,3% i ett Tanganyika kar? (Inte har väl Tanganyika-sjön i sig någon större mängd salt eller har jag missat något?)
                //Stefan Lindstedt

                Kommentar

                • Stelin
                  Användare
                  • december 2002
                  • 1339

                  #9
                  Odilou, varför bör salthalten ligga på mellan 0,1-0,3% i ett Tanganyika kar? (Inte har väl Tanganyika-sjön i sig någon större mängd salt eller har jag missat något?)
                  //Stefan Lindstedt

                  Kommentar

                  • deelay
                    Användare
                    • september 2002
                    • 5394

                    #10
                    Han menar nog microsiemens värdet som ligger runt 500 i tanganyika tror jag det e och ca 250 i malawisjön,ungefär samma som i vårat drickvatten men det är ju en del annat än bara salt har jag för mig.
                    http://www.aquariumstockholm.se/

                    Kommentar

                    • deelay
                      Användare
                      • september 2002
                      • 5394

                      #11
                      Han menar nog microsiemens värdet som ligger runt 500 i tanganyika tror jag det e och ca 250 i malawisjön,ungefär samma som i vårat drickvatten men det är ju en del annat än bara salt har jag för mig.
                      http://www.aquariumstockholm.se/

                      Kommentar

                      • Mike_Noren
                        Användare
                        • februari 2003
                        • 2695

                        #12
                        citat:Ursprungligen skickat av odilou
                        Det där är väl bara en gammal myt?
                        Japp, fast seglivad som attan. Det hela går tillbaka till en sammanblandning mellan JOD (mycket giftigt för vattendjur) och JODID (mycket svagt giftigt). Det som är i salt är JODID. Det är samma grundämne (jod) men att blanda ihop dem är ungefär som att blanda samman klor och klorid.

                        Kommentar

                        • Mike_Noren
                          Användare
                          • februari 2003
                          • 2695

                          #13
                          citat:Ursprungligen skickat av odilou
                          Det där är väl bara en gammal myt?
                          Japp, fast seglivad som attan. Det hela går tillbaka till en sammanblandning mellan JOD (mycket giftigt för vattendjur) och JODID (mycket svagt giftigt). Det som är i salt är JODID. Det är samma grundämne (jod) men att blanda ihop dem är ungefär som att blanda samman klor och klorid.

                          Kommentar

                          • odilou
                            Användare
                            • april 2002
                            • 308

                            #14
                            Ang. varför man bör tillsätta salt:
                            Fiskarna har en kroppslig salthalt på 0,5-1% och får problem om vattnet de simmar i är helt utan salt. Oftast går det väl bra ändå men vid stress kan osmosobalans innebära leda till dödsfall.

                            Kommentar

                            • odilou
                              Användare
                              • april 2002
                              • 308

                              #15
                              Ang. varför man bör tillsätta salt:
                              Fiskarna har en kroppslig salthalt på 0,5-1% och får problem om vattnet de simmar i är helt utan salt. Oftast går det väl bra ändå men vid stress kan osmosobalans innebära leda till dödsfall.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...