Vilken art kan detta vara?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • andmob
    Användare
    • november 2003
    • 72

    #16
    Syftade inte på hannen där (den anade jag förresten också misstankar om när jag såg), utan menade att alla mina just nu ser ut i teckningen som den gula på den sidan, men 2 av dem har äggfläck, 3 har inte..
    Ser skillnaden i kroppsform nu och förstår att det är något skumt med de bilderna.. Mina ser helt klart ut som de på den senaste sidan jag hänvisade till. Men honor kan alltså bli så mörka i färgen?

    Kommentar

    • andmob
      Användare
      • november 2003
      • 72

      #17
      Syftade inte på hannen där (den anade jag förresten också misstankar om när jag såg), utan menade att alla mina just nu ser ut i teckningen som den gula på den sidan, men 2 av dem har äggfläck, 3 har inte..
      Ser skillnaden i kroppsform nu och förstår att det är något skumt med de bilderna.. Mina ser helt klart ut som de på den senaste sidan jag hänvisade till. Men honor kan alltså bli så mörka i färgen?

      Kommentar

      • Mikael W
        NCS Medlem
        • augusti 2002
        • 8597

        #18
        Ave
        Fisken på den först nämnda hemsidan kallades tidigare för Chisumulu Johanni, numera heter den Melanochromis interruptus (har även kallats exasperatus, men det namnet torde vara fel). De är gula som unga, hannarna blir blåsvarta med mer eller mindre tydliga blå tvärränder. Hos mig har honorna blivit mer brungula med tilltagande ålder.

        mvh
        Mikael W
        (NCS-medlem sedan 1981)

        Kommentar

        • Mikael W
          NCS Medlem
          • augusti 2002
          • 8597

          #19
          Ave
          Fisken på den först nämnda hemsidan kallades tidigare för Chisumulu Johanni, numera heter den Melanochromis interruptus (har även kallats exasperatus, men det namnet torde vara fel). De är gula som unga, hannarna blir blåsvarta med mer eller mindre tydliga blå tvärränder. Hos mig har honorna blivit mer brungula med tilltagande ålder.

          mvh
          Mikael W
          (NCS-medlem sedan 1981)

          Kommentar

          • Vannar
            Användare
            • april 2002
            • 339

            #20
            Den först hänvisade är ingen Melanochromis, liknar mer, om något en Ps. msobo (eller vad den heter nu för tiden?)

            Det vissa varianter av åtminstone Ps. msobo, men även någon M. johanni kan ha lite "smutsiga" honor...

            Det bästa är nog om du försöker få tag på en digitalkamera och fota några kortr så vi kan hjälpa dig bättre... de är ju inte särskillt roligt at ha fiskar som man inte vet vad det ätr för något!
            / Jonas Vannar

            Kommentar

            • Vannar
              Användare
              • april 2002
              • 339

              #21
              Den först hänvisade är ingen Melanochromis, liknar mer, om något en Ps. msobo (eller vad den heter nu för tiden?)

              Det vissa varianter av åtminstone Ps. msobo, men även någon M. johanni kan ha lite "smutsiga" honor...

              Det bästa är nog om du försöker få tag på en digitalkamera och fota några kortr så vi kan hjälpa dig bättre... de är ju inte särskillt roligt at ha fiskar som man inte vet vad det ätr för något!
              / Jonas Vannar

              Kommentar

              • cichlids4fun
                NCS Medlem
                • april 2002
                • 3111

                #22
                HEj!

                Svaret på din fråga om honorna kan bli så mörka som på bilden du sist hänvisade till är ja, ¨Men om du har både honor och hannar är ju svårt att säga, det brukar ta ett tag innan någon hanne vågar färga ut ordentligt och hannarna kan färga om lite för att likna honorna .

                hur stora är de?

                angående de tidigare bilderna är jag skeptisk till att det är interruptus oxå, jag tycker kroppsformen är helt fel och färgen brukar inte vara sådan utan mera rutmönstrad.
                Mvh
                Peter

                don´t drink water-fish ..... in it!

                Kommentar

                • cichlids4fun
                  NCS Medlem
                  • april 2002
                  • 3111

                  #23
                  HEj!

                  Svaret på din fråga om honorna kan bli så mörka som på bilden du sist hänvisade till är ja, ¨Men om du har både honor och hannar är ju svårt att säga, det brukar ta ett tag innan någon hanne vågar färga ut ordentligt och hannarna kan färga om lite för att likna honorna .

                  hur stora är de?

                  angående de tidigare bilderna är jag skeptisk till att det är interruptus oxå, jag tycker kroppsformen är helt fel och färgen brukar inte vara sådan utan mera rutmönstrad.
                  Mvh
                  Peter

                  don´t drink water-fish ..... in it!

                  Kommentar

                  • andmob
                    Användare
                    • november 2003
                    • 72

                    #24
                    Kass kamera och kass fotograf [] Men nu finns det i alla fall några bilder på http://w1.314.comhem.se/~u31437038/fiskarna/ De är ca 4-5cm långa.
                    Tack för att ni är så hjälpsamma!

                    Kommentar

                    • andmob
                      Användare
                      • november 2003
                      • 72

                      #25
                      Kass kamera och kass fotograf [] Men nu finns det i alla fall några bilder på http://w1.314.comhem.se/~u31437038/fiskarna/ De är ca 4-5cm långa.
                      Tack för att ni är så hjälpsamma!

                      Kommentar

                      • jinnarparen
                        NCS Medlem
                        • april 2002
                        • 2670

                        #26
                        Hej

                        Du har Melanochromis Johanni eller möjligtvis interruptus. De är väldigt lika. De gånger jag haft dem har jag upplevt att interruptus honorna är gulare än johanni samt att johanni hanarna har hela ljusblå ränder.
                        Fisken på bilden 0038.jpg ser dessutom ut att vara en hane. Äggfläcken lyser igenom.
                        Fiskarna på bild 0004 och 0019 ser ut att vara honor. Inga äggfläckar.
                        Även om honor sägs vara gula så är det inget onormalt att också dessa får gråare ränder precis som dina har.
                        Åter till CA

                        Det är där jag hör hemma

                        Kommentar

                        • jinnarparen
                          NCS Medlem
                          • april 2002
                          • 2670

                          #27
                          Hej

                          Du har Melanochromis Johanni eller möjligtvis interruptus. De är väldigt lika. De gånger jag haft dem har jag upplevt att interruptus honorna är gulare än johanni samt att johanni hanarna har hela ljusblå ränder.
                          Fisken på bilden 0038.jpg ser dessutom ut att vara en hane. Äggfläcken lyser igenom.
                          Fiskarna på bild 0004 och 0019 ser ut att vara honor. Inga äggfläckar.
                          Även om honor sägs vara gula så är det inget onormalt att också dessa får gråare ränder precis som dina har.
                          Åter till CA

                          Det är där jag hör hemma

                          Kommentar

                          • andmob
                            Användare
                            • november 2003
                            • 72

                            #28
                            Okej! Jag tackar och bockar. Får vänta och se då ifall man kan lista ut vilken av dem det är.

                            Kommentar

                            • andmob
                              Användare
                              • november 2003
                              • 72

                              #29
                              Okej! Jag tackar och bockar. Får vänta och se då ifall man kan lista ut vilken av dem det är.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...