BROCCOLI-Massakern i Sörmland!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • macson
    Användare
    • april 2003
    • 133

    BROCCOLI-Massakern i Sörmland!

    Hej!
    Jag innehar ett yngelkar på 50l, som jag hade ca 30 mal-yngel i, och 15 rödzebra-yngel samt en tuggande rödzebra-hona. Min kompis tipsade om att malynglen tyckte om broccoli, vad bra tänkte jag och stoppade ner två små kvistar! Idag när jag vaknade så var karet helt igenmojsat och man såg ingenting, förutom de döda fiskliken och de halvdöda ynglen som chippade efter andan vid ytan! Min finaste rödzebra-hona som tuggade låg stendöd på botten, *snyft*!
    Jag bytte halva vattnet, och släppte i nåra malyngel i mitt nya kar som jag startat upp som jag inte har nåra fiskar i än.

    Bär ynglena nu på en sjukdom, eller var det bara för broccolin var i? Har ni några tips på hur jag ska göra?

    MVH

    Markus

    PS. Jag funderar just nu på hur min käre "vän" ska lida, funderar på att smyga in på natten och hälla ajax eller nåt i hans fina saltvattenkar, he, he! DS.
  • Robbe
    Användare
    • februari 2003
    • 527

    #2
    Din kompis kanske har menat Bryssel kål för det älskar mina Ancistrus.När man matar med det så brukar,i alla fall jag,mata med frysta bryssel kål och ta upp det som är kvar nästa dag.Det brukar lukta som om syrran fiset i det rummet sen bara.

    Kommentar

    • Robbe
      Användare
      • februari 2003
      • 527

      #3
      Din kompis kanske har menat Bryssel kål för det älskar mina Ancistrus.När man matar med det så brukar,i alla fall jag,mata med frysta bryssel kål och ta upp det som är kvar nästa dag.Det brukar lukta som om syrran fiset i det rummet sen bara.

      Kommentar

      • macson
        Användare
        • april 2003
        • 133

        #4
        Tack för tipset!
        Nej, jag är säker han sa broccoli!

        /M

        Kommentar

        • macson
          Användare
          • april 2003
          • 133

          #5
          Tack för tipset!
          Nej, jag är säker han sa broccoli!

          /M

          Kommentar

          • Karon
            Användare
            • april 2002
            • 880

            #6
            Mina fiskar, ciklider såväl som malar ÄLSKAR broccoli.
            Jag brukar iofs koka dem lite innan jag ger dem det, men det tror jag inte har haft någon detydelse i det här fallet.
            Tyvärr har jag ingen aning om vad som kan ha hänt i ditt akvarium, då jag aldrig haft några liknande problem med några som helst grönsaker.

            Kommentar

            • Karon
              Användare
              • april 2002
              • 880

              #7
              Mina fiskar, ciklider såväl som malar ÄLSKAR broccoli.
              Jag brukar iofs koka dem lite innan jag ger dem det, men det tror jag inte har haft någon detydelse i det här fallet.
              Tyvärr har jag ingen aning om vad som kan ha hänt i ditt akvarium, då jag aldrig haft några liknande problem med några som helst grönsaker.

              Kommentar

              • rytter
                Användare
                • juli 2003
                • 51

                #8
                Sköljde du broccolin innan du stoppade ner den ?
                Färsk broccoli kan ju fortfarande ha spår av besprutning om man inte sköljer rent den. Jag antar att dina fiskar dog pga förgiftning !
                Fisk bygger muskler !

                Kommentar

                • rytter
                  Användare
                  • juli 2003
                  • 51

                  #9
                  Sköljde du broccolin innan du stoppade ner den ?
                  Färsk broccoli kan ju fortfarande ha spår av besprutning om man inte sköljer rent den. Jag antar att dina fiskar dog pga förgiftning !
                  Fisk bygger muskler !

                  Kommentar

                  • macson
                    Användare
                    • april 2003
                    • 133

                    #10
                    Nej jag sköljde den faktiskt inte!
                    Jag har bytt vatten kontinuerligt under dagen nu, och dem yngel som är kvar börjar kvickna till! Dock fatatr jag inte varför rödzebra-honan dog, då jag trodde yngel var svagare än vuxna djur?!

                    Markus

                    Kommentar

                    • macson
                      Användare
                      • april 2003
                      • 133

                      #11
                      Nej jag sköljde den faktiskt inte!
                      Jag har bytt vatten kontinuerligt under dagen nu, och dem yngel som är kvar börjar kvickna till! Dock fatatr jag inte varför rödzebra-honan dog, då jag trodde yngel var svagare än vuxna djur?!

                      Markus

                      Kommentar

                      • StefanL
                        Användare
                        • augusti 2002
                        • 10784

                        #12
                        Om man ska prova något nytt till sina fiskar, vare sig det är mat eller mediciner, så ska man göra det vid en tid under dagen där man kan observera händelseförlopp i akvariet. Jag menar inte att "rubba in" misstaget hos dig macson...men tyvärr så är fiskar ganska känsliga för dåliga vattenförhållanden och en avsöndrande broccoli var, med största sannolikheten, faktorn i denna händelse.

                        Det är synd det som hände dig och dina fiskar...

                        Kommentar

                        • StefanL
                          Användare
                          • augusti 2002
                          • 10784

                          #13
                          Om man ska prova något nytt till sina fiskar, vare sig det är mat eller mediciner, så ska man göra det vid en tid under dagen där man kan observera händelseförlopp i akvariet. Jag menar inte att "rubba in" misstaget hos dig macson...men tyvärr så är fiskar ganska känsliga för dåliga vattenförhållanden och en avsöndrande broccoli var, med största sannolikheten, faktorn i denna händelse.

                          Det är synd det som hände dig och dina fiskar...

                          Kommentar

                          Arbetssätt...