Tropheus tråd fortsättning

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Stelin
    Användare
    • december 2002
    • 1339

    #31
    Tömma honor har jag också gjort fram tills nu. Men tänkte som sagt nu istället prova något annat. Jag tror därför att jag provar din setup. Sten i lagom storlek har jag sedan tidigare. En hona som går o tuggar har jag det också. Hon har nu gått med dom i tre veckor så kanske man nu äntligen ska få se även tropheus yngelvård. Hursomhelst så ska det bli spännande att se hur det går.
    //Stefan Lindstedt

    Kommentar

    • H.E.J.
      Användare
      • april 2002
      • 179

      #32
      Stefan L:
      Lycka till
      Mvh...
      4620l Tropheus med blandad Tanganyika...
      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=2853371

      Kommentar

      • H.E.J.
        Användare
        • april 2002
        • 179

        #33
        Stefan L:
        Lycka till
        Mvh...
        4620l Tropheus med blandad Tanganyika...
        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=2853371

        Kommentar

        • Stelin
          Användare
          • december 2002
          • 1339

          #34
          Det blev tre stenhögar ett i mitten och ett på vardera sida. Jag behöll inga av de större stenarna utan har bara de här 3 stenhögarna + lite snäckor. Passade även på att sätta en liten bit blå filtermatta på insugen till mina ytterfilter, det hade ju varit trist om ynglena hamnade i filtrena.
          Nu ska det bara bli vattenbyte och lite filterrengörning sedan är det bara att hålla tummarna att en del yngel lyckas överleva när honan förhoppningsvis inom en vecka börja släppa ut ynglena.
          //Stefan Lindstedt

          Kommentar

          • Stelin
            Användare
            • december 2002
            • 1339

            #35
            Det blev tre stenhögar ett i mitten och ett på vardera sida. Jag behöll inga av de större stenarna utan har bara de här 3 stenhögarna + lite snäckor. Passade även på att sätta en liten bit blå filtermatta på insugen till mina ytterfilter, det hade ju varit trist om ynglena hamnade i filtrena.
            Nu ska det bara bli vattenbyte och lite filterrengörning sedan är det bara att hålla tummarna att en del yngel lyckas överleva när honan förhoppningsvis inom en vecka börja släppa ut ynglena.
            //Stefan Lindstedt

            Kommentar

            • Cutekid
              Användare
              • januari 2003
              • 3368

              #36
              Jag måste hålla med So i det här ämnet.Har 28 st sjöodlade T.Brichardi Kabimba och 17 St Vf Mpimbwe. De är de mildaste jag har haft i Troffeväg. Hade tidigare Ikola, Moliro och Pembas. Ikola och Pembana var definitivt tuffast och Moliron mildast. Roligt är att jag har fått lek på mina Mpimbwes och 3 Kabimba honor tuggar igen.
              Carl

              Besök petrochromis.com´s forum:

              http://petrochromis.com/phpbb3/

              Kommentar

              • Cutekid
                Användare
                • januari 2003
                • 3368

                #37
                Jag måste hålla med So i det här ämnet.Har 28 st sjöodlade T.Brichardi Kabimba och 17 St Vf Mpimbwe. De är de mildaste jag har haft i Troffeväg. Hade tidigare Ikola, Moliro och Pembas. Ikola och Pembana var definitivt tuffast och Moliron mildast. Roligt är att jag har fått lek på mina Mpimbwes och 3 Kabimba honor tuggar igen.
                Carl

                Besök petrochromis.com´s forum:

                http://petrochromis.com/phpbb3/

                Kommentar

                • StefanL
                  Användare
                  • augusti 2002
                  • 10784

                  #38
                  Av de jag haft (har skrivit om detta tidigare oxå) så var Dubbarna hårdast, tätt följda av Pemban...

                  De Kachese som jag hade och nuvarande Kasanga var/är lugnare...

                  Kommentar

                  • StefanL
                    Användare
                    • augusti 2002
                    • 10784

                    #39
                    Av de jag haft (har skrivit om detta tidigare oxå) så var Dubbarna hårdast, tätt följda av Pemban...

                    De Kachese som jag hade och nuvarande Kasanga var/är lugnare...

                    Kommentar

                    • Stelin
                      Användare
                      • december 2002
                      • 1339

                      #40
                      De tuffaste jag har haft är nog Red Cheek. Jag tyckte dom var smått galna när jag en gång för en del år sedan hade dessa "huliganer".
                      Men jag tror det ligger mycket i det som Björn tidigare var inne på, det handlar mycket om hur man håller dom. Antal fiskar stentäthet osv.
                      //Stefan Lindstedt

                      Kommentar

                      • Stelin
                        Användare
                        • december 2002
                        • 1339

                        #41
                        De tuffaste jag har haft är nog Red Cheek. Jag tyckte dom var smått galna när jag en gång för en del år sedan hade dessa "huliganer".
                        Men jag tror det ligger mycket i det som Björn tidigare var inne på, det handlar mycket om hur man håller dom. Antal fiskar stentäthet osv.
                        //Stefan Lindstedt

                        Kommentar

                        • Jonas E
                          Användare
                          • februari 2003
                          • 2533

                          #42
                          Nu var det ett bra tag sen jag var inne här och skrev. det blev en mörk jul-helg för mig, 8 kala island och 3 Ikola gick bort.

                          Problemet var bukvattensot och jag har inte riktigt fått bort det från mina kala och mina dubbar. mina ikola som nu är i ett annat akvarium verkar vara helt återställda, ina moliro har inte visat några som helst symptom.

                          För att lägga till lite grädde på moset så efter att ha medicinerat med hexamita (som funkade på vissa av firrarna) så skulle jag köra med ett medel kallat optima efteråt. detta medel var dsom rena giftet och på grund av detta förlorade jag merparten av de nu döda kala island-troffarna. Att detta skulle hända är just typiskt eftersom det inte finns så många kala här i sverige. Nu sitter jag på en grupp om 8 stycken där vissa äter, andra inte. Bland mina duboisi så är det väl runt 7 stycken som äter aktivt och 4 stycken som mest håller sig i bakgrunden.

                          Jag har nu efter visst fundernade bestämt mig för att inte köpa en troffe till, det får räcka med de jag nu har. Det som jag tycker är den största förlusten är att det skulle drabba mina kala sialnd som är några av de få som finns här i landet.

                          Gott nytt år från en halvsur troffe-ägare.
                          /Jonas
                          540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

                          Kommentar

                          • Jonas E
                            Användare
                            • februari 2003
                            • 2533

                            #43
                            Nu var det ett bra tag sen jag var inne här och skrev. det blev en mörk jul-helg för mig, 8 kala island och 3 Ikola gick bort.

                            Problemet var bukvattensot och jag har inte riktigt fått bort det från mina kala och mina dubbar. mina ikola som nu är i ett annat akvarium verkar vara helt återställda, ina moliro har inte visat några som helst symptom.

                            För att lägga till lite grädde på moset så efter att ha medicinerat med hexamita (som funkade på vissa av firrarna) så skulle jag köra med ett medel kallat optima efteråt. detta medel var dsom rena giftet och på grund av detta förlorade jag merparten av de nu döda kala island-troffarna. Att detta skulle hända är just typiskt eftersom det inte finns så många kala här i sverige. Nu sitter jag på en grupp om 8 stycken där vissa äter, andra inte. Bland mina duboisi så är det väl runt 7 stycken som äter aktivt och 4 stycken som mest håller sig i bakgrunden.

                            Jag har nu efter visst fundernade bestämt mig för att inte köpa en troffe till, det får räcka med de jag nu har. Det som jag tycker är den största förlusten är att det skulle drabba mina kala sialnd som är några av de få som finns här i landet.

                            Gott nytt år från en halvsur troffe-ägare.
                            /Jonas
                            540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

                            Kommentar

                            • Stelin
                              Användare
                              • december 2002
                              • 1339

                              #44
                              Jonas:
                              Vet inte riktigt vad man ska skriva. Hursomhelst för j-kla trist att du inte lyckades få rätsida på dom.
                              Själv så har jag också råkat ut för något liknande. Jag hade för inte så länge sedan en mindre grupp VF Nkonde(10st c:a 400krkr/st det blir en hel del pengar) som var mycket fina. Men jag gjorde en massa fel trots att jag egentligen vet bättre och jag förlorade till slut alla i vad jag tror var bukvattensot.
                              Sådant här händer nog för ganska många, men förhoppningsvis så har man på känn vad man har gjort för fel(det hade iaf jag) och är kanske lite klokare framöver.
                              //Stefan Lindstedt

                              Kommentar

                              • Stelin
                                Användare
                                • december 2002
                                • 1339

                                #45
                                Jonas:
                                Vet inte riktigt vad man ska skriva. Hursomhelst för j-kla trist att du inte lyckades få rätsida på dom.
                                Själv så har jag också råkat ut för något liknande. Jag hade för inte så länge sedan en mindre grupp VF Nkonde(10st c:a 400krkr/st det blir en hel del pengar) som var mycket fina. Men jag gjorde en massa fel trots att jag egentligen vet bättre och jag förlorade till slut alla i vad jag tror var bukvattensot.
                                Sådant här händer nog för ganska många, men förhoppningsvis så har man på känn vad man har gjort för fel(det hade iaf jag) och är kanske lite klokare framöver.
                                //Stefan Lindstedt

                                Kommentar

                                Arbetssätt...