Tropheus tråd fortsättning

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Stelin
    Användare
    • december 2002
    • 1339

    Linangu är inte samma fisk som Nkonde. Det var det iaf inte när jag för en tid sedan köpte dessa(Nkonde). Linangu ska vara mattare i den gulare färgen.
    //Stefan Lindstedt

    Kommentar

    • Nyanzalac
      Användare
      • augusti 2002
      • 46

      I følge P. Chupke som er forfatteren av Aqualog Tropheus, blir sp. Linangu eksportert som Nkonde bright yellow. Har selv Nkonde og de er så å si helt identiske med sp. Linangu...

      Kommentar

      • Fredrik H.
        Användare
        • april 2002
        • 1884

        OK, alla på Troffetråden. Man hör ständigt ett evigt klagande på att det finns så mycket nya varianter av Tropheus hela tiden så till sist vet man varken ut eller in. Om vi ska förstå varandra så måste vi enas om ett språk, så har det gått till i evigheters evigheter.

        Jag menar inte alls att jag ska komma och berätta för er vad ni ska kalla era husdjur men körsbär, kejsare, bright yellow, bright red, kala yellow, orange moorii, real ilangi mm är ju bara termer som är skapade för att ni ska köpa och bli "triggade" till att bräda varnadra i ägandet av olika "arter".

        Om en T. moorii fångas vid "Kala Island" så heter den inte "Kala Yellow". Detta helt oavsett vad personer som verkligen handplockat den, packat och introducerat den säger. Yellow är inget geografiskt läge hur gul fisken än är. Vi har ju snackat i oändligheter om att vi ska benämna fiskarna: Släktnamn, familj, fångstplats, eller hur? Så var ligger Real Ilangi någonstans? eller vilken släkt är körsbär? Det är ju det som snurrar till det hela.

        Det är förstås fullt förståligt att folk som är nya på Tropheus inte hänger med på sådant men jag tycker mig se ganska garvade tropheusägare soim spinner vidare på diskussioner om hurvida något verkligen är "firey fry" eller bara vanliga moliro. Fiery fry, hur coolt låter inte det? Vem vill inte ha "brinnande yngel"?

        Jag erkänner gärna att jag kalla Ikola för kejsare i vardagstal ibland men för alla er som klagar på att det är så svårt att greppa så föreslår jag att vi använder samma språk oavsett vad importörerna behagar smälla i oss. Annars hamnar vi alla på cichlid-forum till slut och snackar om "elektriska blå, tyska rammar och gröna terrorister, och tillsist kanske vi till och med börjar kalla Aulonocaror för påfåglar.....

        mvh,
        Fredrik H.
        Gratis konto på: www.cichlidtube.com
        www.cichlidgallery.org
        www.tropheini.com

        Kommentar

        • stiffe
          Användare
          • april 2002
          • 953

          Vad har ni för erfarenheter av att tillföra nya fiskar till era vuxna Tropheusgrupper?
          mvh Stefan

          Kommentar

          • Christian Alfredsson
            NCS Medlem
            • april 2002
            • 4122

            Yngel (3-4 cm) av samma sort har funkat bra. Större har funkat dåligt.
            Christian Alfredsson
            http://www.zoopet.com
            http://www.christianalfredsson.com

            Kommentar

            • Robin
              Användare
              • januari 2003
              • 4526

              Varför inte skapa en Troffe-tråd 2004 istället för denna tråd som jag vet är en fortsättning men kommer att bli oändlig?
              Vi kanske ska ta efter Jaguarciklid-upplägget även vi?
              Mvh
              Robin

              Kommentar

              • Micke
                Användare
                • april 2002
                • 9579

                Jag låser denna tråd eftersom en fortsättning har startats här;
                Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                Kommentar

                Arbetssätt...