Malawi Nybörjare......

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Challe
    Användare
    • december 2003
    • 111

    Malawi Nybörjare......

    Hej,

    Efter att i ett par år gått och funderat på att skaffa ett Malawi akvarium så slog jag till när min svåger sålde sin 500l alu för en rimlig summa. Jag har kikat i forumet efter lämpliga kombinationer av Malawis men så fick jag plötsligt 4 st Pseudotropheus sp. Elongatus Mpanga (1hane + 3honor) av en kollega ifrån hans överfyllda 375 liters, jag tänkte att man kunde testa denna art ett tag under tiden jag funderade ut vilka sorter jag igentligen skulle ha i akvariumet... Efter ett par timmar så börjar hanen att färga ut ordentligt, min sambo blir dökär i hans personlighet och det blir tydligen en av honorna också för nästa kväll tuggar hon i en grotta.

    Efter att ha haft dessa fiskar i en vecka så förstår jag passionen som ni Ciklidmänniskor har (ups... snart är jag en av dem) make till intressantare fisk har ej skådats, detta har också medfört en del funderingar, jag vill nog helst behålla dessa Elongatus om det går att kombinera dem med något annat... därför vill jag ha tips av er som kan ciklider, vad skulle kunna vara lämpligt att ha tillsammans med Elongatus Mpanga? Blir det problem att sätta ner nya grupper nu när de har etablerat sig? Lillflickan hemma skulle tex gärna vilja ha en grupp med Rödsebror (Minos reef) tillsammans med dem och kanske något "gult"? Personligen tycker jag inte att färgerna är så viktiga för denna fisk slår ändå allt annat som jag har haft i akvarium pga dess beteende....

    Så ni som vet, hur skulle ni ha gjort?

  • Jonas E
    Användare
    • februari 2003
    • 2533

    #2
    Labidochrom,is caeruleus "Golden". Dessa funkar mycket bra för det gula. Var noga med att får fina gldens, jag ser ofta i affärer halvtaskiga exemplar med vita inslag och sotiga i färgerna. Jag anser att du borde leta upp riktigt fina exemplar och köp dem istället för att sitta på halvtaskiga exemplar som man inte blir nöjd med.

    Sen vat jag inte riktigt vad du mer kan ha i det akvariet, blå delfin (cytocara morrii) blir stor runt 20cm och litee över och är mycket vackra firrar. Protomelas sp. Taiwan red (även kallad taiwan reef) är en underbar ciklid(sotlek runt 16cm), jag vet dock inte om de fungerar bra med pseudotropheus.

    Copadichromis borleyi är fiskar som blir stora och finns i olika geografiska varianter, kadango red fin är min favorit med bronsaktiga hannar och honorna med illröda fenor. dessa blir runt 16cm och ganska maffiga.

    hoppas att du har skoj med ditt akvarium!
    /Jonas
    540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

    Kommentar

    • Jonas E
      Användare
      • februari 2003
      • 2533

      #3
      Labidochrom,is caeruleus "Golden". Dessa funkar mycket bra för det gula. Var noga med att får fina gldens, jag ser ofta i affärer halvtaskiga exemplar med vita inslag och sotiga i färgerna. Jag anser att du borde leta upp riktigt fina exemplar och köp dem istället för att sitta på halvtaskiga exemplar som man inte blir nöjd med.

      Sen vat jag inte riktigt vad du mer kan ha i det akvariet, blå delfin (cytocara morrii) blir stor runt 20cm och litee över och är mycket vackra firrar. Protomelas sp. Taiwan red (även kallad taiwan reef) är en underbar ciklid(sotlek runt 16cm), jag vet dock inte om de fungerar bra med pseudotropheus.

      Copadichromis borleyi är fiskar som blir stora och finns i olika geografiska varianter, kadango red fin är min favorit med bronsaktiga hannar och honorna med illröda fenor. dessa blir runt 16cm och ganska maffiga.

      hoppas att du har skoj med ditt akvarium!
      /Jonas
      540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

      Kommentar

      • deelay
        Användare
        • september 2002
        • 5394

        #4
        Du kan i stort sett blanda alla mbunas.Dom gångerna det inte fungerar så
        bra beror det oftare på individen än arten,vissa är helt enkelt tjurskalliga.
        Så välj o vraka bland den uppsjö som finns utav mbuna.

        Lycka till
        http://www.aquariumstockholm.se/

        Kommentar

        • deelay
          Användare
          • september 2002
          • 5394

          #5
          Du kan i stort sett blanda alla mbunas.Dom gångerna det inte fungerar så
          bra beror det oftare på individen än arten,vissa är helt enkelt tjurskalliga.
          Så välj o vraka bland den uppsjö som finns utav mbuna.

          Lycka till
          http://www.aquariumstockholm.se/

          Kommentar

          • Micke
            Användare
            • april 2002
            • 9579

            #6
            citat:Ursprungligen skickat av deelay

            Du kan i stort sett blanda alla mbunas.
            Så länge de inte liknar varandra för mycket. Här finns några förslag på lämpliga kombinationer;

            Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
            Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

            Kommentar

            • Micke
              Användare
              • april 2002
              • 9579

              #7
              citat:Ursprungligen skickat av deelay

              Du kan i stort sett blanda alla mbunas.
              Så länge de inte liknar varandra för mycket. Här finns några förslag på lämpliga kombinationer;

              Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
              Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

              Kommentar

              • Challe
                Användare
                • december 2003
                • 111

                #8
                Oj, 3 svar inom 20 minuter!
                Ni är fantastiska, Tack!

                Vad mycket enklare allt blev nu!

                Faq:n om Mbunas var perfekt! Jag fattade inte att Psedotropheus var en Mbuna! (ska jag vara ärlig så hade jag ingen aning om vad Mbuna var för någonting tidigare, ändå så har jag försökt att läsa på så mycket som möjligt) Jag återkommer och berättar om hur det blev till slut, som det ser ut nu så kommer jag nog att fortsätta att utveckla mitt intresse inom Afrikanska Ciklider, jag fattar bara inte hur jag kan ha undvikit denna gren av akvariehobbyn under så lång tid...

                Jag återkommer och berättar hur det gick....

                Återigen, stort tack för hjälpen

                Kommentar

                • Challe
                  Användare
                  • december 2003
                  • 111

                  #9
                  Oj, 3 svar inom 20 minuter!
                  Ni är fantastiska, Tack!

                  Vad mycket enklare allt blev nu!

                  Faq:n om Mbunas var perfekt! Jag fattade inte att Psedotropheus var en Mbuna! (ska jag vara ärlig så hade jag ingen aning om vad Mbuna var för någonting tidigare, ändå så har jag försökt att läsa på så mycket som möjligt) Jag återkommer och berättar om hur det blev till slut, som det ser ut nu så kommer jag nog att fortsätta att utveckla mitt intresse inom Afrikanska Ciklider, jag fattar bara inte hur jag kan ha undvikit denna gren av akvariehobbyn under så lång tid...

                  Jag återkommer och berättar hur det gick....

                  Återigen, stort tack för hjälpen

                  Kommentar

                  Arbetssätt...