Tropheus litteratur

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jinnarparen
    NCS Medlem
    • april 2002
    • 2670

    Tropheus litteratur

    Var igår nere hos den lokala fiskhandlaren utan att egentligen behöva något.
    Det jag fick syn på var en fin grupp Tropheus "körsbär", runt 20 st. Varav 2 var fullt upptagna med lek.

    Jag håller själv på med Centralamerikanare för fullt i huset, men ett litet intresse tändes trots allt.
    Min fråga till Er är vad finns det för litteratur om Tropheus och vilken rekommenderar Ni?
    Åter till CA

    Det är där jag hör hemma
  • roni
    Användare
    • maj 2003
    • 183

    #2
    Jag själv började följa troffe tråden här på ciklid.se och sen dess är jag fast.
    Mvh/Fredrik

    Kommentar

    • roni
      Användare
      • maj 2003
      • 183

      #3
      Jag själv började följa troffe tråden här på ciklid.se och sen dess är jag fast.
      Mvh/Fredrik

      Kommentar

      • Micke
        Användare
        • april 2002
        • 9579

        #4
        Aqualog's "African cichlids II. Tropheus" är en mycket bra tropheus-bok. Den recenserades i Ciklidbladet tidigare i år.
        Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
        Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

        Kommentar

        • Micke
          Användare
          • april 2002
          • 9579

          #5
          Aqualog's "African cichlids II. Tropheus" är en mycket bra tropheus-bok. Den recenserades i Ciklidbladet tidigare i år.
          Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
          Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

          Kommentar

          • Mikael W
            NCS Medlem
            • augusti 2002
            • 8596

            #6
            Ett par andra trevliga Tropheusböcker är Tropheus, Verbreitung, Arten, Haltung av Hans-Joachim Herrmann (Dähne Verlag) och Das grosse Buch der Tropheus Cichliden av Frank Schneidewind (Bede Verlag). (Därtill finns det ju en del att läsa i Ad Konings böcker om Tanganjikaciklider.)

            mvh
            Mikael W
            (NCS-medlem sedan 1981)

            Kommentar

            • Mikael W
              NCS Medlem
              • augusti 2002
              • 8596

              #7
              Ett par andra trevliga Tropheusböcker är Tropheus, Verbreitung, Arten, Haltung av Hans-Joachim Herrmann (Dähne Verlag) och Das grosse Buch der Tropheus Cichliden av Frank Schneidewind (Bede Verlag). (Därtill finns det ju en del att läsa i Ad Konings böcker om Tanganjikaciklider.)

              mvh
              Mikael W
              (NCS-medlem sedan 1981)

              Kommentar

              • Jonas E
                Användare
                • februari 2003
                • 2533

                #8
                jinnarparen. va de ute hos lasse i s.sandby eller? Jag vill gärna se hur de körsbären ser ut, igår så såg jag körsbär i en annan affär som vissa hade halvstora fläckar och andra var nästan som en ikola fast orangeröda på hela kroppen........var de bättre kvaité på dessa?
                /Jonas
                540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

                Kommentar

                • Jonas E
                  Användare
                  • februari 2003
                  • 2533

                  #9
                  jinnarparen. va de ute hos lasse i s.sandby eller? Jag vill gärna se hur de körsbären ser ut, igår så såg jag körsbär i en annan affär som vissa hade halvstora fläckar och andra var nästan som en ikola fast orangeröda på hela kroppen........var de bättre kvaité på dessa?
                  /Jonas
                  540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

                  Kommentar

                  • jinnarparen
                    NCS Medlem
                    • april 2002
                    • 2670

                    #10
                    Fjärilscikliden: Ja det var ute hos Lasse. Nu är jag absolut ingen Tropheuskännare men jag fick ett visst intresse av dem igår och det berodde inte på att de lekte utan för att de såg hyfsat bra ut. Personligen hade jag väl kunnat önska starkare färg på fläckarna som var rätt stora, men har ingen aning om det finns med starkare färger på fläckarna.

                    Får se om det inte blir en julklapp till mig själv i år, en Tropheusbok...vem vet centralarna i det lilla karet får kanske börja fundera på att bo någon annanstans...

                    Hur är det med duboisin skall man ha stora grupper av dessa också, har bara ögnat igenom all inläggen med ett halvt öga men det verkar som om duboisin inte är alltför vanlig, rätta mig om jag har fel.
                    Åter till CA

                    Det är där jag hör hemma

                    Kommentar

                    • jinnarparen
                      NCS Medlem
                      • april 2002
                      • 2670

                      #11
                      Fjärilscikliden: Ja det var ute hos Lasse. Nu är jag absolut ingen Tropheuskännare men jag fick ett visst intresse av dem igår och det berodde inte på att de lekte utan för att de såg hyfsat bra ut. Personligen hade jag väl kunnat önska starkare färg på fläckarna som var rätt stora, men har ingen aning om det finns med starkare färger på fläckarna.

                      Får se om det inte blir en julklapp till mig själv i år, en Tropheusbok...vem vet centralarna i det lilla karet får kanske börja fundera på att bo någon annanstans...

                      Hur är det med duboisin skall man ha stora grupper av dessa också, har bara ögnat igenom all inläggen med ett halvt öga men det verkar som om duboisin inte är alltför vanlig, rätta mig om jag har fel.
                      Åter till CA

                      Det är där jag hör hemma

                      Kommentar

                      • klassisk ära
                        Användare
                        • juli 2003
                        • 139

                        #12
                        "Tanganyika Cichlids in Their Natural Habitat" och "Pierre Brichard's Book of Cichlids and all the Other Fishes of Lake Tanganyika" är bra böcker med en hel del bra om Tropheus. "African Cichlids II" verkar bra för att bara handla om Tropheus (inte direkt det mest upphetsande Tanganyika-släktet[:X])

                        Mikael

                        Kommentar

                        • klassisk ära
                          Användare
                          • juli 2003
                          • 139

                          #13
                          "Tanganyika Cichlids in Their Natural Habitat" och "Pierre Brichard's Book of Cichlids and all the Other Fishes of Lake Tanganyika" är bra böcker med en hel del bra om Tropheus. "African Cichlids II" verkar bra för att bara handla om Tropheus (inte direkt det mest upphetsande Tanganyika-släktet[:X])

                          Mikael

                          Kommentar

                          • Jonas E
                            Användare
                            • februari 2003
                            • 2533

                            #14
                            Duboisin är ganska vanlig, däremot Körsbär som har fina fläckar är det svårt att få tag på. Jag skulle nog ha kört på körsbären (ska jag säga som redan har en grupp dubbar ) om jag hade haft plats eller kunnat skippa mina Ikola. Ikolan e riktigt fin men hittar man de perfekta körbären så finns det inte några mer värdefulla troffar än dem.

                            Jag skall ut till lasse imorgon o kolla på dem, det är alltid roligt o kolla på ciklider, vem vet man kanske träffar dig därute
                            /Jonas
                            540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

                            Kommentar

                            • Jonas E
                              Användare
                              • februari 2003
                              • 2533

                              #15
                              Duboisin är ganska vanlig, däremot Körsbär som har fina fläckar är det svårt att få tag på. Jag skulle nog ha kört på körsbären (ska jag säga som redan har en grupp dubbar ) om jag hade haft plats eller kunnat skippa mina Ikola. Ikolan e riktigt fin men hittar man de perfekta körbären så finns det inte några mer värdefulla troffar än dem.

                              Jag skall ut till lasse imorgon o kolla på dem, det är alltid roligt o kolla på ciklider, vem vet man kanske träffar dig därute
                              /Jonas
                              540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

                              Kommentar

                              Arbetssätt...