Nya troffar!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • roni
    Användare
    • maj 2003
    • 183

    Nya troffar!

    Jag har beställt 18 körsbär som kommer imorn. Jag tänkte bara höra om det är något speciellt man ska tänka på när dom kommer. Dom skickas från göteborg till umeå.

    Tack på förhand
    Mvh/Fredrik
  • Vannar
    Användare
    • april 2002
    • 339

    #2
    koppa in dom långsamt. efter en längre resa så har pH värdet i påsen antagligen sjunkit en del, om man koppar in välbuffrat pH åtta vatten för snabbt kommer nitrat att omvandlas till nitrit och kanske i värsta fall även till ammoniak, men det här är inget problem bara man tar det lungt.

    Personligen använder jag mig av en egen lösning som fungerar för mig. jag tar en luftslang å startar en liten hävert från akvariet ner i baljan där jag tömt fiskpåsarna, justerar så jag får ett lagom flöde och låter det stå på nån timma medans jag gör annat, smidigt man slipper springa omkring som en tok och fiskarna slipper stressas med att man är och pillar i baljan hela tiden. Sedan är det bara att håva över. och låta akvariet vara släkt (kanske med en handuk över) tils nästa dag (extremt viktigt om man har andra fiskar där sen tidigare) så att fiskarna får lugn och ro så ska nog alt gå bra.
    / Jonas Vannar

    Kommentar

    • Vannar
      Användare
      • april 2002
      • 339

      #3
      koppa in dom långsamt. efter en längre resa så har pH värdet i påsen antagligen sjunkit en del, om man koppar in välbuffrat pH åtta vatten för snabbt kommer nitrat att omvandlas till nitrit och kanske i värsta fall även till ammoniak, men det här är inget problem bara man tar det lungt.

      Personligen använder jag mig av en egen lösning som fungerar för mig. jag tar en luftslang å startar en liten hävert från akvariet ner i baljan där jag tömt fiskpåsarna, justerar så jag får ett lagom flöde och låter det stå på nån timma medans jag gör annat, smidigt man slipper springa omkring som en tok och fiskarna slipper stressas med att man är och pillar i baljan hela tiden. Sedan är det bara att håva över. och låta akvariet vara släkt (kanske med en handuk över) tils nästa dag (extremt viktigt om man har andra fiskar där sen tidigare) så att fiskarna får lugn och ro så ska nog alt gå bra.
      / Jonas Vannar

      Kommentar

      • roni
        Användare
        • maj 2003
        • 183

        #4
        Det låter bra, det var ungefär så jag hade tänkt göra men nu har jag fått det bekräftat vilket känns skönt. Nu är det bara att hoppas att allt går bra. Tack för hjälpen
        Mvh/Fredrik

        Kommentar

        • roni
          Användare
          • maj 2003
          • 183

          #5
          Det låter bra, det var ungefär så jag hade tänkt göra men nu har jag fått det bekräftat vilket känns skönt. Nu är det bara att hoppas att allt går bra. Tack för hjälpen
          Mvh/Fredrik

          Kommentar

          • roni
            Användare
            • maj 2003
            • 183

            #6
            Jag kom på en sak till. Hur ska jag göra när jag tömmer påsarna i baljan från början blir det ju så lite vatten eller ska man försöka klippa upp alla och hälla ner dom samtidigt. Nu är det bara ca 4-5 timmar kvar innan dom kommer känns lite pirrigt.
            Mvh/Fredrik

            Kommentar

            • roni
              Användare
              • maj 2003
              • 183

              #7
              Jag kom på en sak till. Hur ska jag göra när jag tömmer påsarna i baljan från början blir det ju så lite vatten eller ska man försöka klippa upp alla och hälla ner dom samtidigt. Nu är det bara ca 4-5 timmar kvar innan dom kommer känns lite pirrigt.
              Mvh/Fredrik

              Kommentar

              • bmwpower
                Användare
                • december 2002
                • 1934

                #8
                Sätt ner påsen i hinken och klipp upp den så blir det ingen ruschkana för dom

                Kommentar

                • bmwpower
                  Användare
                  • december 2002
                  • 1934

                  #9
                  Sätt ner påsen i hinken och klipp upp den så blir det ingen ruschkana för dom

                  Kommentar

                  • Vannar
                    Användare
                    • april 2002
                    • 339

                    #10
                    Klipp upp en och häll i, klipp upp nästa och häll i osv...

                    Dom sekunderna som dom ligger med lite vatten gör ingenting.

                    Däremot så kan du bli tvungen att palla upp backen i början om det är en stor back så att du får tillräckligt vattendjup.
                    / Jonas Vannar

                    Kommentar

                    • Vannar
                      Användare
                      • april 2002
                      • 339

                      #11
                      Klipp upp en och häll i, klipp upp nästa och häll i osv...

                      Dom sekunderna som dom ligger med lite vatten gör ingenting.

                      Däremot så kan du bli tvungen att palla upp backen i början om det är en stor back så att du får tillräckligt vattendjup.
                      / Jonas Vannar

                      Kommentar

                      • Ralph
                        Användare
                        • maj 2002
                        • 736

                        #12
                        Hur gick det nu med inkoppningen egentligen?

                        Kommentar

                        • Ralph
                          Användare
                          • maj 2002
                          • 736

                          #13
                          Hur gick det nu med inkoppningen egentligen?

                          Kommentar

                          Arbetssätt...