Tillbaka till ruta ett!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • forssten
    Användare
    • december 2003
    • 70

    Tillbaka till ruta ett!

    Mitt akvarium är nu 4 veckor gammalt men vad hjälper det när malawisarna mår dåligt. enligt en handlare så tror han att de fått bukvattensot pga den insjunkna buken och att flertalet av golden står diagonalt läns akvarierutan.En auratus ser också väldigt "raggig" ut.Jag har matat extremt sparsamt i 3 veckor men nitriten består om ändock ett mindre utslag ,ljust rosa på test stickan.Köpte seras bactopur direct efter inrådan av handlare enligt honom 5 dagar utan vattenbyte sedan 60 % och ytterligare en omgång bactopur 5 dagar och sedan vatten byte med fishtamin.problemet är att på paketet står det 3 dagar och sedan vattenbyte.Vem ska man tro på?? Förövrigt har jag fortfarande nitrit kan man använda nitrivec med bactopur? för man kan ju inte använda annat vattenberedningsmedel i kombination.Jag får snart spel!Fiskarna lever med nöd och näppe.Har avlivat en auratus men inte hittat någon fel i utseende på tarmar (vad jag kan se).Enligt expert ska tarmar vara i en sörja om de har soten.
    Vad göra? Kan växter dämpa nitrit?för jag har inga . enbart kalksten och skiffer och kolsten.
    mbunas
  • Juanito
    Användare
    • maj 2002
    • 180

    #2
    Jo växter dämpar helt klart. Skaffa snabb växande växter i såfall skulle tro att de drar mera ur akvariet.
    juanito

    Kommentar

    • Juanito
      Användare
      • maj 2002
      • 180

      #3
      Jo växter dämpar helt klart. Skaffa snabb växande växter i såfall skulle tro att de drar mera ur akvariet.
      juanito

      Kommentar

      • forssten
        Användare
        • december 2003
        • 70

        #4
        tack för tipset. kan det vara bukvattensot? Är det idiotiskt att använda baktopurdirect.?
        mbunas

        Kommentar

        • forssten
          Användare
          • december 2003
          • 70

          #5
          tack för tipset. kan det vara bukvattensot? Är det idiotiskt att använda baktopurdirect.?
          mbunas

          Kommentar

          • StefanL
            Användare
            • augusti 2002
            • 10784

            #6
            Om det är bukvattensot så kan jag endast råda dig att försöka få tag på "Flagyl" via veterinär som skriver ut recept som du kan hämta på Apoteket.

            AquaFuran är också ett annat användbart medel, men som komplement till Flagyl.

            Jag har själv precis behandlat mina fiskar pga misstänkt bukvattensot och de mår prima just nu. Jag fick problemet när jag, mot råd, installerade VF Tropheus med mina Malawi. Stressen som VF Tropheus upplevde gjorde troligtvis att sjukdomen bröt ut.

            Länk till tidigare diskussion där jag medverkat om just denna medicin och sjukdomssymptom:

            Kommentar

            • StefanL
              Användare
              • augusti 2002
              • 10784

              #7
              Om det är bukvattensot så kan jag endast råda dig att försöka få tag på "Flagyl" via veterinär som skriver ut recept som du kan hämta på Apoteket.

              AquaFuran är också ett annat användbart medel, men som komplement till Flagyl.

              Jag har själv precis behandlat mina fiskar pga misstänkt bukvattensot och de mår prima just nu. Jag fick problemet när jag, mot råd, installerade VF Tropheus med mina Malawi. Stressen som VF Tropheus upplevde gjorde troligtvis att sjukdomen bröt ut.

              Länk till tidigare diskussion där jag medverkat om just denna medicin och sjukdomssymptom:

              Kommentar

              • Ola Svensson
                Användare
                • april 2002
                • 14633

                #8
                Felet ligger säkerligen på att akvariet inte kommit igång. Sympomen fiskarna har är raka motsatsen till bukvattensot dessutom. Baktapur förvärrar det som är fel, och ärligt talat borde du nästan be om pengarna tillbaka för medecinen. Du ska se till att ha fart på ytan, temp runt 27, och byta vatten men undvika stora vattenbyten. Pga. raggigheten kan du tillsätta några matskedar jodfritt salt per 100 liter vatten (dvs. inte akvarievolym) och möjligen köpa aquasafe el dyl. Sedan kanske du kan tillsätta en uppstartningsbakteriekulter eller slänga i några nävar grus från ett uppstartat akvarium. Du kan också krama ut ett filter i akvariet. Att slänga i en massa växter ger samma effekt. Allt för att få rätt bakterier. Sammanfattning: Sluta med bactapur! Att döda bakterier när bristn på (rätt) bakterier är felet är rejält kontraproduktivt.

                Läs Frågor och Svar! Finns på första sidan.
                Med vänliga hälsningar

                Ola

                Kommentar

                • Ola Svensson
                  Användare
                  • april 2002
                  • 14633

                  #9
                  Felet ligger säkerligen på att akvariet inte kommit igång. Sympomen fiskarna har är raka motsatsen till bukvattensot dessutom. Baktapur förvärrar det som är fel, och ärligt talat borde du nästan be om pengarna tillbaka för medecinen. Du ska se till att ha fart på ytan, temp runt 27, och byta vatten men undvika stora vattenbyten. Pga. raggigheten kan du tillsätta några matskedar jodfritt salt per 100 liter vatten (dvs. inte akvarievolym) och möjligen köpa aquasafe el dyl. Sedan kanske du kan tillsätta en uppstartningsbakteriekulter eller slänga i några nävar grus från ett uppstartat akvarium. Du kan också krama ut ett filter i akvariet. Att slänga i en massa växter ger samma effekt. Allt för att få rätt bakterier. Sammanfattning: Sluta med bactapur! Att döda bakterier när bristn på (rätt) bakterier är felet är rejält kontraproduktivt.

                  Läs Frågor och Svar! Finns på första sidan.
                  Med vänliga hälsningar

                  Ola

                  Kommentar

                  • Eric
                    Användare
                    • oktober 2003
                    • 53

                    #10
                    Några tecken på bukvattensot är: matvägran, fisken står och "tuggar/Gäspar" överdrivet mycket, trådliknande avföring, uppsvullen buk. Fler sympton kan förekomma men dessa tror jag är de allra vanligaste.
                    Akvariehandlaren tror jag var lite ute och cyklade när han drog slutsatsen att de har bukvattensot p.g.a insjunkna magar.

                    Jag har tidigare medicinerat mot bukvattensot med Flagyl och emtrylvet, det sistnämda är numera förbjudet i sverige. Flagyl som är receptbelagt skrivs ut av veterinär om man ber lite snällt. Det verksamma ämnet är metronidazol. Ser man till att medicinera i ett tidigt skede så är min erfarenhet att man kan häva sjukdomsförloppet med mycket lyckat resultat.

                    Obs!! tänka på att Flagyl slår ut bakteriekulturen i akvariumet.

                    //Eric
                    Eventually, all things merge into one, and a river runs through it. The river was cut by the world's great flood and runs over rocks from the basement of time. On some of the rocks are timeless raindrops. Under the rocks are the words, and some of the words are theirs.
                    I am haunted by waters.

                    //Norman Maclean

                    Kommentar

                    • Eric
                      Användare
                      • oktober 2003
                      • 53

                      #11
                      Några tecken på bukvattensot är: matvägran, fisken står och "tuggar/Gäspar" överdrivet mycket, trådliknande avföring, uppsvullen buk. Fler sympton kan förekomma men dessa tror jag är de allra vanligaste.
                      Akvariehandlaren tror jag var lite ute och cyklade när han drog slutsatsen att de har bukvattensot p.g.a insjunkna magar.

                      Jag har tidigare medicinerat mot bukvattensot med Flagyl och emtrylvet, det sistnämda är numera förbjudet i sverige. Flagyl som är receptbelagt skrivs ut av veterinär om man ber lite snällt. Det verksamma ämnet är metronidazol. Ser man till att medicinera i ett tidigt skede så är min erfarenhet att man kan häva sjukdomsförloppet med mycket lyckat resultat.

                      Obs!! tänka på att Flagyl slår ut bakteriekulturen i akvariumet.

                      //Eric
                      Eventually, all things merge into one, and a river runs through it. The river was cut by the world's great flood and runs over rocks from the basement of time. On some of the rocks are timeless raindrops. Under the rocks are the words, and some of the words are theirs.
                      I am haunted by waters.

                      //Norman Maclean

                      Kommentar

                      • Eric
                        Användare
                        • oktober 2003
                        • 53

                        #12
                        Både Ola och Tricella hann före.....
                        Eventually, all things merge into one, and a river runs through it. The river was cut by the world's great flood and runs over rocks from the basement of time. On some of the rocks are timeless raindrops. Under the rocks are the words, and some of the words are theirs.
                        I am haunted by waters.

                        //Norman Maclean

                        Kommentar

                        • Eric
                          Användare
                          • oktober 2003
                          • 53

                          #13
                          Både Ola och Tricella hann före.....
                          Eventually, all things merge into one, and a river runs through it. The river was cut by the world's great flood and runs over rocks from the basement of time. On some of the rocks are timeless raindrops. Under the rocks are the words, and some of the words are theirs.
                          I am haunted by waters.

                          //Norman Maclean

                          Kommentar

                          • Vannar
                            Användare
                            • april 2002
                            • 339

                            #14
                            Enligt medföljande text så ska Flagyl slå ut anaeroba bakterier och protozoer. Inte aeroba bakterier, alltså borde dom inte påverka dom aeroba nitrifikationsbakterierna i någon större utsträckning. men det är klart det är ju inte meningen att man ska hälla en massa flagyl i ett akvarium heller så nog kanske det kan hända att dom påverkar aeroba bakterier oxå, men jag har aldrig upplevt det som ett problem.
                            / Jonas Vannar

                            Kommentar

                            • Vannar
                              Användare
                              • april 2002
                              • 339

                              #15
                              Enligt medföljande text så ska Flagyl slå ut anaeroba bakterier och protozoer. Inte aeroba bakterier, alltså borde dom inte påverka dom aeroba nitrifikationsbakterierna i någon större utsträckning. men det är klart det är ju inte meningen att man ska hälla en massa flagyl i ett akvarium heller så nog kanske det kan hända att dom påverkar aeroba bakterier oxå, men jag har aldrig upplevt det som ett problem.
                              / Jonas Vannar

                              Kommentar

                              Arbetssätt...