Västafrikanska strömciklider

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Guy_P
    Användare
    • april 2002
    • 301

    Västafrikanska strömciklider

    Förutsättningar:
    Akvarium 1000 * 400 * 500.
    Om man gör en inredning med rötter, stenar och växter så att det bildas tre olika revir med grottor skulle man då kunna ha 1 par av vardera Steatocranus casuarius, Steatocranus tinanti och Teleogramma brichardi ? Skall fungera enligt Ciklidboken. Alla tre är bottenlevande så kan man kompletera med ett stim Congotetror ?. Om man låter bli att fylla akvariet helt upp, går det då att ha några fjärilsfiskar (Pantodon buchholzi) , eller någon växtlekande killi typ Epiplatus eller Fundulopanchax ?
    Eller skulle det fungera att byta ut någon av strömcikliderna mot 1 par Anomalochromis thomasi eller Nanochromis transvestitus ?

    Guy
    Guy
  • Ola Svensson
    Användare
    • april 2002
    • 14633

    #2
    Akvariet är ju lite kort till att börja med. Jag hade utan att tveka bytt ut lejonhuvudcikliden mot en av mina absoluta favoritciklider: Nanochromis transvestitus. Epiplatus kommer funka utmärkt i biotopen. Kongotetror blir gigantiska så dessa kommer du få flytta efter ett tag. Stora kongotetror är eftertraktade och därför lättsålda så du kan troligen lämna tillbaka dem till affären för samma pris som du köpte dem för. Sedan gillar jag vändmalar (mina är 20 år gamla). Fjärillsfisken har jag ingen erfarenhet av men jag tror att kongotetror och små nyfikna ciklider är dåligt sällskap.
    Med vänliga hälsningar

    Ola

    Kommentar

    • Ola Svensson
      Användare
      • april 2002
      • 14633

      #3
      Akvariet är ju lite kort till att börja med. Jag hade utan att tveka bytt ut lejonhuvudcikliden mot en av mina absoluta favoritciklider: Nanochromis transvestitus. Epiplatus kommer funka utmärkt i biotopen. Kongotetror blir gigantiska så dessa kommer du få flytta efter ett tag. Stora kongotetror är eftertraktade och därför lättsålda så du kan troligen lämna tillbaka dem till affären för samma pris som du köpte dem för. Sedan gillar jag vändmalar (mina är 20 år gamla). Fjärillsfisken har jag ingen erfarenhet av men jag tror att kongotetror och små nyfikna ciklider är dåligt sällskap.
      Med vänliga hälsningar

      Ola

      Kommentar

      • Guy_P
        Användare
        • april 2002
        • 301

        #4
        Tack Ola
        Då skippar jag fjärilsfisken och lejonhuvudcikliden. Några vändmalar i stället. N transvestitus har jag haft tidigare och jag håller med om att det är en mycket trevlig fisk.

        Guy
        Guy

        Kommentar

        • Guy_P
          Användare
          • april 2002
          • 301

          #5
          Tack Ola
          Då skippar jag fjärilsfisken och lejonhuvudcikliden. Några vändmalar i stället. N transvestitus har jag haft tidigare och jag håller med om att det är en mycket trevlig fisk.

          Guy
          Guy

          Kommentar

          • Camenius
            NCS Medlem
            • oktober 2004
            • 233

            #6
            Guy_P, du startade denna diskussion för ganska länge sedan. Startade du också akvariet?

            I så fall vore det väldigt kul att höra om dina T Brichardi. Har själv ett fint par av T depressum som artar sig fint.

            Vore spännande att höra om inredning, vad du har ihop med dem osv...
            Legitimerad Nortonist.
            "Reality is merely an illusion, although a very persistent one."

            Kommentar

            Arbetssätt...