Vattenpest hos troffar??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mattias Andersson
    Användare
    • september 2003
    • 788

    Vattenpest hos troffar??

    Nån som har provat detta??
    En kompis la i några i sitt troffe kar för o få bukt med algerna i början, döm av hans förvåning när troffarna ganska snabbt börjar gnaga så smått på dom, detta var för 3-4 veckor sen och troffarna har inte rört vattenpesten sen dess.
    Alla andra växter han provat har dom gladeligen mumsat i sig.

    Kan det finnas nånting i denna växt som gör att troffarna ratar den, verkade nästan som om dom provsmakade den först men inte gillade den.

    Skulle vara kul med andras erfarenheter.

    ps. Han har även provat att svälta dom i 1 vecka men dom gick ändå inte på vattenpesten.
  • supermick
    Användare
    • maj 2002
    • 151

    #2
    jag skulle anse att det är bra att dom inte äter upp den
    funkar ju grymmt bra som ytterligare filtrering+ att vattnet blir kristallklart
    men så har jag ju växter i alla mina ciklidakvarium
    anubias,Crinum,javamossa,valisneria
    nu ska det provas vattenpest åxå .)
    hej hopp i plurret

    Kommentar

    • supermick
      Användare
      • maj 2002
      • 151

      #3
      jag skulle anse att det är bra att dom inte äter upp den
      funkar ju grymmt bra som ytterligare filtrering+ att vattnet blir kristallklart
      men så har jag ju växter i alla mina ciklidakvarium
      anubias,Crinum,javamossa,valisneria
      nu ska det provas vattenpest åxå .)
      hej hopp i plurret

      Kommentar

      • Mattias Andersson
        Användare
        • september 2003
        • 788

        #4
        Det verkar asså finnas nåt i växten som gör att troffarna undviker den...

        Kommentar

        • Mattias Andersson
          Användare
          • september 2003
          • 788

          #5
          Det verkar asså finnas nåt i växten som gör att troffarna undviker den...

          Kommentar

          • StefanL
            Användare
            • augusti 2002
            • 10784

            #6
            Jag såg detta på www.tropica.com gällande Vattenpest:

            citat:The plant secretes antibiotic substances which can help prevent blue-green algae (a type of bacteria).
            Jag tror att det är detta sekret som Tropheusarna känner av och det vore ju konstigt om de skulle gilla det som är skadligt för deras huvudsakliga föda...:-)

            Kommentar

            • StefanL
              Användare
              • augusti 2002
              • 10784

              #7
              Jag såg detta på www.tropica.com gällande Vattenpest:

              citat:The plant secretes antibiotic substances which can help prevent blue-green algae (a type of bacteria).
              Jag tror att det är detta sekret som Tropheusarna känner av och det vore ju konstigt om de skulle gilla det som är skadligt för deras huvudsakliga föda...:-)

              Kommentar

              • Fredrik H.
                Användare
                • april 2002
                • 1884

                #8
                Tropheus lever ju inte av blågöna alger. Jag tror att det är Cyanobakterier som avses i citatet Tricella.

                mvh,
                Fredrik H.
                Gratis konto på: www.cichlidtube.com
                www.cichlidgallery.org
                www.tropheini.com

                Kommentar

                • Fredrik H.
                  Användare
                  • april 2002
                  • 1884

                  #9
                  Tropheus lever ju inte av blågöna alger. Jag tror att det är Cyanobakterier som avses i citatet Tricella.

                  mvh,
                  Fredrik H.
                  Gratis konto på: www.cichlidtube.com
                  www.cichlidgallery.org
                  www.tropheini.com

                  Kommentar

                  • StefanL
                    Användare
                    • augusti 2002
                    • 10784

                    #10
                    Men jag har hört talas om att man inte skall föryngra, genom att "toppa", vattenpesten i mängder då den avger något ämne som anses vara giftigt. Kanske är detta bara en skröna?

                    Jag vet att jag sett det någonstans, men kan tyvärr inte minnas vart...om det är i någon bok eller på internet.

                    P.s. Jag syftade på alger generellt sett...Fredrik H. (Uttryckte mig dåligt kanske).

                    Kommentar

                    • StefanL
                      Användare
                      • augusti 2002
                      • 10784

                      #11
                      Men jag har hört talas om att man inte skall föryngra, genom att "toppa", vattenpesten i mängder då den avger något ämne som anses vara giftigt. Kanske är detta bara en skröna?

                      Jag vet att jag sett det någonstans, men kan tyvärr inte minnas vart...om det är i någon bok eller på internet.

                      P.s. Jag syftade på alger generellt sett...Fredrik H. (Uttryckte mig dåligt kanske).

                      Kommentar

                      • Daniel Odell
                        Användare
                        • januari 2003
                        • 2437

                        #12
                        fast "blue-green algea" är inte en alg ....
                        fish r friend

                        Kommentar

                        • Daniel Odell
                          Användare
                          • januari 2003
                          • 2437

                          #13
                          fast "blue-green algea" är inte en alg ....
                          fish r friend

                          Kommentar

                          • Ola Svensson
                            Användare
                            • april 2002
                            • 14633

                            #14
                            Alger är ett samlingsnamn på fotosyntetiserande organismer som inte är växter dvs. blågröna alger är faktiskt alger. Alger är ingen systematisk grupp. Sedan bör grönalger föras till växterna. Brunalger, rödalger, osv. är helt egna unika grupper som egentigen borde kallas riken.

                            I livets träds rot http://tolweb.org/tree?group=Life_on_Earth&contgroup= finnas alger alltså i både eubactetria http://tolweb.org/tree?group=Eubacte...=Life_on_Earth (cyanobakterier) och Eukaryotes http://tolweb.org/tree?group=Eukaryo...=Life_on_Earth

                            I Eukaryotes så finns alger i alla grupper (utom "ophistoconts" där djuren och svamparna återfinns).

                            Alger är alltså inte växter (fast grönalger borde kallas växter).

                            Hornsärv utsöndrar substanser som ogillas av cyanobakterier/blågröna bakterier/blågröna alger/blåalger.

                            (gissa vem som vill ta julledigt istället för att göra det han sliter med just nu)
                            Med vänliga hälsningar

                            Ola

                            Kommentar

                            • Ola Svensson
                              Användare
                              • april 2002
                              • 14633

                              #15
                              Alger är ett samlingsnamn på fotosyntetiserande organismer som inte är växter dvs. blågröna alger är faktiskt alger. Alger är ingen systematisk grupp. Sedan bör grönalger föras till växterna. Brunalger, rödalger, osv. är helt egna unika grupper som egentigen borde kallas riken.

                              I livets träds rot http://tolweb.org/tree?group=Life_on_Earth&contgroup= finnas alger alltså i både eubactetria http://tolweb.org/tree?group=Eubacte...=Life_on_Earth (cyanobakterier) och Eukaryotes http://tolweb.org/tree?group=Eukaryo...=Life_on_Earth

                              I Eukaryotes så finns alger i alla grupper (utom "ophistoconts" där djuren och svamparna återfinns).

                              Alger är alltså inte växter (fast grönalger borde kallas växter).

                              Hornsärv utsöndrar substanser som ogillas av cyanobakterier/blågröna bakterier/blågröna alger/blåalger.

                              (gissa vem som vill ta julledigt istället för att göra det han sliter med just nu)
                              Med vänliga hälsningar

                              Ola

                              Kommentar

                              Arbetssätt...