Vilken malawi-art?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Leif Edvardsson

    Vilken malawi-art?

    Har nyligen startat mitt första malawi-kar (600l). "Grundade" med fisk jag fick av en arbetskompis som (om möjligt) viste mindre om malawi än jag. Bl.a. fick jag tre som jag först trodde var blå rödzebrahanar då han tidigare haft rödzebrahonor. Den största blev akvariets dominant. Idag uppvaktar han ivrigt 4st rödzebrahonor som tuggat i omgångar allihopa. Nu misstänker jag att det inte alls är någon rödzebra. Det är tre skäl till mina misstankar.
    1: När man jämför den dominanta hanen är han "för gul" på fen-sluten, framförallt på ryggfenan.
    2: När de inte färgar ut är de väl randiga.
    3 : För ca en månad sen gick den minsta "hanen" med tugg!!!

    Jag har nu en hel del yngel. Det finns inga som är "röda", men många har samma färg som den tuggande "hanen"(grå/lila). Det är för stor variation på storleken för att alla yngel skulle komma från samma kull så jag misstänker att rödzebrahonorna har accepterat dominanten och att ynglena därmed är en korsning . De största ynglena är ca två cm och om jag fattat saken rätt så borde honorna redan gå mot röd/orange. Jag har tagit några kort på hanen men jag har inte listat ut hur jag skall kunna visa er experter korten då jag inte har någon hemsida.
    Är det någon som har något förslag på vad det kan röra sig om för art eller som har något bra tips på hur jag kan visa er bilderna?
  • Robin
    Användare
    • januari 2003
    • 4526

    #2
    Skicka dem till mig på mailen så lägger jag ut dem på min zoon... givetvis i ditt namn...
    Mvh
    Robin

    Kommentar

    • Robin
      Användare
      • januari 2003
      • 4526

      #3
      Skicka dem till mig på mailen så lägger jag ut dem på min zoon... givetvis i ditt namn...
      Mvh
      Robin

      Kommentar

      Arbetssätt...