Tropheus grupper...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • StefanL
    Användare
    • augusti 2002
    • 10784

    Tropheus grupper...

    Jag har Tropheus Moori sp. Red Rainbow "Kasanga" och har sett beteckning där "Red Rainbow" är en egen grupp precis som "Black"- och "Red"-grupperna.

    Är beteckningen som jag gjort ovan den rätta eller är det den som t ex står på zoopets artbeskrivning, Tropheus Moori "Kasanga", den rätta?
  • Micke
    Användare
    • april 2002
    • 9579

    #2
    Tropheus moorii "Kasanga" är korrekt sätt att namnge den, då har man med både artnamn och fångstplats. Förkortningen sp. används för obeskrivna arter, Tropheus moorii beskrevs vetenskapligt av Boulenger år 1898.
    Handelsnamnet "Red rainbow" används på ett flertal olika populationer av T. moorii, därför är det bättre att alltid ange fångstplats istället.
    Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
    Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

    Kommentar

    • Micke
      Användare
      • april 2002
      • 9579

      #3
      Tropheus moorii "Kasanga" är korrekt sätt att namnge den, då har man med både artnamn och fångstplats. Förkortningen sp. används för obeskrivna arter, Tropheus moorii beskrevs vetenskapligt av Boulenger år 1898.
      Handelsnamnet "Red rainbow" används på ett flertal olika populationer av T. moorii, därför är det bättre att alltid ange fångstplats istället.
      Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
      Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

      Kommentar

      • StefanL
        Användare
        • augusti 2002
        • 10784

        #4
        Jo...fast om de har en specifik grupp som kallas "Red Rainbow" så har man ju också den specifika typen på just denna Tropheus...och sedan fångstplatsen.

        Finns det inga andra Tropheus än just den här "Red Rainbow"-varianten som kan fångas på "Kasanga"?

        Kommentar

        • StefanL
          Användare
          • augusti 2002
          • 10784

          #5
          Jo...fast om de har en specifik grupp som kallas "Red Rainbow" så har man ju också den specifika typen på just denna Tropheus...och sedan fångstplatsen.

          Finns det inga andra Tropheus än just den här "Red Rainbow"-varianten som kan fångas på "Kasanga"?

          Kommentar

          • Micke
            Användare
            • april 2002
            • 9579

            #6
            Nej det är det som är tjusningen med tropheus (enligt tropheusslavarna ), att de är så variabla mellan de olika populationerna.
            Om jag inte har fel för mig kallas moorii-varianten vid Kasanga för "Red rainbow blue blaze", någon tropheus-expert kan säkert svara på det.
            Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
            Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

            Kommentar

            • Micke
              Användare
              • april 2002
              • 9579

              #7
              Nej det är det som är tjusningen med tropheus (enligt tropheusslavarna ), att de är så variabla mellan de olika populationerna.
              Om jag inte har fel för mig kallas moorii-varianten vid Kasanga för "Red rainbow blue blaze", någon tropheus-expert kan säkert svara på det.
              Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
              Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

              Kommentar

              • Micke
                Användare
                • april 2002
                • 9579

                #8
                Hittade denna CB-artikel om "Red rainbow";
                Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                Kommentar

                • Micke
                  Användare
                  • april 2002
                  • 9579

                  #9
                  Hittade denna CB-artikel om "Red rainbow";
                  Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                  Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                  Kommentar

                  • StefanL
                    Användare
                    • augusti 2002
                    • 10784

                    #10
                    Tack Micke...för länken och svaren.

                    Mina Red Rainbow ser ut att vara just Kasanga pga färgbeskrivningen. Däremot så sägs den gula fläcken inte vara skarp och det är den på mina VF. De är även mer gröna på ryggen än grönblå...men de har endast röd ryggfena utan blått. Kanske finns en aning blåton som jag uppfattar som mörkröd till svart...

                    Någon som har Kasanga och kan jämföra på det sätt jag gjort?

                    Kommentar

                    • StefanL
                      Användare
                      • augusti 2002
                      • 10784

                      #11
                      Tack Micke...för länken och svaren.

                      Mina Red Rainbow ser ut att vara just Kasanga pga färgbeskrivningen. Däremot så sägs den gula fläcken inte vara skarp och det är den på mina VF. De är även mer gröna på ryggen än grönblå...men de har endast röd ryggfena utan blått. Kanske finns en aning blåton som jag uppfattar som mörkröd till svart...

                      Någon som har Kasanga och kan jämföra på det sätt jag gjort?

                      Kommentar

                      • Stelin
                        Användare
                        • december 2002
                        • 1339

                        #12
                        Det verkar finnas lite olika bud angående Red Rainbow. Men i en artikel i Ciklidbladet(9901) om Röd Regnbåge så är de som finns från Kasanga söderut till gränsen mot Zaire alla sammma "variant". Och kallas för Röd Regnbåge. De som finns norr om Kasanga ska visst då vara en annan variant som då kallas för Blue Blaze. Det verkar alltså som det finns två olika varianter vid Kasanga. De som är fångade Norr om Kasanga är Blue Blaze, de som fångas söder om Kasanga är Red Rainbow.
                        Min egen variant är fångad vid Kambwimba som ligger några kilometer söder om Kasanga. Jag har rätt så stora skillnader i min grupp i utseende. Tex så har en del knallröd ryggfena och även en del rött vid huvud o hals. Medans andra har mindre rött i ryggfenan och kan till och med hos en del fiskar gå över till en röd-blå ryggfena. Det står i artikeln att Röd Regnbåge är mycket variabel i sitt utseende, detta verkar stämma bra in också på min grupp
                        //Stefan Lindstedt

                        Kommentar

                        • Stelin
                          Användare
                          • december 2002
                          • 1339

                          #13
                          Det verkar finnas lite olika bud angående Red Rainbow. Men i en artikel i Ciklidbladet(9901) om Röd Regnbåge så är de som finns från Kasanga söderut till gränsen mot Zaire alla sammma "variant". Och kallas för Röd Regnbåge. De som finns norr om Kasanga ska visst då vara en annan variant som då kallas för Blue Blaze. Det verkar alltså som det finns två olika varianter vid Kasanga. De som är fångade Norr om Kasanga är Blue Blaze, de som fångas söder om Kasanga är Red Rainbow.
                          Min egen variant är fångad vid Kambwimba som ligger några kilometer söder om Kasanga. Jag har rätt så stora skillnader i min grupp i utseende. Tex så har en del knallröd ryggfena och även en del rött vid huvud o hals. Medans andra har mindre rött i ryggfenan och kan till och med hos en del fiskar gå över till en röd-blå ryggfena. Det står i artikeln att Röd Regnbåge är mycket variabel i sitt utseende, detta verkar stämma bra in också på min grupp
                          //Stefan Lindstedt

                          Kommentar

                          Arbetssätt...