Sökes: Aktiva fiskarter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • westaros

    Sökes: Aktiva fiskarter

    Sambon o jag funderar på att starta upp ett 200 liters akvarium men vi har svårt att bestämma oss för vilka fiskar. Dom som vi gillat mest i butikerna är helt klart duboisi och ikola då det är enormt kul att titta all aktivitet som pågår jämnt. Tyvärr så lär ju inte vårt 200l räcka till för att ha någon av dem. Vad jag undrar är om det finns några andra arter som har likartat beteende, dvs simmar runt som bara den, rotar i sanden osv, men som även får plats i ett 200 liters akvarium? Tacksam för hjälp!
  • JohanW
    Användare
    • februari 2003
    • 127

    #2
    Det handlar ju ganska mycket om tycke o smak. Det finns ju hur mycket som helst att välja emellan. Titta runt i nåt fisk arkiv.....röd zebra eller hongi tex ....men det är väl gränsfall för storleken där oxå....
    11 Pigeon blood
    9 VF nhamunda blue
    Ett gäng L-malar

    Kommentar

    • JohanW
      Användare
      • februari 2003
      • 127

      #3
      Det handlar ju ganska mycket om tycke o smak. Det finns ju hur mycket som helst att välja emellan. Titta runt i nåt fisk arkiv.....röd zebra eller hongi tex ....men det är väl gränsfall för storleken där oxå....
      11 Pigeon blood
      9 VF nhamunda blue
      Ett gäng L-malar

      Kommentar

      • Björn
        Användare
        • april 2002
        • 787

        #4
        Om ni nu har fastnat så för Tropheus tycker jag ni ska satsa på ett större akvarium. Risken är annars att ni aldrig kommer att bli nöjda med erat 200liters. "Tänk om vi ändå..." kommer att ätsa sej fast i bakhuvudet.
        För egen del väntar jag hellre lite extra (brukar ta tid att fixa pengar, plats och framför allt övertalning) för att få det exakt som jag vill. Det har det varit värt hittills. =)

        Mvh
        Björn
        fisklokalen.se - MER ÄN BARA FISKAR

        Kommentar

        • Björn
          Användare
          • april 2002
          • 787

          #5
          Om ni nu har fastnat så för Tropheus tycker jag ni ska satsa på ett större akvarium. Risken är annars att ni aldrig kommer att bli nöjda med erat 200liters. "Tänk om vi ändå..." kommer att ätsa sej fast i bakhuvudet.
          För egen del väntar jag hellre lite extra (brukar ta tid att fixa pengar, plats och framför allt övertalning) för att få det exakt som jag vill. Det har det varit värt hittills. =)

          Mvh
          Björn
          fisklokalen.se - MER ÄN BARA FISKAR

          Kommentar

          • Vannar
            Användare
            • april 2002
            • 339

            #6
            mbuna!

            dom mindre arterna.
            / Jonas Vannar

            Kommentar

            • Vannar
              Användare
              • april 2002
              • 339

              #7
              mbuna!

              dom mindre arterna.
              / Jonas Vannar

              Kommentar

              • Fredrik H.
                Användare
                • april 2002
                • 1884

                #8
                Jag håller till 100% med Björn. Har ni någon gång fastnat för Tropheus i något kar eller butik så kommer ni att fortsätta att grunna på det. Allt ni gör kommer att kännas som att ni gör det för att ni inte har Tropheus. Så ska det inte vara, när jag skaffade mitt andra akvarium så lovade jag dyrt och heligt att NU VAR DET SLUT.

                Idag, ett och ett halvt år senare har jag 20. Det är ingen bra utveckling det vet jag, det är jag som är lite sjuk vad det gäller sånt här, men om ni har enats om en art så ska ni absolut inte låta "ett hundratal liter" förstöra det. Köp unga billiga Troffar och ha dem i 200 literskaret det försa året, sen är ni helt sålda och skaffar ett helt rum till fiskarna året därpå.

                mvh,
                Fredrik H.
                Gratis konto på: www.cichlidtube.com
                www.cichlidgallery.org
                www.tropheini.com

                Kommentar

                • Fredrik H.
                  Användare
                  • april 2002
                  • 1884

                  #9
                  Jag håller till 100% med Björn. Har ni någon gång fastnat för Tropheus i något kar eller butik så kommer ni att fortsätta att grunna på det. Allt ni gör kommer att kännas som att ni gör det för att ni inte har Tropheus. Så ska det inte vara, när jag skaffade mitt andra akvarium så lovade jag dyrt och heligt att NU VAR DET SLUT.

                  Idag, ett och ett halvt år senare har jag 20. Det är ingen bra utveckling det vet jag, det är jag som är lite sjuk vad det gäller sånt här, men om ni har enats om en art så ska ni absolut inte låta "ett hundratal liter" förstöra det. Köp unga billiga Troffar och ha dem i 200 literskaret det försa året, sen är ni helt sålda och skaffar ett helt rum till fiskarna året därpå.

                  mvh,
                  Fredrik H.
                  Gratis konto på: www.cichlidtube.com
                  www.cichlidgallery.org
                  www.tropheini.com

                  Kommentar

                  • StefanL
                    Användare
                    • augusti 2002
                    • 10784

                    #10
                    Bra skrivet Fredrik H. och Björn. Instämmer helt...

                    Slår hjärtat för Tropheus så är det "kört".

                    Kommentar

                    • StefanL
                      Användare
                      • augusti 2002
                      • 10784

                      #11
                      Bra skrivet Fredrik H. och Björn. Instämmer helt...

                      Slår hjärtat för Tropheus så är det "kört".

                      Kommentar

                      • deelay
                        Användare
                        • september 2002
                        • 5394

                        #12
                        Jag har länge varit sugen på att testa lite troffar men min kompis han för o handlade nått som hette "moliro" o tur va det =)
                        Dom simmar fram o tillbaka o sedan äter dom lite sedan simmar do lite till längs rutan sen e det sovdags.....hehe
                        Dom bråkar inte ens med varandra ? ....

                        Tror han har 24 st så det borde ju vara ganska ok antal för att dom ska fungera som grupp.Dom verkar friska o fina i överigt men mycket mer är det inte med dom tycker jag.Ville ju så innerligen prova lite kiriza eller nått annat 2 färgat men hans fiskar slog sönder mina visioner =(
                        http://www.aquariumstockholm.se/

                        Kommentar

                        • deelay
                          Användare
                          • september 2002
                          • 5394

                          #13
                          Jag har länge varit sugen på att testa lite troffar men min kompis han för o handlade nått som hette "moliro" o tur va det =)
                          Dom simmar fram o tillbaka o sedan äter dom lite sedan simmar do lite till längs rutan sen e det sovdags.....hehe
                          Dom bråkar inte ens med varandra ? ....

                          Tror han har 24 st så det borde ju vara ganska ok antal för att dom ska fungera som grupp.Dom verkar friska o fina i överigt men mycket mer är det inte med dom tycker jag.Ville ju så innerligen prova lite kiriza eller nått annat 2 färgat men hans fiskar slog sönder mina visioner =(
                          http://www.aquariumstockholm.se/

                          Kommentar

                          • StefanL
                            Användare
                            • augusti 2002
                            • 10784

                            #14
                            Det är väl just där som Tropheus-älskare skiljer sig med andra...att kunna se tjusningen i att en hel grupp Tropheus rör sig fram och tillbaka och den speciella hierarkin som det skrivits mycket om.

                            Jag formligen älskar denna fisk genom dess utseende, beteende och intressanta rangordning. Flertalet har också väldigt vackra färgkombinationer, för att inte tala om ynglen som jag personligen anser matchar kattungar och valpar i oemotståndlig söthet.

                            En speciell syn som etsat sig fast stenhårt är en bild i ett Ciklidblad (kommer inte ihåg numret men tror det var år 2001) där det visas ett akvarium med ljusa BTN-moduler med överhäng och en grupp Tropheus sp. Black Pemba. Akvariet har spotlights vilket förhöjer effekten. Bland det snyggaste Tropheus akvarium jag sett (på bild).

                            Kommentar

                            • StefanL
                              Användare
                              • augusti 2002
                              • 10784

                              #15
                              Det är väl just där som Tropheus-älskare skiljer sig med andra...att kunna se tjusningen i att en hel grupp Tropheus rör sig fram och tillbaka och den speciella hierarkin som det skrivits mycket om.

                              Jag formligen älskar denna fisk genom dess utseende, beteende och intressanta rangordning. Flertalet har också väldigt vackra färgkombinationer, för att inte tala om ynglen som jag personligen anser matchar kattungar och valpar i oemotståndlig söthet.

                              En speciell syn som etsat sig fast stenhårt är en bild i ett Ciklidblad (kommer inte ihåg numret men tror det var år 2001) där det visas ett akvarium med ljusa BTN-moduler med överhäng och en grupp Tropheus sp. Black Pemba. Akvariet har spotlights vilket förhöjer effekten. Bland det snyggaste Tropheus akvarium jag sett (på bild).

                              Kommentar

                              Arbetssätt...