Sökes: Aktiva fiskarter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • deelay
    Användare
    • september 2002
    • 5394

    #16
    hur absurt det än kan låta......

    Jag vill ju tycka om dom =)
    För jag skulle vilja ha ett gäng 2 färgade troffar men har ingen lust att lägga 3000skr om det blir som i hans burk =(
    http://www.aquariumstockholm.se/

    Kommentar

    • deelay
      Användare
      • september 2002
      • 5394

      #17
      hur absurt det än kan låta......

      Jag vill ju tycka om dom =)
      För jag skulle vilja ha ett gäng 2 färgade troffar men har ingen lust att lägga 3000skr om det blir som i hans burk =(
      http://www.aquariumstockholm.se/

      Kommentar

      • StefanL
        Användare
        • augusti 2002
        • 10784

        #18
        citat:Jag vill ju tycka om dom =)
        Oroa dig inte...något bland det värsta som kan hända inom hobbyn är att gå och förälska sig i dessa fiskar! Plånboken skriker, frugan bölar och kompisarna undrar om du behöver läggas in...

        Kommentar

        • StefanL
          Användare
          • augusti 2002
          • 10784

          #19
          citat:Jag vill ju tycka om dom =)
          Oroa dig inte...något bland det värsta som kan hända inom hobbyn är att gå och förälska sig i dessa fiskar! Plånboken skriker, frugan bölar och kompisarna undrar om du behöver läggas in...

          Kommentar

          • Vannar
            Användare
            • april 2002
            • 339

            #20
            Känner lite som deelay måste jag säga, dom är snygga, häftig form men e de inte lite tråkigt att ha ett 400 liters åsså bara ha en art!

            Missförstå mig inte jag ska köpa troffar så snart jag får plats, det är bara det att jag skulle nog inte bara vilja ha det.

            Förövrigt roligt när jag var i nol nu senast... massor med stora vildfångade troffar!!! stod och räknade nollorna med kalkylatorn i telefonen och suckade högt...
            / Jonas Vannar

            Kommentar

            • Vannar
              Användare
              • april 2002
              • 339

              #21
              Känner lite som deelay måste jag säga, dom är snygga, häftig form men e de inte lite tråkigt att ha ett 400 liters åsså bara ha en art!

              Missförstå mig inte jag ska köpa troffar så snart jag får plats, det är bara det att jag skulle nog inte bara vilja ha det.

              Förövrigt roligt när jag var i nol nu senast... massor med stora vildfångade troffar!!! stod och räknade nollorna med kalkylatorn i telefonen och suckade högt...
              / Jonas Vannar

              Kommentar

              • Tony
                Användare
                • april 2002
                • 4594

                #22
                Jag håller med deelay och vannar.. visst vore det roligt att "lära sig tycka om" tropheus, men att slösa bort ett helt akvarium (och tillhörande yngelkar) på ett fiskstim känns för mig ganska avlägset. Vad krävs för att man skall fastna för dem? =)

                Tony Englund

                Kommentar

                • Tony
                  Användare
                  • april 2002
                  • 4594

                  #23
                  Jag håller med deelay och vannar.. visst vore det roligt att "lära sig tycka om" tropheus, men att slösa bort ett helt akvarium (och tillhörande yngelkar) på ett fiskstim känns för mig ganska avlägset. Vad krävs för att man skall fastna för dem? =)

                  Tony Englund

                  Kommentar

                  • westaros

                    #24
                    Hmm, nu blev det inte direkt lättare Jo självklart borde vi satsa på ett 375l direkt så vi kan ha det vi (mest jag dock) vill ha. Så som jag känner just nu så vill jag inte gärna köpa unga tropheus som sedan växer ur akvariumet, det skulle känns lite onödigt. Nåja som tur är kan vi grunna på det ett tag till, vi ska flytta till ny lgh i februari så då ska jag mäta upp nått bra passande ställe. Men jag har en känsla av att 375l kommer bli en smula för stort i vardagsrummet, tyvärr. Får gå några varv till i butikerna och se om jag kan hitta några bra alternativ. Viktigast är det inte är "glidar" fiskar som visserligen är vackra i sig, men det är definitivt roligare att följa aktiviteten hos tropheus.

                    Kommentar

                    • westaros

                      #25
                      Hmm, nu blev det inte direkt lättare Jo självklart borde vi satsa på ett 375l direkt så vi kan ha det vi (mest jag dock) vill ha. Så som jag känner just nu så vill jag inte gärna köpa unga tropheus som sedan växer ur akvariumet, det skulle känns lite onödigt. Nåja som tur är kan vi grunna på det ett tag till, vi ska flytta till ny lgh i februari så då ska jag mäta upp nått bra passande ställe. Men jag har en känsla av att 375l kommer bli en smula för stort i vardagsrummet, tyvärr. Får gå några varv till i butikerna och se om jag kan hitta några bra alternativ. Viktigast är det inte är "glidar" fiskar som visserligen är vackra i sig, men det är definitivt roligare att följa aktiviteten hos tropheus.

                      Kommentar

                      • StefanL
                        Användare
                        • augusti 2002
                        • 10784

                        #26
                        Kanske P. Demasoni (Malawi) vore en art att tänka på om det inte finns plats för Tropheus-kar. Det sägs att dessa också har liknande beteende som Tropheus, men det skall jag låta vara osagt då jag själv inte bevittnat detta. Jag har aldrig haft Demasoni, men det är en art som jag varit sugen på länge...

                        Tillsammans med dessa kan man ha t ex Golden. Ger en vacker kontrast mot varandra om man har relativt många av respektive art.

                        Kommentar

                        • StefanL
                          Användare
                          • augusti 2002
                          • 10784

                          #27
                          Kanske P. Demasoni (Malawi) vore en art att tänka på om det inte finns plats för Tropheus-kar. Det sägs att dessa också har liknande beteende som Tropheus, men det skall jag låta vara osagt då jag själv inte bevittnat detta. Jag har aldrig haft Demasoni, men det är en art som jag varit sugen på länge...

                          Tillsammans med dessa kan man ha t ex Golden. Ger en vacker kontrast mot varandra om man har relativt många av respektive art.

                          Kommentar

                          • westaros

                            #28
                            Yes, det är precis de två jag har spanat lite på också, dock har jag inte sett dom live än. Får bli till helgen förhoppningvis!

                            Kommentar

                            • westaros

                              #29
                              Yes, det är precis de två jag har spanat lite på också, dock har jag inte sett dom live än. Får bli till helgen förhoppningvis!

                              Kommentar

                              • Vannar
                                Användare
                                • april 2002
                                • 339

                                #30
                                Ett 375 är precis lagom i ett vardagsrum... Dessutom så är det så att ska man köpa ett nytt större akvarium så ska man satsa på ett som är ungefär dubbelt så stort som det man hade innan.

                                Kan säga att det finns inget trevligare än ett akvarium i vardagsrummet, mens dom andra glor på TV brukar jag glo på mitt 720l :-)

                                Annars ä det inget fel i att köpa fiskar som växer upp i ett mindre akvarium och sedan flytta dom till ett större.

                                Är det så att du (pecis som många av oss) måste bedriva en viss lobbyverksammhet varje gång ett nytt akvarium ska startas upp så kan jag rekommendera att satsa på ett snyggt möbelakvarium i 350-400l storleken (alt bygga en snygg möbel själv) det går hem, det vet jag.
                                / Jonas Vannar

                                Kommentar

                                Arbetssätt...