Flämtande mbunas..

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mikael33
    Användare
    • juli 2003
    • 69

    Flämtande mbunas..

    Har läst lite på forumet ang "flämtande fiskar".

    Tänkte ändå slänga in en liten fråga.

    Alla mina mbunas "flämtar" som efter en språngmarsh, jag har nyss bytt foder dill dem och undrar om det kan vara orsaken (spirulina/caroten pellets), jag tycker inte jag matar för mycket.

    kan det bero på något annat?

    Vattenvärdena är helt ok.

    Mvh mikael
    Mikael O
    450L: Biotodoma Cupido, Regnbågar; Hantel, Pristella tetror, Ancistrus dolichopterus; Royal pleco, Kakaduor, Gröna tigerbarber, Odessabarber, Glasmalar.

    112L: Mosaik guramin, Kampfisk Blå gurami, Neontetror, Zebrafisk och en mal
  • Anne E
    Användare
    • april 2002
    • 117

    #2
    Hej!
    Gör ett delvattenbyte och öka cirkulationen och var sparsam med maten ett par dagar. Kolla filtret också. Man bör inte ändra kosten från den ena till den andra dagen. Utan låt dem vänja sig lite i taget....
    Lycka till!
    Mvh Anne

    Kommentar

    • Anne E
      Användare
      • april 2002
      • 117

      #3
      Hej!
      Gör ett delvattenbyte och öka cirkulationen och var sparsam med maten ett par dagar. Kolla filtret också. Man bör inte ändra kosten från den ena till den andra dagen. Utan låt dem vänja sig lite i taget....
      Lycka till!
      Mvh Anne

      Kommentar

      • mikael33
        Användare
        • juli 2003
        • 69

        #4
        Tack Anne

        Skall byta vatten, kolla filtren och mata lite sparsamt så får vi se.
        Har lite yngel men de tar väll inte skada hoppas jag av för sparsam matning.

        /Mikael
        Mikael O
        450L: Biotodoma Cupido, Regnbågar; Hantel, Pristella tetror, Ancistrus dolichopterus; Royal pleco, Kakaduor, Gröna tigerbarber, Odessabarber, Glasmalar.

        112L: Mosaik guramin, Kampfisk Blå gurami, Neontetror, Zebrafisk och en mal

        Kommentar

        • mikael33
          Användare
          • juli 2003
          • 69

          #5
          Tack Anne

          Skall byta vatten, kolla filtren och mata lite sparsamt så får vi se.
          Har lite yngel men de tar väll inte skada hoppas jag av för sparsam matning.

          /Mikael
          Mikael O
          450L: Biotodoma Cupido, Regnbågar; Hantel, Pristella tetror, Ancistrus dolichopterus; Royal pleco, Kakaduor, Gröna tigerbarber, Odessabarber, Glasmalar.

          112L: Mosaik guramin, Kampfisk Blå gurami, Neontetror, Zebrafisk och en mal

          Kommentar

          • Zaphi
            NCS Medlem
            • juli 2002
            • 5395

            #6
            Flämtande fiskar beror ofta på att du har för dåligt tryck i pumpen, vilket gör att syrehalten blir för låg, kanske har pumpen grötat igen? När gjorde du rent den sist?

            Se alltid till att vatenytan rör sig kraftig i mbuna-kar så tillräckligt med syre dras ner i vattnet och använd en pump som drar igenom allt vatten i karet minst 3, helst 5, gånger / timma.

            Saludos,
            Zaphi
            www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

            Kommentar

            • Zaphi
              NCS Medlem
              • juli 2002
              • 5395

              #7
              Flämtande fiskar beror ofta på att du har för dåligt tryck i pumpen, vilket gör att syrehalten blir för låg, kanske har pumpen grötat igen? När gjorde du rent den sist?

              Se alltid till att vatenytan rör sig kraftig i mbuna-kar så tillräckligt med syre dras ner i vattnet och använd en pump som drar igenom allt vatten i karet minst 3, helst 5, gånger / timma.

              Saludos,
              Zaphi
              www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

              Kommentar

              • Fiskar.nu
                Användare
                • september 2003
                • 442

                #8
                eller också för kallt. Jag har sett i affären, dom hade en akvarie nära dörren eller inte så jätte nära men det var kallt och dom hade dörren öppen... och då flämtade några fiskar.. så höjde dom temperaturen lite och det ornade sig.
                375 liter till L-malar

                Kommentar

                • Fiskar.nu
                  Användare
                  • september 2003
                  • 442

                  #9
                  eller också för kallt. Jag har sett i affären, dom hade en akvarie nära dörren eller inte så jätte nära men det var kallt och dom hade dörren öppen... och då flämtade några fiskar.. så höjde dom temperaturen lite och det ornade sig.
                  375 liter till L-malar

                  Kommentar

                  • Zaphi
                    NCS Medlem
                    • juli 2002
                    • 5395

                    #10
                    För kallt? Om det inte är under 20 grader celcius skall det inte spela någon roll. Däremot kan vatten över 30 grader snabbt bli syrefattigt, så jag skulle istället påstå att det kan hända när det blir för varmt.

                    Saludos,
                    Zaphi
                    www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

                    Kommentar

                    • Zaphi
                      NCS Medlem
                      • juli 2002
                      • 5395

                      #11
                      För kallt? Om det inte är under 20 grader celcius skall det inte spela någon roll. Däremot kan vatten över 30 grader snabbt bli syrefattigt, så jag skulle istället påstå att det kan hända när det blir för varmt.

                      Saludos,
                      Zaphi
                      www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

                      Kommentar

                      • mikael33
                        Användare
                        • juli 2003
                        • 69

                        #12
                        Hej Zapi och Fiskar.nu

                        Jag har både syrepump och en kraftig power head som rör runt vatten ytan, så syre får de.
                        De har bara gått sedan slutet på augusti så jag tror ej att någon har slammat igen.

                        Temperaturen ligger på konstant 26 grader så är allt frid och fröjd där.

                        Har bytt en del vatten och matat betydligt mindre idag, så jag får se senare idag/imorgon om det blir någon skillnad.

                        Om inte så tar jag mig an filtret oxå.

                        /Mikael
                        Mikael O
                        450L: Biotodoma Cupido, Regnbågar; Hantel, Pristella tetror, Ancistrus dolichopterus; Royal pleco, Kakaduor, Gröna tigerbarber, Odessabarber, Glasmalar.

                        112L: Mosaik guramin, Kampfisk Blå gurami, Neontetror, Zebrafisk och en mal

                        Kommentar

                        • mikael33
                          Användare
                          • juli 2003
                          • 69

                          #13
                          Hej Zapi och Fiskar.nu

                          Jag har både syrepump och en kraftig power head som rör runt vatten ytan, så syre får de.
                          De har bara gått sedan slutet på augusti så jag tror ej att någon har slammat igen.

                          Temperaturen ligger på konstant 26 grader så är allt frid och fröjd där.

                          Har bytt en del vatten och matat betydligt mindre idag, så jag får se senare idag/imorgon om det blir någon skillnad.

                          Om inte så tar jag mig an filtret oxå.

                          /Mikael
                          Mikael O
                          450L: Biotodoma Cupido, Regnbågar; Hantel, Pristella tetror, Ancistrus dolichopterus; Royal pleco, Kakaduor, Gröna tigerbarber, Odessabarber, Glasmalar.

                          112L: Mosaik guramin, Kampfisk Blå gurami, Neontetror, Zebrafisk och en mal

                          Kommentar

                          • Zaphi
                            NCS Medlem
                            • juli 2002
                            • 5395

                            #14
                            Hur går det? flämtar de fortfarande?

                            Saludos,
                            Zaphi
                            www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

                            Kommentar

                            • Zaphi
                              NCS Medlem
                              • juli 2002
                              • 5395

                              #15
                              Hur går det? flämtar de fortfarande?

                              Saludos,
                              Zaphi
                              www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

                              Kommentar

                              Arbetssätt...