Telmatochromis-tråd

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • klassisk ära
    Användare
    • juli 2003
    • 139

    Telmatochromis-tråd

    Nu startar jag en Telmatochromis tråd.............Skriv vad ni vill om Telmatochromis.
  • So
    NCS Medlem
    • augusti 2003
    • 177

    #2
    En tanganyika som verkar spännande men som jag aldrig provat. Det får dock bli av relativt snart då jag blivit rejält sugen efter att ha lyssnat till en annan fantast av dessa fiskar. Skall bara dra igång "signatus projektet" först...

    Kommentar

    • Pär J.
      Användare
      • april 2002
      • 219

      #3
      Varför nämns det så lite om detta släkte. Tycker de är snygga och verkar vara lagom storlek. Är de svåra att få tag på, aggresiva eller tråkiga?

      Googlade förbi en "shell" variant är det någon som vet mer om dessa?

      Kommentar

      • Mike_Noren
        Användare
        • februari 2003
        • 2695

        #4
        citat:Ursprungligen skickat av Pär J.

        Varför nämns det så lite om detta släkte. Tycker de är snygga och verkar vara lagom storlek. Är de svåra att få tag på, aggresiva eller tråkiga?
        Nej, de är väl som julidochromis ungefär, inte alls särdeles aggressiva (för att vara tanganyikor, alltså - det är inga dunungar!). Grejen med dem är nog snarast att de enligt min erfarenhet är rätt svåra att odla - jag fick aldrig ut några yngel från mina. Får också säga att Telmatochromis är underbart vackra fiskar; inte färgstarka, men med otroligt fina detaljer.

        Det finns massor av fina tanganyikor som av olika skäl sällan eller aldrig syns till i handeln - t.ex. Neolamprologus pulcher _utom_ 'daffodil'-rasen, N. buescheri, N. falcicula, Asprotilapia, Ectodus, Trematocara etc etc etc.

        Kommentar

        • Mikael W
          NCS Medlem
          • augusti 2002
          • 8596

          #5
          Hej

          Blev nyfiken, vad är signatusprojektet, So?

          mvh
          Mikael W
          (NCS-medlem sedan 1981)

          Kommentar

          • So
            NCS Medlem
            • augusti 2003
            • 177

            #6
            Signatusprojektet är en gammal idé som jag har. Den gåt ut på att ha ett, på längden, delat rör som substitut för den gång som N. signatus leker i. Sedan låter man den öppna halvan av röret vara mot glasrutan. På så sätt hade jag tänkt att studera och filma N. signatus under lek och ynglens första tid.

            Kommentar

            • Cutekid
              Användare
              • januari 2003
              • 3368

              #7
              Jag testade med halvtums trädgårdsslang för ett halvår sedan. Klippte till en bit på typ 12 cm och grävde ner den under en sten med öppningen precis vid stenkanten och de gillade det skarpt.
              Carl

              Besök petrochromis.com´s forum:

              http://petrochromis.com/phpbb3/

              Kommentar

              Arbetssätt...