Lättskrämda fiskar - Pannrum

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Byttorp
    Användare
    • november 2003
    • 1585

    Lättskrämda fiskar - Pannrum

    I väntan på lite ommöblering hemma i villan så hade jag tänkt inhysa lite fisk nere i källaren i ett par akvarium.

    Efter moget övervägande om för och nackdelar så verkar det som om Pannrummet är bästa stället, både bra tillgång till vatten och avlopp samt hyfsat bra värme.

    Frågan är dock om ljudet på pannan som går igång då och då kommer att skrämma fiskarna eller inte?

    Nån som har några synpunkter eller tips om detta?
    Trappat ner till 6 akvarier och just nu mestadels Malawi med inslag av apisto, räkor och några Tanganyika.
    Ordförande GCG
  • deelay
    Användare
    • september 2002
    • 5394

    #2
    dom vänjer sig fort,mata lite i början när den går igång så kommer dom bli glada sedan när den startar =)
    http://www.aquariumstockholm.se/

    Kommentar

    • Vannar
      Användare
      • april 2002
      • 339

      #3
      EEh låter lite konstigt... ljuset på pannan? <-- det är väl bara att ta av pannlampan... näe skämt och sido, antar att du har ljusrampå till dessa fiskar?! då borde det väl inte vara något stort problem eftersom att jag gissar att du inte springer där så ofta på kvällen natten.

      men kan det inte bli för varmt i pannrummet? annars är detr väl bara att skruva ur lampan tillfälligt.
      / Jonas Vannar

      Kommentar

      • Byttorp
        Användare
        • november 2003
        • 1585

        #4
        Tjenare Vannar och Deelay.
        Vannar, jag förstod inte rikigt dina synpunkter ang ljuset...humm.. tänkte har timers på till ljuset iaf. Tror inte det blir för varmt, men jag skall kolla ikväll för säkerhetsskull, har lagt ner en termometer där nere. Skall bara hitta lämpliga kar/stativ att inreda med, några mindre och ett eller två lite större får nog plats.Kanske får dra ut en sökes annons här och se om det blir nått napp.

        Trappat ner till 6 akvarier och just nu mestadels Malawi med inslag av apisto, räkor och några Tanganyika.
        Ordförande GCG

        Kommentar

        • Zaphi
          NCS Medlem
          • juli 2002
          • 5395

          #5
          Skrämda fiskar beror oftast på att de är för få.

          Saludos,
          Zaphi
          www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

          Kommentar

          • Vannar
            Användare
            • april 2002
            • 339

            #6
            >>Byttorp

            "My bad" jag läste ljuset i "min halvdyslektiska värld jag befinner mig i" :-)

            Aha nja ljudet är nog inget problem, sätt örat mot akvarieväggen och lyssna på det höga ständiga brummandet av innerfilttret (har du bara ytterfilter så låter det mindre) Dessutom så verkar mina firrar tycka det är trevligt när jag drar igång "DISCO INFERNO" på fetstereon på fredagskvällarna, eller så smittas dom av stämmningen vad vet jag?

            men ljudet från pannan är nog inget du behöver bekymmra dig över.

            ang kar, så stort som möjligt är ju alldrig fel + flera mindre mellan 100-40 liter för att dra upp yngel med om dub har sådana avsikter.
            / Jonas Vannar

            Kommentar

            • Byttorp
              Användare
              • november 2003
              • 1585

              #7
              >> jonas

              Tack för inlägget....då placerar jag dom i källaren och pannrummet vad det lider, just nu har jag allt på övervåningen och det är inte så praktiskt med vattenbyten osv.
              skaffade två mindre kar (ca 50liter) som jag tänkte låta honorna spotta i och gå kvar under ett tag efteråt. Sedan har jag ett på cirka 100 som jag kan flytta upp dom i. Har väl inte tänkt bli odlare direkt men en glad amatör kan man ju vara. Ser det här med tuggandet mest som ett tecken på att dom trivs och att man gör nått rätt i burkarna.
              Trappat ner till 6 akvarier och just nu mestadels Malawi med inslag av apisto, räkor och några Tanganyika.
              Ordförande GCG

              Kommentar

              Arbetssätt...