MAL-YNGEL FORT HJÄLP!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • macson
    Användare
    • april 2003
    • 133

    MAL-YNGEL FORT HJÄLP!

    Jag skulle flytta om lite i akvariumet idag, och jag började som vanligt. Men jag hade noterat att en av mina malar befunnit sig i ett utav mina keramikrör ett par dar, alltså inte flyttat sig därifrån. Jag tänkte inte så mycket på det, och sen när jag skulle lyfta på röret så fanns där säkert hundra stycken små mal-yngel! Jag tog snabbt tillbaka röret o lade massa småsten över, så inga andra fiskar skulle komma åt.

    Ynglena var halv genomskinliga och befann sig i en klump, hur ska jag göra? ska jag flytta över dem i mitt yngelkar, eller låta det vara? jag har ju massa malawis som lätt tar dem små stackarna!
    Vad vill de ha för miljö och vattten? växter? stenar?
    SNÄLLA HJÄLP MIG!

    MVH

    Markus
  • Ola
    Användare
    • augusti 2002
    • 1232

    #2
    Det låter som Ancstrusar?
    Har aldrig flyttat på mina par.
    ett utav mina par lekte en gång i mitt förra Malawikar. Jag såg inga yngel så Malawisarna hade förmodligen ätit upp dom.

    Vänta med att flytta dom tills dom ser mer ut som det vuxna paret (gulesäcken borta) då kan du flytta dom till ett mindre kar och utfodra mkt med gurka,maltabletter, ärtor m.m...

    Om du vill ha mer yngel på paret så lägg över paret i ett kar utan några fiskar som kan tänkas äta upp ynglena.

    Mvh Ola

    ola lindeberg

    Kommentar

    • macson
      Användare
      • april 2003
      • 133

      #3
      tack för tipset Ola!
      du har inget mer tips på hur jag ska flytta själva ynglen när dem är större? bara med vanlig håv? då måste jag typ försöka stänga av den delen av akvariet, vilket är mitten (jobbigt?)
      Sen då är det tre individer, vet inte vilken som är den andra parten i denna företeelse?!

      Markus

      Kommentar

      • Ola
        Användare
        • augusti 2002
        • 1232

        #4
        Tre individer? har du 3 st Ancistrusar? Ta en som har borst på huvudet och en som inte har. om du vill vara säker så lägg över alla 3.

        Fånga upp dom små krabaterna kan vara mkt svårt...
        Du kan ju fånga upp ett par st och låta dom andra gå kvar.
        Du lär få måååånga fler yngel med tiden.
        Tipset är att mata dom rejält med gurka eller liknande.

        Själv hade jag 3 par förr men har bara 2 nu. Det räcker gott och väl med 2 par!

        Mvh Ola
        ola lindeberg

        Kommentar

        Arbetssätt...