Svältande Malawis...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Fred
    Användare
    • oktober 2003
    • 67

    Svältande Malawis...

    Medan en annan kommer att ligga i hårt för att utöka bukmåttet under
    juletiden är jag rädd att våra vattenlevande husdjur kommer att få det
    lite tuffare med mathållningen...

    Bakgrund 1*: Bortrest ca 8 dagar över julen.

    Bakgrund 2: I karet (ca 300 l) simmar nu 3+6? Ps. Saulosi, 1+4 M. Estherae och 3+5? C. Afra. Fiskarna är ungdjur på ca 3-7 cm. Mat hitintills har bestått av räkmix de la casa (4/5) samt spirulinaflingor (1/5).

    (* tolkningen av ordet kan ge en viss uppfattning om hur pass fackskadad läsaren är...)


    Med en sådan eminent skara akvariekunniga på forumet skulle jag uppskatta lite visdomsord vad beträffar fjärrstyrd matning under tiden vi är borta. Då (om svar) jag ändå har er på tråden kan jag väl lika gärna passa på att fråga lite mer allmänt om matning vid frånvaro, dvs

    1. Hur länge klarar sig unga/vuxna Malawi/Mbuna sig helt utan mat/vattenbyte?

    2. Finns det några bra "matstenar" lämpliga för Malawi/Mbuna som man kan nyttja sig av? Fabrikat/modell? Hur länge räcker dom till ovan skara?

    3. Har hört att matautomater fungerar bäst med pellets. Rätt/fel? (Problemet är att fiskarna aldrig har satt tänderna i något dylikt). Kan man lika gärna nyttja sig av flingor vid automatmatning? (Räkmixen torde inte bli särdeles aptitlig efter några dagar i rumsvärme)

    4. Om nu det visar sig att matautomat är den bästa lösningen, har ni
    något tips om vilket fabrikat/modell man skall välja?

    5. Andra tips vad matning vid bortvaro anbeträffar?

    Med hopp om många, långa och utförliga svar


    Vänligen,

    Fredrik
    Min Zoon
  • mikro
    Användare
    • november 2002
    • 666

    #2
    ingen som helst fara att svälta dom skulle jag säga. Honorna tuggar ju i 3-4 veckor utan att ha några problem med att fasta då. Jag har själv som mest varit borta 13 dagar utan någon mat till mina fiskar, och de har klarat det utan problem. Det är dessutom ofta så att de leker efter ett längre matuppehåll när man börjar mata dom igen.
    /Mikael

    Kommentar

    • Fred
      Användare
      • oktober 2003
      • 67

      #3
      Tack Mikael,

      Ingen fara således.

      Du råkar inte annars ha någon allmän uppfattning om vilken foderautomat som kan vara lämplig (vid längre frånvaro)?

      /Fredrik
      Min Zoon

      Kommentar

      • mikro
        Användare
        • november 2002
        • 666

        #4
        tyvärr,aldrig använt en : )
        /Mikael

        Kommentar

        • Fred
          Användare
          • oktober 2003
          • 67

          #5
          Finns det ingen som har erfarenhet av foderautomater???

          /Fredrik
          Min Zoon

          Kommentar

          • Daniel Odell
            Användare
            • januari 2003
            • 2437

            #6
            Jodå jag kör med en eheim foderautomat som får stå för pelletsutfodring under dagarna när jag är på jobbet. Vet inte riktig vad det finns att säga, maskinen surrar till å fiskarna får mat.
            fish r friend

            Kommentar

            • StefanL
              Användare
              • augusti 2002
              • 10784

              #7
              Orm:

              Matar du med pellets utan att blöta upp dom före?

              Kommentar

              • Cutekid
                Användare
                • januari 2003
                • 3368

                #8
                Eheims digitala funkar kanon. jag blöter inte ner mina pellets. Gör du Tricella ?
                Carl

                Besök petrochromis.com´s forum:

                http://petrochromis.com/phpbb3/

                Kommentar

                • Fiskar.nu
                  Användare
                  • september 2003
                  • 442

                  #9
                  jag brukar mata mina fiskar då och då, det kan ta 4-5 dagar hehe men dom dör inte
                  375 liter till L-malar

                  Kommentar

                  • StefanL
                    Användare
                    • augusti 2002
                    • 10784

                    #10
                    Jo jag blöter ned mina pellets innan jag ger dom till fiskarna...

                    Kommentar

                    • Stelin
                      Användare
                      • december 2002
                      • 1339

                      #11
                      Jag testade för en tid sedan Hikari cichlid excel pellets. Märkligt nog så luktade det väldigt illa från karet när jag matade med dessa. Jag var då i kontakt med Hikari per mail och fick förutom deras svar angående lukten veta att man inte behöver blötlägga pelletsen innan utfodring. Enligt dom så finns det inte någon som helst anledning till blötläggning, och det finns visst också en risk att en del av näringsämnena läcker ut från fodret medans det ligger för att blötas upp.
                      För egen del blötlägger jag dock pelletsen fortfarande(vägrar lyssna). Oavsett om man använder Hikare eller A.N så sväller ju pelletsen upp till ungefär det dubbla när det blir vått. Jag tror fiskarnas tarmsystem klarar en blötlagd och färdigsvälld pellets bättre, därför får det bli blötläggning för mig även i fortsättningen.
                      //Stefan Lindstedt

                      Kommentar

                      • Marcus1979
                        Användare
                        • januari 2003
                        • 404

                        #12
                        Jag tror på ett par sötebrödsdagar för fiskarna med matning 2-3ggr/dag dagarna innan frånvaron. Sen klarar dom sig alldeles säkert i 8 dagar.
                        Å som sagt; ett vattenbyte å en matning när du kommer hem så lär det bli lekstuga utav hela karet!
                        Lycka till!
                        Mvh/Marcus
                        960L Malawi

                        Kommentar

                        • StefanL
                          Användare
                          • augusti 2002
                          • 10784

                          #13
                          Stelin: Det inlägget tackar jag för. Då är det bara att mata fiskarna med pellets direkt ur påsen
                          Jag kör just nu enbart med blötläggning, men kommer att gå över till att bara pluppa i dom...så får vi se hur de agerar. AN blötlägger jag aldrig då de inte sväller lika mycket som övrig pellets (jag har storlek S).

                          Jag har upptäckt att när jag blötlagt pellets för utfodring så avsöndrar de en del som gör att vattenytan verkar "grumlig" av små partiklar...detta kanske förhindras nu...åtminstone till största delen.

                          Kommentar

                          • Fred
                            Användare
                            • oktober 2003
                            • 67

                            #14
                            Tack för alla era svar (speciellt kanske fiskar.nu som torde ha svårt att få tiden att räcka till med sina 4-5 dagars matande... :.

                            Samvetet kanske trots allt inte behöver bli alltför kantstött av en dryg veckas frånvaro.

                            Sen tror jag att jag följer ditt råd Marcus, att ordna med sinekur inför avresan. Sen kan man ju alltid hoppas på lekstuga vid hemkomst (trots djurens ringa ålder).

                            Vad beträffar foderautomat tycks alltså Eheims digitala dylika vara ett vettigt inköp. (Kanske tomten har något hårt i paketen...).

                            Om inga fler komplett idiotiska frågor börjar ta neuroner (och er) i anspråk, ha en riktigt bra jul!

                            Vänligen,

                            F.


                            Min Zoon

                            Kommentar

                            Arbetssätt...