Elektrisk termometer + fiskar = galna?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • PontusA
    Användare
    • december 2003
    • 17

    Elektrisk termometer + fiskar = galna?

    Hejsan allihop!

    Har läst massa här om andras frågor och lärt mig massa. Hoppas någon orkar svara på mina

    Haft akvarier sen jag var 8år och odlat arter från de flesta världsdelar sedan tog jag ett upphåll och nu är ja tillbaka igen. Köpte M. Interuptus 1+3 och C. afra (nån mörk variant) 1+3 till mitt gamla 100liters.

    Haft fiskarna nu i tre dygn och allt börja bra med att hanarna börja gräva efter typ 2timmar och nu finns det inga ogrävda områden kvar snart .

    Men värmarn/termometern har krånglat, så jag testa med en elektrisk termometer som ofta används för att mäta graderna på julskinka och steker osv.

    Fiskarna skyggade tillbaka som vanligt när ja kom nära, men när jag satte ner "järnstickan" som mäter värmen, vart det fullt liv i akvariet de simma fram och tillbaka vissa dunka in i glaset! andra gömde sig, tog genast ur termometern men de sluta inte för det! Och nu 4timmar efter så får alla fiskar panik så fort de ser den minsta rörelsen utan för akvariet.

    Va tusan har hänt? Kommer de bli bättre? Hade de ens nåt med termometern o göra?

    Min teori är att de kanske har kommit elektrisitet i vattnet.
    Kan elektrisitet göra fiskar nervösa?

    Som sagt mycket frågor och en kanske onödig tråd, men eftersom jag är en hängiven akvarist och hållt på ett tag utan att sett så oroliga fiskar, så är de ju klart man undrar. /

    Bästa hälsningar Pontus
    Inte mycke å ståta med nu. 100l M. Interptus och c. afra. Däremot har ja haft 3-4 akvarier igång för i tiden. Passion var då att olda och föda upp kampfisk, skalarer och malawi.
  • PontusA
    Användare
    • december 2003
    • 17

    #2
    Bör tilläggas att ja vände mitt huvud 180grader från datorn till akvariet och alla simma in i sina gömställe för de lilla!
    Inte mycke å ståta med nu. 100l M. Interptus och c. afra. Däremot har ja haft 3-4 akvarier igång för i tiden. Passion var då att olda och föda upp kampfisk, skalarer och malawi.

    Kommentar

    • deelay
      Användare
      • september 2002
      • 5394

      #3
      Byt ganska mycket vatten o gör om lite i burken så brukar det lägga sig.Kan även prova att ha det lite mörkare ett par dagar tills dom känner sig lite mer hemma.

      Lycka till
      http://www.aquariumstockholm.se/

      Kommentar

      • Mrsonk
        Användare
        • december 2002
        • 233

        #4
        Det har ju knappast kommit el från termometern, det är så svagt så firrarna märker det inte, det är ju inte jordat heller. Jag kör med digital stektermometer utan några problem.
        Oscar Cederqvist
        -----------------

        Kommentar

        • Ola Svensson
          Användare
          • april 2002
          • 14633

          #5
          http://www.electro-fisher.com/what_i...trofisher.html
          Med vänliga hälsningar

          Ola

          Kommentar

          Arbetssätt...