Hjälp vid Ciklidval

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Andre
    Användare
    • december 2003
    • 92

    #16
    Mätte även Nitrat idag och fick det till 0
    MVH/Andre

    Kommentar

    • malawi_voodoo
      Användare
      • juli 2002
      • 790

      #17
      lite svar på dina frågo Andre:

      Du behöver inte tillsätta bikarbonat till ditt kranvatten, Malawisar är ganska tåliga fiskar. bara pH är över 7 så är de ingen fara.

      Malawisar, även, demsoni "gillar" pH på ca 8 ja.

      Jag matar mina malawi 6gånger i veckan. matar kl 1900-2000, ca 2 timmar före akvariet släcks. Mata inte för mycket bara.
      Vad matar du med? bästa maten för malawi är räkmix och mysis. Och för mbuna är ju grönflingor rätt bra.

      Du kan nog byta lite vatten om en 5-6 veckor, byt inte för mycket i början bara. en 25% är nog lagom i början.

      Malförslag: Ancistrus är kung! köp 3st så håller dom borta algerna en del oxå.

      Och sen vill jag som en del andra har gjort (inte i denna tråd dock): demasoni är inga "nybörjar" malawi, dom är väldigt kräsna vad gäller mat och de får lätt bukvattensot.

      Jag skulle rekomendera:
      C. afra (white eller red top)
      Labidochromis freibergi (ewarti)
      istället, men du gör som du vill
      /Glenn Wouda

      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=156507

      Kommentar

      • Andre
        Användare
        • december 2003
        • 92

        #18
        Ok, tack för dina svar. En fråga, visst matar du bara en gång om dagen? Jag har köpt räkmix på min Zoo affär.
        MVH/Andre

        Kommentar

        • Andre
          Användare
          • december 2003
          • 92

          #19
          Ok, tack för dina svar. En fråga, visst matar du bara en gång om dagen? Jag har köpt räkmix på min Zoo affär.
          MVH/Andre

          Kommentar

          • Andre
            Användare
            • december 2003
            • 92

            #20
            Har inhandlat 5st Golden i veckan, de två första dagarna var de mycket aktiva och sas framme vid rutorna så att man kunde se de. Men sedan igår kväll är de väldigt lätt skrämda och gömmer sig under pumphuset så fort man närmar sig karet?! Vad kan det bero på?

            Dessutom så verkar de attackera min mal ( choklad mal ) så fort han kommer fram? Är det normalt beteende?
            MVH/Andre

            Kommentar

            • Andre
              Användare
              • december 2003
              • 92

              #21
              Har inhandlat 5st Golden i veckan, de två första dagarna var de mycket aktiva och sas framme vid rutorna så att man kunde se de. Men sedan igår kväll är de väldigt lätt skrämda och gömmer sig under pumphuset så fort man närmar sig karet?! Vad kan det bero på?

              Dessutom så verkar de attackera min mal ( choklad mal ) så fort han kommer fram? Är det normalt beteende?
              MVH/Andre

              Kommentar

              • malawi_voodoo
                Användare
                • juli 2002
                • 790

                #22
                ja jag matar en gång om dagen (på kvällen) 6 dar i veckan. köp lite mysis oxå.

                Att de gömmer sig är oftast ett tecken på att det är för lite fisk i karet. HUr har du inrett karet?

                Ja malawi hackar på allt, de enda malar som överlever än ancistrus, synodontis och jättepleckosar.
                /Glenn Wouda

                http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=156507

                Kommentar

                • malawi_voodoo
                  Användare
                  • juli 2002
                  • 790

                  #23
                  ja jag matar en gång om dagen (på kvällen) 6 dar i veckan. köp lite mysis oxå.

                  Att de gömmer sig är oftast ett tecken på att det är för lite fisk i karet. HUr har du inrett karet?

                  Ja malawi hackar på allt, de enda malar som överlever än ancistrus, synodontis och jättepleckosar.
                  /Glenn Wouda

                  http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=156507

                  Kommentar

                  • malawi_voodoo
                    Användare
                    • juli 2002
                    • 790

                    #24
                    hur stor är din chokladmal?
                    /Glenn Wouda

                    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=156507

                    Kommentar

                    • malawi_voodoo
                      Användare
                      • juli 2002
                      • 790

                      #25
                      hur stor är din chokladmal?
                      /Glenn Wouda

                      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=156507

                      Kommentar

                      • LB

                        #26
                        Har själv ett rätt så nystartat 250l, med en massa sten mm är det nog närmare 200.

                        Efter mkt funderingar införskaffades 7 Demasoni och 2 Ancistrus. Efter ett tag och med ett impulsköp utökades det med 10 (visade sig vara 11)Hongi, Red.

                        Har nog stärkts i mina funderingar om att det är för många. Ska nu byta ut Hongisarna mot något annat, har dock ej kommit fram till vad...

                        Har tre granterade hanar i Hogigruppen och dessa herrar "ställer till" en hel del, tex är Ancitrusarna numera bara en, jag skyller hårt på dessa...

                        Ngr problem med Demasonisarna har det inte varit, det är dock svårt att se kön i gruppen, allt frieri och annat trycks snabbt ned av Hongisar.

                        Mäter PH (ligger på och tillsätter en del salt i vattnet, inget mer. Fick vid uppstart ett lättare angrepp av svamp hos Demasonisarna men nu med lättsaltat funkar det bra...

                        Lycka till Andre,
                        ps, Det tog ca 14 dagar innan "skrämselhickan" lagt sig när firrarna var nyinflyttade.

                        Kommentar

                        • LB

                          #27
                          Har själv ett rätt så nystartat 250l, med en massa sten mm är det nog närmare 200.

                          Efter mkt funderingar införskaffades 7 Demasoni och 2 Ancistrus. Efter ett tag och med ett impulsköp utökades det med 10 (visade sig vara 11)Hongi, Red.

                          Har nog stärkts i mina funderingar om att det är för många. Ska nu byta ut Hongisarna mot något annat, har dock ej kommit fram till vad...

                          Har tre granterade hanar i Hogigruppen och dessa herrar "ställer till" en hel del, tex är Ancitrusarna numera bara en, jag skyller hårt på dessa...

                          Ngr problem med Demasonisarna har det inte varit, det är dock svårt att se kön i gruppen, allt frieri och annat trycks snabbt ned av Hongisar.

                          Mäter PH (ligger på och tillsätter en del salt i vattnet, inget mer. Fick vid uppstart ett lättare angrepp av svamp hos Demasonisarna men nu med lättsaltat funkar det bra...

                          Lycka till Andre,
                          ps, Det tog ca 14 dagar innan "skrämselhickan" lagt sig när firrarna var nyinflyttade.

                          Kommentar

                          • malawi_voodoo
                            Användare
                            • juli 2002
                            • 790

                            #28
                            varför inte helt enkelt skaffa fler demasoni?
                            Dom går bäst i större grupper
                            /Glenn Wouda

                            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=156507

                            Kommentar

                            • malawi_voodoo
                              Användare
                              • juli 2002
                              • 790

                              #29
                              varför inte helt enkelt skaffa fler demasoni?
                              Dom går bäst i större grupper
                              /Glenn Wouda

                              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=156507

                              Kommentar

                              • Andre
                                Användare
                                • december 2003
                                • 92

                                #30
                                Jag ska inhandla 12st Demasoni nästa helg då jag inte vill stoppa så många fiskar på en gång till nystartat kar.

                                Tack för infon.
                                MVH/Andre

                                Kommentar

                                Arbetssätt...