Urvalsodling Malawi

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Eric
    Användare
    • oktober 2003
    • 53

    #16
    Ämnat till peppe:
    Nej peppe du har INTE förstått rätt!!.

    Jag vet inte vad du strävar efter, men jag vill ha ett så naturtroget och biotopriktigt akvarium som möjligt och enligt min mening så har den hongivariant som har odlats fram för att få kraftigare färger ingen plats i ett sådant akvarium.

    Det krävs otroligt mycket avel i stor skala för att få fram djur som skiljer sig så mycket i färgen från den ursprungliga arten som t.ex. hongivarianten gör och vi som drar upp yngel hemma i källaren för skojs skull behöver knappast oroa oss för att odla fram några nya färgvarianter.

    citat:Man ska bara spara på medelmottorna å avliva dom som utmärker sig annars kan ju det naturliga försvinna, förstår jag rätt?!
    Skärp dig va!, hur infantilt var inte det?!!
    Här delger jag dig min åsikt och du svarar med ett inlägg som helt saknar förståelse för min synpunkt och som dessutom (så som jag uppfattar det) är rent av hånfullt.

    Självklart så ska man behålla de vackraste exemplaren för att få friska, vackra, färgfulla, starka och livskraftiga fiskar som jag skrev i tidigare inlägg.

    Man kan hålla på och diskutera detta ämnet i all oändligthet utan att komman nån vart. Vissa kommer ändå att tycka si medan andra tycker så.
    Själv så är jag en purist och tycker då på ett visst sätt, men jag är inte så trånsynt att jag inte kan sätta mig in i och förstå andras synpunkter.

    Nu har du fått min synpunkt. För det var väl det du ville ha när du startade denna tråd eller?.....

    //Eric
    Eventually, all things merge into one, and a river runs through it. The river was cut by the world's great flood and runs over rocks from the basement of time. On some of the rocks are timeless raindrops. Under the rocks are the words, and some of the words are theirs.
    I am haunted by waters.

    //Norman Maclean

    Kommentar

    • Tony
      Användare
      • april 2002
      • 4594

      #17
      Inte kan man väl säga att den urvalsodlade hongin har "starkare" färger än naturvarianten? Den har gula nyanser i naturen medan den urvalsodlade är röd. Den färglära jag känner till säger inte att gul blir mer röd om man förstärker den.

      Jag gillar den röda trots allt. Eftersom den är såpass etablerad och "erkänd" som odlingsform tror jag inte den försvinner i första taget heller, så det känns lite meningslöst att förkasta den.

      Tony Englund

      Kommentar

      • deelay
        Användare
        • september 2002
        • 5394

        #18
        Personligen tycker jag nog den gul/oranga e finare iaf för den andra ser ut som man målat den med läppstift....=)lite skum kontrast mot kroppen o det e inge vidare o ha tycker jag.
        http://www.aquariumstockholm.se/

        Kommentar

        • Eric
          Användare
          • oktober 2003
          • 53

          #19
          Tony:
          Hur menar du då att man har fått fram den läppstifts-målade hongin som deelay så skönt uttrycker sig, om man inte har avlat på de färgstarkaste gula individerna. Vad jag vet så finns det inget sätt att ändra på färgerna hos ett djur annat än att "förädla" den om och om igen.
          Jag förbehåller mig rätten att ha fel eftersom jag inte vet hur det har gått till när man började odla fram denna variant.
          Kanske Kjell vet?, han sitter ju inne med en hel del kunskap.

          Kanske kan det vara så att man har korsat den variant som fångas vid Hongi Island med den som hittas vid Undu Reef som har hanar med en rostfärgad fläck i nacken mot en mörkblå kropp?.

          Jag håller med deelay när han skriver att den gul-oranga varianten som fångas vid Hongi Island är mycket vackrare än den knallröda som odlats fram.

          //Eric
          Eventually, all things merge into one, and a river runs through it. The river was cut by the world's great flood and runs over rocks from the basement of time. On some of the rocks are timeless raindrops. Under the rocks are the words, and some of the words are theirs.
          I am haunted by waters.

          //Norman Maclean

          Kommentar

          • peppe

            #20
            Tack för dina starka åsikter Eric!Som sagt har alla olika smak och åsikter och jag respekterar din syn på allt! Det är väl bara kul att det blir lite "liv" i ett ämne!

            Mvh / Peppe!

            Kommentar

            • deelay
              Användare
              • september 2002
              • 5394

              #21
              Min åsikt om det hela är väldigt ärlig pga jag fört såg den röda varianten hos en handlare för lite över ett år sedan när jag sedan kollade vidare i en annan burk i samma affär simma där en gul/orange hane som direkt fångade mitt intresse men då sa handlaren att den e ju bara vanlig den andra e ju urvalsodlad ?=)

              så kan det gå
              http://www.aquariumstockholm.se/

              Kommentar

              • FUSCO
                Användare
                • oktober 2003
                • 15

                #22
                I grund och botten handlar det väl bara om tycke och smak om vad som är vackert eller inte. Själv har jag fattat tycke för en genmodifierad D compessiceps som är MC fisken är är urläcker. Men här börjar problemen är det ok och ta en kull på dessa om fisken är steril och låta andra få möjligheten att själva fatta beslut om huruvida dom kan tänka sig en genmodifierad D. Compressiceps eller inte. att det dyker upp ständigt nya varianter både genom urvalsodling och korsningar är ett faktum men i slutändan är det ju du själv som bestämmer vad som skall i ditt akvarium eller ej.

                Kommentar

                • StefanL
                  Användare
                  • augusti 2002
                  • 10784

                  #23
                  Jag har absolut inget emot att man urvalsodlar för att förstärka redan befintliga färger. Det jag däremot inte gillar är när man genmanipulerar för att skapa nya arter (Papegojciklid) eller alla dessa olika färgmutationer av Discus.

                  Det senaste chockexemplet (om det är sant) är dessa självlysande tetror...det är jag absolut motståndare till.

                  Men jag måste erkänna att mitt motstånd inte är generellt utan skiftande...beroende på vad urvalsodlingen är ämnad till (dubbelmoral?...kanske *s*).

                  En väldigt bra debatt har denna fråga gett och det är kul och intressant läsning...

                  Kommentar

                  • deelay
                    Användare
                    • september 2002
                    • 5394

                    #24
                    En kille kommer in i en affär o kollar lite efter ett tag så har han bestämmt sig på ett ungfär.Han frågar expediten vad är det för fisk?Det är en malawiciklid från afrika.Den va fin säger han då.Dom andra da e det åckså från samma ställe?javisst svarar expediten.Han köper sina fiskar plus en bok om malawi,väl hemma sätter han sig o letar efter sin variant av zebra eller dylikt(vad han nu köpte) men kan inte inte hitta den så han bestämmer sig för att köpa en till bok med mer bilder a 700kr =)Letar vidare kan fortfarande inte hitta sin fisk någonstans så han beslutar sig för att åka till affären o fråga vart dom kommer ifrån. Hej jag köpte lite malawi från africa för några dagar sedan men jag kan inte hitta dom i någon bok så jag tänkte kolla vartifrån dom kommer så att säga...hm asså dom här är ju urvalsodlade svara expediten.Killen undrar lite,vad menar du.Jo den här varianten finns ju inte i sjön utan det har odlats fram i America.

                    Men du sa ju att den va från Malawisjön i Africa ? Hur ska du ha det!

                    Så kan det gå när inte haspen e på =)
                    http://www.aquariumstockholm.se/

                    Kommentar

                    • FI
                      Användare
                      • augusti 2002
                      • 3743

                      #25
                      Ursäkta att jag klampar in i diskussionen men det här är intressant även för mig som centralamerika-fantast.

                      Så länge det är samma art så tycker inte jag att det är så farligt, då är det ju främst färgen som har förändrats. Nu är inte jag särskilt kunnig då det gäller odling men rent teoretiskt alltså, borde inte dessa färgvarianter kunna dyka upp även i naturen om bara "rätt" fiskar parar sig med varandra?

                      Personligen så tycker jag det är värre när det "tillverkas" korsningar som den ökände papegojcikliden och flowerhorn-varianterna, dessa fiskar finns ju ingenstans och liknar inte heller någon annan art. Har man ett intresse för hur fiskarna har det i det fria så är det jobbigt att se att ovan nämnda varianter blir så populära eftersom de i slutändan riskerar att ersätta de naturliga arterna som man själv är intresserad av.

                      En annan sak som nästan är ännu mer irriterande är när man korsar arter som är så närbesläktade att man i princip inte vet om man har en korsning eller en ren variant av någon av arterna, praktexemplet är givetvis Amphilophus citrinellus och Amphilophus labiatus som är så lika varandra att man inte ens kan lita på att seriösa odlare vet vad de säljer för arter. De säger att det är 100% citrinellum... men kan man verkligen vara säker på att det är så? Jag är tveksam.

                      Å andra sidan så kanske man kan tycka att det inte gör något om det är en korsning om arterna i princip är likadana både till utseende och beteende, men personligen så tycker jag att det är irriterande eftersom en stor del av mitt ciklidintresse består av att jag vill "forska" på amatörnivå om hur arten beter sig osv och då är det ju jobbigt om man inte ens vet vilken art man egentligen forskar på...

                      Mvh Fredrik Isaksson
                      Fredrik Isaksson
                      Bildarkivet

                      Kommentar

                      Arbetssätt...