Urvalsodling Malawi

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • peppe

    Urvalsodling Malawi

    Tänkte bara höra vad ni tycker allmänt om urvalsodling! Köpte urvalsodlade L hongi för ett tag sedan (se medlemmarnas bilder) på Akvarieleasing i Sundbyberg å bara var tvungen att köpa dom, snyggaste jag sett! Honorna ser väl ut som en "normalt" snygg hane å hanen e bara woow,tycker jag i alla fall! Vi diskuterade lite på Akvarieleasing om vad gränsen går vid urvalsodling och kom i alla fall framm till att man verkligen ska se (i det här fallet) att det är en riktigt snygg hongi hane och inget annat! Vad tycker ni ????
  • deelay
    Användare
    • september 2002
    • 5394

    #2
    Urvalsodling är i mitt tycke all seriös odling med tanke på att man väljer väll knappast fiskar med dåliga färger eller dålig kroppsform som avelsdjur.Mig veterligen så har det väll i princip alltid varit så när man "odlar" men i de fall när man tar hand om ynglen för att det kanske är skoj att föda upp en kull kanske det är lite si o så med föräldrarna.Känns mer eller mindre som begreppet används mest i försäljnings syfte för att det ska låta finare nuförtiden,ungefär på samma sätt som man kallar alla OB hanar för MarmeladeCat oavsett om dom är fina eller icke,förr kallade man ju bara dom riktigt fina för marmeladecat men det verkar ju som även det har blivit ett ord man använder för att höja något till skyarna och därmed lättare kunna sälja.Självklart tycker jag urvalsodling är att föredra för att få finare fisk och därmed välja bort vissa exemplar som avelsdjur så länge resultatet håller sig inom ramarna för arten.
    http://www.aquariumstockholm.se/

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Användare
      • april 2002
      • 4619

      #3
      Vet inte riktigt vad jag tycker, efetrsom jag har en kluven inställning till frågan.

      Deelay skriver:
      [quote]....så länge resultatet håller sig inom ramarna för arten./quote]

      Då kan man ju fråga sig vilka dessa ramar är.
      Exempel 1:
      Idag finns det många fiskar som har urvalsodlats och färgmatats så långt att sådana exemplar inte existerar i naturen (t.ex. ibland hongin som nämns i denna tråd). Är det inom ramarna?
      Exempel 2:
      Ibland uppstår det mutationer i naturen (t.ex. albino) - de existerar (om än mycket sällan) i naturen men brukar där inte kunna ges möjligheter att föra sina gener vidare, men detta är inget problem i akvarium. Är detta inom ramarna?
      Exempel 1 ovan anses i ciklidkretsar ofta vara OK, men inte exempel 2 trots att de sistnämnda kan existera i naturen men inte de förstnämnda.
      Så som sagt, vi är inte alltid konsekventa i vår inställning.
      Det viktiga är väl dock att man inte fördömer eller ser på andras åsikter oavsett om man accepterar naturformerna, urvalsformerna eller t.o.m. avelsformerna så länge som man inte säljer sina fiskar under falsk flagg, dvs som något annat än vad de är.
      Ciklidhälsningar
      Kjell

      Kommentar

      • deelay
        Användare
        • september 2002
        • 5394

        #4
        Om man tar dom som man tycker är finast och representerar arten bra och odlar vidare på dom så har det ju skett en urvalsodling men om man tar dom som har någon form av mutation som man tycker är trevlig och kör på det så kommer man ju till slut att få fram något helt annat men det e ju iof också en urvalsodling som skett.Alla har ju så olika smak o sett att se på färger o former det blir ju lite luddigt tillslut.Det finns ju alltid en baksida på allt som också uppskattas av vissa som sagt.
        http://www.aquariumstockholm.se/

        Kommentar

        • Robin
          Användare
          • januari 2003
          • 4526

          #5
          För mig är all odling urvalsodling. Som deelay säger så vill man ju inte att "fula" fiskar ska leka...och det gör dem ju inte...Alfahanen brukar jag leka med en massa honor och han brukar ju vara den finaste och största hanen inom arten i akvariet...På så sätt är ju all odling urvalsodlning.....eller?
          Mvh
          Robin

          Kommentar

          • Henrik Dehlin
            NCS Medlem
            • september 2002
            • 1913

            #6
            Urvalsodlig är väll ändå inte all odling?...Givetvis har man inte en ful fisk med flit,utan man har juh dom fiskar man gillar och oftast har juh dom snygga färger...Men att urvals odla är väll att odla på fiskar som har nått utöver det vanliga t.ex någon extra färg fläck och så,Dessutom använder man väll mycket färgfoder vid sånn odling så att t.ex röd sebrorna riktigt ska lysa rött(orange),Och om inte jag fattar detta fel så är urvals odling en grej som pågår i flera generatione...T.ex man får en knall röd sebra sen får man yngel på den som är ännu rödare sen får man yngel på den med som är ännu mer rödare och sen fortsätter det så tills man knappt känner igen fisken? det är urvalsodling för mig...

            Kanske ska svar på fråga 1 med vad jag tycker om det hela,Jag tycker att man ska utgå efter att fiskarna ska se ut som du gör i naturen,Så att urvalsodla tycker inte jag är så bra,Jag vill att mina fiskar ska se ut som i naturen...(givetvis är korsningar ingettin jag gillar absolut inte..)

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Användare
              • april 2002
              • 4619

              #7
              citat:Alfahanen brukar jag leka med en massa honor och han brukar ju vara den finaste och största hanen
              Största måhända men finaste? Att han ser snyggare ur beror väl på att han är dominerande och de övriga undertryckta, vilket inte innebär att om förutsättningarna vore lika så är den störste den snyggaste.
              På den tiden jag odlade i lite större skala så plockade jag ofta ut den hane som hade bäst färger för att användas i aveln och detta var sällan den hane som var störst och dominerande i karet.
              Ciklidhälsningar
              Kjell

              Kommentar

              • deelay
                Användare
                • september 2002
                • 5394

                #8
                Precis som kjell skriver så väljer man ut en hane efter ett tag när dom börjar färga men dom flesta har ju redan gjort sitt val redan vid köpet.Man valde den man tyckte va finast ? Vissa köper kanske 20 av en sort för att se vilka som blir finast när dom färgar ut o väljer då i lugn o ro ut fina ex.

                "Men att urvals odla är väll att odla på fiskar som har nått utöver det vanliga" Som henkedeh skriver.

                Det bör väll inte betyda avikelser från arten utan att den på ett fint sett representerar arten vilket då gör den till något utöver det vanlig tycker iaf jag.
                Hittar man sedan en hane som man tycker e finast så försöker man ju se till han kan vara alfa hanen genom att inte stoppa ner större ex från samma art o det gör ju honom till störst o finast i det läget.

                Summan av det hela kanske då innebär att så fort vi valt att dom ska simma i samma burk har vi ju valt att just dom ska ha möjligheten att föröka sig,vi har gjort ett urval.Termen som verka ha blivit en bra försäljnings klysha för den går ju onekligen hem,nästan lika bra som Vildfångat eller iaf snäppet under..=)
                http://www.aquariumstockholm.se/

                Kommentar

                • Henrik Dehlin
                  NCS Medlem
                  • september 2002
                  • 1913

                  #9
                  Jag tycker det är OK så länge man får fram sånt som ser ut som dom ser ut i naturen,Jag tycker sträcket måste dras nånstans och för att göra det enkelt så drar jag det i början alltså köper sånt som ser "normalt" ut..Jag har iofs nästan bara VF utom 2grupper..

                  Nu har iofs denna tråd inget med korsningar att göra men om man går med på endel grejer så kanske man tillslut går med på att korsa med och då kommer även malawin bli som diskus och papegojciklid o.s.v?

                  Kommentar

                  • Kjell Fohrman
                    Användare
                    • april 2002
                    • 4619

                    #10
                    citat:Jag tycker det är OK så länge man får fram sånt som ser ut som dom ser ut i naturen
                    Men det är ju det som de riktigt röda hongina inte gör längre, medan däremot albino-aulonocara de facto existerar i naturen.
                    Tycker fortfarande att poängen med det hela är att vi har olika smak och att man inte skall fördöma något, faktiskt inte ens korsningar. Däremot att man aldrig skall sälja eller ens ge bort fiskar under falsk "varubeteckning".
                    Ciklidhälsningar
                    Kjell

                    Kommentar

                    • Henrik Dehlin
                      NCS Medlem
                      • september 2002
                      • 1913

                      #11
                      citat:Men det är ju det som de riktigt röda hongina inte gör längre, medan däremot albino-aulonocara de facto existerar i naturen.
                      Därför skulle inte jag godkänna att ha nån sådana Hongi,Men jag måste erkänna att min regel jag sa om att jag godkänner allt som finns i naturen faktiskt inte håller på en grej,just det med albino jag skulle aldrig ha någon albino i mitt akvarium..bara av den enkla anledning att jag tycker albino är fula...

                      Kommentar

                      • Eric
                        Användare
                        • oktober 2003
                        • 53

                        #12
                        Detta ämne har varit upp ett par gånger tidigare om jag inte missminner mig.

                        För mig så står begreppet urvalsodling för att man odlar fram fina, färgfulla, starka och livskraftiga fiskar som i så stor mån som möjligt efterliknar dess vildfångade motsvarighet.

                        Sen kan man ju börja tala om förädling av en art och det tycker jag är det som har diskuterats i föregåend inlägg, inte urvalsodling.
                        "Förädling" av en art (enligt mig) är när man odlar för att framhäva speciella drag och färgsättningar hos ett djur.

                        Jag personligen är starkt emot att man tummar på de etiska reglerna och odlar fram varianter av arter som skiljer sig från de som finns i naturen. Tyvärr finns det odlare som inte har nån som helst moral, utan skulle ta till vad som helst för profit.

                        Det var min åsikter i ämnet.
                        Ha en trevlig kväll....

                        //Eric

                        Eventually, all things merge into one, and a river runs through it. The river was cut by the world's great flood and runs over rocks from the basement of time. On some of the rocks are timeless raindrops. Under the rocks are the words, and some of the words are theirs.
                        I am haunted by waters.

                        //Norman Maclean

                        Kommentar

                        • Kjell Fohrman
                          Användare
                          • april 2002
                          • 4619

                          #13
                          citat:Jag personligen är starkt emot att man tummar på de etiska reglerna och odlar fram varianter av arter som skiljer sig från de som finns i naturen.
                          Så då är du emot de hongi som odlas på idag då eftersom de skiljer sig från de som finns i naturen men du tycker däremot det är OK med albino eftersom de finns i naturen, eller?
                          Ciklidhälsningar
                          Kjell

                          Kommentar

                          • Eric
                            Användare
                            • oktober 2003
                            • 53

                            #14
                            Det var en tuff fråga Kjell!!

                            Precis som du gissar så stämmer det att jag inte gillar den variant av Hongi som odlats fram med starkare färger. I min ögon är de en styggelse, men jag förstår folk som köper dem p.g.a deras otroligt starka färger.

                            Djur med en albino-gen skulle jag själv inte vilja odla vidare på, men jag ser inget problem med att andra gör det. Detta baserar jag på att det är en gen som förekommer naturligt hos djur i sjön, men att jag inte skulle vilja odla vidare beror på att i det vilda är det väldigt sällan som ett albinodjur får chansen att föröka sig.

                            //Eric



                            Eventually, all things merge into one, and a river runs through it. The river was cut by the world's great flood and runs over rocks from the basement of time. On some of the rocks are timeless raindrops. Under the rocks are the words, and some of the words are theirs.
                            I am haunted by waters.

                            //Norman Maclean

                            Kommentar

                            • peppe

                              #15
                              Kan ju inte förstå att man tycker att det är en styggelse! Om man får en kull så är det alltid ett par fiskar som utmärker sig , då ska man spola ner dom eller? Annars kan ju dom få avkommor som är mer färggranna än i naturen. Man ska bara spara på medelmottorna å avliva dom som utmärker sig annars kan ju det naturliga försvinna, förstår jag rätt?!


                              Mvh / Peppe!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...