Sjuka troffar 2, döda

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • knutten
    Användare
    • december 2003
    • 16

    Sjuka troffar 2, döda

    Köpte ett gäng (15 st)yngre troffar i tisdags. En dog första dagen(onsdag). Den andra låg med buken uppåt och såg inte alls bra ut. Avlivade den senare:-( (torsdag).
    Det finns två stycken till som inte ser så pigga ut. Den ena trycker bara i ett hörn. Den andra (som är störst) jagar mest de andra, dessutom är han ganska mager och äter inte. Kan ta mycket mat i munnen, men spottar ut den efter ett tag. Kan det vara bukvattensot eller tar det bara lite tid tills de har gjort sig hemmastada?
    /knutten
  • Fredrik H.
    Användare
    • april 2002
    • 1884

    #2
    Är akvariet nystartat? Har du mätt nitrithalten?

    mvh,
    Fredrik H.
    Gratis konto på: www.cichlidtube.com
    www.cichlidgallery.org
    www.tropheini.com

    Kommentar

    • supermick
      Användare
      • maj 2002
      • 151

      #3
      tyvärr så utlöser stressen av en flytt ofta bukvatten !
      se till att medicinera fort så kanske det stoppar sjukan
      annars ser det mörkt ut... Octozin funkar bra
      hej hopp i plurret

      Kommentar

      • knutten
        Användare
        • december 2003
        • 16

        #4
        Nitrithalten är under 0,3 mg/liter. Bytte 40-50% av vattnet söndagen innan, sedan stod akvariet tomt till tisdagen när jag stoppade i de nya fiskarna. Kan man köpa Octozin i en akvariebutik?
        Tack på förhand!
        knutten

        Kommentar

        • peter
          Användare
          • augusti 2002
          • 161

          #5
          det verkar tyvärr som du fått bukvattensot medicinera med flagyl eller helst mtrylvet om det går och fort det är mitt råd.peter

          Kommentar

          • Fredrik H.
            Användare
            • april 2002
            • 1884

            #6
            Alla sorters stress och ibland inget alls kan utlösa det som man kallar "bukvattensot". Problemet ligger i att bukvattensot inte är en riktigt vedertagen term eller diagnos.

            De klassiska symtom som brukar relateras till det man kallar "bukvattensot" är vit trådaktig avföring, matvägran, apati, bottenläge med vaggande rörelser, uppsvälld kropp, utstående ögon, utstående fjäll (talkotte) och slutligen död. Problemet som jag ser det är att dessa symtom stämmer bra in på ett antal fisksjukdomar.

            Den riktiga fällan man kan hamna i är hurvida det är ett bakteriologiskt angrepp eller ett orsakat av flaggelat. Om man varit mest med om det ena så är det genast det man tror är orsaken medan det kan vara precis tvärt om. Jag vet många som förlorat mycket fisk genom felmedecinering, inte minst jag själv alldeles nyligen.

            Jag vet inte vad som är rent statistiskt korrekt i detta fall men jag rekomenderar dig att först satsa på den bakteriologiska formen och medicinera med ett preparat från Bio Plast som heter Fura Pond. Detta har räddat en hel del av mina fiskar så jag vet att det är bra. Skulle det emellertid vara "flaggelat" så har Fura Ponbd ingen verkan och då måste man gå en helt annan väg. Det gäller då att använda ett preparat som innéhåller Emtrylvet eller Flagyl. Flagyl är receptbelagt nu för tiden så det är inte helt lätta att få tag på.

            Jag har vid ertt flertal tillfällen med framgång medicinerat med Fura Pond och då detta inte verkat har jag använt ett Tyskt preparat som heter Hexamita som fortfarande är tillåtet. Den enda visuella skillanden nellan "flaggelat" och "bakterie" som jag sett är att då angreppet handlar om flaggelat så har fiskarna mer utstående ögon i tidigt stadie.

            mvh,
            Fredrik H.
            Gratis konto på: www.cichlidtube.com
            www.cichlidgallery.org
            www.tropheini.com

            Kommentar

            • StefanL
              Användare
              • augusti 2002
              • 10784

              #7
              citat:En dog första dagen(onsdag). Den andra låg med buken uppåt och såg inte alls bra ut. Avlivade den senare:-( (torsdag).
              Det där ser inte bra ut direkt och min första tanke var att de måste varit sjuka redan före, eller fått sig en törn under transporten. Bukvattensot har, såvitt jag förstått, inte ett händelseförlopp på 24 timmar utan det brukar ta en stund (några dagar) från symptom till död. Mina troffar hade precis samma beteende som dina...tar en liten bit i munnen och spottar ut...ofta simmade de bara förbi munsbitarna helt ointressant.

              Jag medicinerar mina troffar nu och mina Malawi då de gått (och fortfarande går) i samma kar. Jag använder Flagyl. Jag hade inga som helst problem att få tag på det via veterinären här i Skövde. Jag ringde bara och frågade om de kunde hjälpa mig...3-4 timmar senare så hade de faxat till Apoteket!

              Jag hoppas att det löser sig för dina Tropheus. Mina ser redan livligare ut efter ca en halv dags medicinering. Jag kommer att avsluta densamma på Söndag och göra ett successivt 70-80% vattenbyte.

              Lycka till knutten!

              Kommentar

              • peter
                Användare
                • augusti 2002
                • 161

                #8
                hej knutten skulle om jag vore dig klaga där du köpt fisken för ersättning sedan skulle jag medidecnerara enligt rek från de som du köpt fisken ifrån och sedan göra en total ersättning.peter

                Kommentar

                • Fredrik H.
                  Användare
                  • april 2002
                  • 1884

                  #9
                  Tricella: Vad fick dig till att välja just Flagyl? Var det någon som sade att det var troligare att åkomman hade med parasiter att göra än bakterier?

                  mvh,
                  Fredrik H.
                  Gratis konto på: www.cichlidtube.com
                  www.cichlidgallery.org
                  www.tropheini.com

                  Kommentar

                  • Stelin
                    Användare
                    • december 2002
                    • 1339

                    #10
                    Kan det inte vara en god ide att börja medicinera just med Flagyl. Flagyl verkar vara skonsammare mot akvarium och fiskar än Nifurpironol mediciner. Och om detta inte hjälper först då använda Nifurpironol, som ju slår ut det mest i bakterieväg.
                    Själv så lät jag tex filter med filtermassa vara kvar under Flagyl-behandlingen och märkte inte några som helst problem med detta. Något som inte är så lyckat om man använder nifurpironol med.
                    //Stefan Lindstedt

                    Kommentar

                    • StefanL
                      Användare
                      • augusti 2002
                      • 10784

                      #11
                      Jag valde inte Flagyl som första val utan jag köpte AquaFuran (Nifurpironol). Detta hjälpte inget vad jag kunde se och jag hade liksom inte tid att vänta...

                      Det är bättre att ta något som de flesta andra redan har provat med gott resultat. Jag kollade helt enkelt igenom de trådar som handlade om bukvattensot och kom fram till att de flesta rådde till att använda Flagyl (eller Emtrylvett, men det finns inte längre).

                      Det var alldeles för mycket som stod på spel för att jag skulle "chansa" mer än nödvändigt.

                      Nu har de inte gått i medicineringen speciellt länge, men i och med att jag redan sett lite beteendeförändring så är jag hoppfull.

                      Kommentar

                      • Eric
                        Användare
                        • oktober 2003
                        • 53

                        #12
                        Tricella:
                        Tänk på att medicinera något längre om du använder Flagyl eftersom den är svagare och innehåller mindre Mertonidazol än vad Emtrylvet gjorde.

                        //Eric
                        Eventually, all things merge into one, and a river runs through it. The river was cut by the world's great flood and runs over rocks from the basement of time. On some of the rocks are timeless raindrops. Under the rocks are the words, and some of the words are theirs.
                        I am haunted by waters.

                        //Norman Maclean

                        Kommentar

                        • StefanL
                          Användare
                          • augusti 2002
                          • 10784

                          #13
                          Hur länge skall man medicinera med Flagyl då?

                          Jag har medicinerat med 200mg per 100L vatten. Bör jag öka dosen?

                          De ser mer alerta ut nu, men jag kan inte se större skillnad på matglädjen. Tropheus brukar ju likna Malawi i sitt glupska sätt när det vankas mat...men så fungerar inte mina Tropheus. De verkar fortfarande relativt ointresserade!

                          Man blir aningen förbryllad...

                          Kommentar

                          • Stelin
                            Användare
                            • december 2002
                            • 1339

                            #14
                            Jag medicinerade iaf mina så här: medicin 2 dagar i följd(varje dag en full dos medicin400(800)mg/100 liter vatten), på tredje dagen ett 30-40%vatten byte. Eftersom fiskarna inte var friska efter första omgången så fortsatte jag att medicinera och göra vatten-byten tills dom var det. Minns jag rätt så var det 2-3 omgångar som jag behandlade som ovan innan dom var friska. Jag höjde även temperaturen till c:a 29 grader(enbart på känn, tänkte att ökad ämnesomsättning måste vara bra när dom inte äter. Har gjort så tidigare med diskusar och det har då haft viss effekt. Då var det dock lite högre temperaturer som det rörde sig om, men det är ju inte så lyckat till tropheusar....).
                            Medicinen hällde jag förresten i strax innan akvariet skulle släckas (som först fått ligga och lösas upp en halvtimme i vatten). Mest pga att medicinen visst ska brytas ned snabbare i ett tänt akvarie. Jag matade en gång varje dag under medicineringen. Märkligt nog så var det även lättare att få dom till att äta om jag istället för att ge räkmixen i stora bitar hackade den till mindre bitar(låter kanske lite konstigt men så var det), torrfoder var det bara till att glömma(idag äter dom dock även torrfoder med stor aptit).
                            Den rekommenderade dosen Flagyl tror jag är 400mg/100liter vatten . Men jag följde inte detta utan dubblade dosen efter första omgången medicin. Men det finns kanske risker med detta, det vet jag inte. Jag märkte dock inte några som helst problem med detta.
                            //Stefan Lindstedt

                            Kommentar

                            • knutten
                              Användare
                              • december 2003
                              • 16

                              #15
                              Hej allihop!
                              Snackade med personalen där jag köpte troffarna. Fick tipset om att hälla salt i akvariet. Det verkar "peppar, peppar..." som om de blev piggare. Hur ser man om det kan vara så att den stora troffen har ägg i munnen? Kan det vara en orsak till att den tar mat i munnen och efter någon/några minuter spottar ut den. Alla andra äter. Jag har sett att den ibland kan lägga sig på sidan och vibrerar med hela kroppen när andra fiskar kommer nära. Har även sett en annan troffe göra likadant, men den låg som vanligt i vattnet. varför gör de det?
                              /Magnus

                              Kommentar

                              Arbetssätt...