Paracyprichromis

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mikael W
    NCS Medlem
    • augusti 2002
    • 8596

    Paracyprichromis

    Hej

    En P. nigripinnishona ruvar. Flyttade den till ett separat akvarium ca 10 dagar efter leken. Vet nån av er om honan bryr sig om ynglen efter att hon släppt dem? Kan man låta henne gå kvar med ynglen eller skall man flytta henne tillbaka genast efter att hon spottat (risk för att hon äter upp yngel?)?

    En iakttagelse som jag gjorde var att hakpåsen var knappt märkbar de första dygnen efter leken, för att sedan successivt växa. Nu, 16 dygn efter leken är hakpåsen riktigt stor. I och för sig logiskt, ynglen växer ju inne i munnen, men här är det definitivt en förändring av helt annan kaliber än jag har sett hos andra munruvararter.

    mvh
    Mikael W
    (NCS-medlem sedan 1981)
  • Ola Svensson
    Användare
    • april 2002
    • 14633

    #2
    Jag tror inte att hon äter upp dem men jagar dem och kan stressa dem svårt. Särskilt de som hon råkar tappa dagarna innan alla släpps ut. Jag har fått uppfattningen att hon försöker få in dem igen. Flytväxter är faktiskt ett smart drag liksom någon växtighet på botten.
    Med vänliga hälsningar

    Ola

    Kommentar

    • Mikael W
      NCS Medlem
      • augusti 2002
      • 8596

      #3
      I morse, då jag var nere i källaren och matade, såg jag två nysläppta yngel. Honan har nu ruvat i åtminstone 22 dygn. Eftersom honan fortfarande har fler yngel kvar i munnen och verkar helt lugn låter jag henne gå kvar tillsvidare. Ynglen är mindre än Cyprichromisyngel och mörka med en antydan till tvärrandning. Får se om ynglen kommer att visa sig vara lika känsliga som Cyprichromisyngel.

      mvh
      Mikael W
      (NCS-medlem sedan 1981)

      Kommentar

      • Ola Svensson
        Användare
        • april 2002
        • 14633

        #4
        citat:Får se om ynglen kommer att visa sig vara lika känsliga som Cyprichromisyngel.
        Mina var ungefär lika känsliga som guppyyngel. De var tvugna att få Artemia en gång, annars åt de inte. Efter det åt de allt och jag matade dem med räkmix.
        Med vänliga hälsningar

        Ola

        Kommentar

        • Mikael W
          NCS Medlem
          • augusti 2002
          • 8596

          #5
          Läget i går kväll: 12 fria yngel. Pigga och fina, äter artemia. Honan lugn och snäll, men flyttade ändå henne tillbaka för säkerhets skull.

          mvh
          Mikael W
          (NCS-medlem sedan 1981)

          Kommentar

          Arbetssätt...