Jag blir så rörd...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • So
    NCS Medlem
    • augusti 2003
    • 177

    Jag blir så rörd...

    I kväll tittade MASSOR av yngel av Lepidolamprologus meeli M’toto för första gången ut ur sin snäcka och jag bara tycker att det är en sådan underbar syn! Jag har sett liknande scener ”tusen” gånger förut, dock aldrig med just denna variant av snäcklekare, och jag blir lika fascinerad varje gång. Det ser så nyfiket och oskuldsfullt ut att även det mest garvande ciklidisthjärta bara smälter! En upplevelse man så gärna hoppas att alla akvarieintresserade någon gång får se!
  • Bilbo
    NCS Medlem
    • april 2002
    • 1159

    #2
    Jag kan bara instämma. Att se bottnen "röra" sig mellan snäckorna i multiskaret gör att man känne sig privilegierad på något sätt. Jag kan sitta i timmar och bara glo, och se de äldre syskonen ta hand om sina småsyskon i kolonin.
    // Magnus Arvidsson

    Kommentar

    • So
      NCS Medlem
      • augusti 2003
      • 177

      #3
      citat kväll tittade MASSOR av yngel...
      Jag har under veckans gång försökt att räkna antalet ynglen och har vid flertalet tillfällen kommit fram till att det är mer än 60 st! Ganska fantastiskt av en så liten hona på bara omkring 3,5 cm!

      Ynglen är naturligtvis mycket små men simmar nu omkring upp till ca 30 cm från snäckan. I bland plockar honan upp ett och annat yngel och spottar tillbaka i snäckan och på natten är alla yngel där tillsammans med honan som skyddande täpper till öppningen.

      Kommentar

      • So
        NCS Medlem
        • augusti 2003
        • 177

        #4
        Finns nu två bilder på fiskarna:

        Kommentar

        • So
          NCS Medlem
          • augusti 2003
          • 177

          #5
          Finns nu två bilder på fiskarna:

          Kommentar

          • StefanL
            Användare
            • augusti 2002
            • 10784

            #6
            Jag får gratulera dig So...jag förstår mycket väl känslan. Jag har däremot aldrig haft snäcklekare som förökat sig (vad jag sett). Bara det att se yngelvård gör att hjärtat klappar lite extra vilken art det än må vara...att de sedan råkar vara små och söta ökar ju bara den känslan. Ett stort grattis och som ciklidist kan man ju knappast få en bättre julklapp...

            Kommentar

            • StefanL
              Användare
              • augusti 2002
              • 10784

              #7
              Jag får gratulera dig So...jag förstår mycket väl känslan. Jag har däremot aldrig haft snäcklekare som förökat sig (vad jag sett). Bara det att se yngelvård gör att hjärtat klappar lite extra vilken art det än må vara...att de sedan råkar vara små och söta ökar ju bara den känslan. Ett stort grattis och som ciklidist kan man ju knappast få en bättre julklapp...

              Kommentar

              • klassisk ära
                Användare
                • juli 2003
                • 139

                #8
                Fiskarna påminner en hel del om mina L. meeli som jag hade en gång i tiden men är troligtvis inte från samma plats. Har du upplevt dessa fiskar aggressiva, So, innan som under lek? Mina var ganska avslagna om jag gör en jämförelse med Lepidiolamprologus boulengeri.

                Mikael

                Kommentar

                • klassisk ära
                  Användare
                  • juli 2003
                  • 139

                  #9
                  Fiskarna påminner en hel del om mina L. meeli som jag hade en gång i tiden men är troligtvis inte från samma plats. Har du upplevt dessa fiskar aggressiva, So, innan som under lek? Mina var ganska avslagna om jag gör en jämförelse med Lepidiolamprologus boulengeri.

                  Mikael

                  Kommentar

                  • So
                    NCS Medlem
                    • augusti 2003
                    • 177

                    #10
                    citat:Jag har däremot aldrig haft snäcklekare som förökat sig (vad jag sett).
                    Jag kan bara rekommendera dig att prova igen! L. meeli var mycket lättlekta och Zoo & Fritid har säkert några kvar. Passar fint med dina Tropheus.

                    citat:Mina var ganska avslagna om jag gör en jämförelse med Lepidiolamprologus boulengeri.
                    Ja, vad blir inte avslaget i jämförelse med denna ilskna lilla rackare!

                    Paret meeli har ett revir som sträcker sig 25-30 cm från snäckan. Dom går tillsammans med en grupp Tropheus och klarar att hålla undan dessa. Nu verkar ju inte Tropheusarna särskilt intresserad av att äta upp meeli ynglen men blir dom för nyfikna och närgångna så attackerar honan. Hanen är mest upptagen med att hålla undan rivaler, som i det här fallet bara består av sin egen spegelbild i glaset, och bryr sig inte så mycket om andra fiskar i reviret. Dom gick först tillsammans med C. pleurospilus men det gick inte alls då meeli hanen och pleurospilus hanarna slogs väldigt mycket.

                    Kommentar

                    • So
                      NCS Medlem
                      • augusti 2003
                      • 177

                      #11
                      citat:Jag har däremot aldrig haft snäcklekare som förökat sig (vad jag sett).
                      Jag kan bara rekommendera dig att prova igen! L. meeli var mycket lättlekta och Zoo & Fritid har säkert några kvar. Passar fint med dina Tropheus.

                      citat:Mina var ganska avslagna om jag gör en jämförelse med Lepidiolamprologus boulengeri.
                      Ja, vad blir inte avslaget i jämförelse med denna ilskna lilla rackare!

                      Paret meeli har ett revir som sträcker sig 25-30 cm från snäckan. Dom går tillsammans med en grupp Tropheus och klarar att hålla undan dessa. Nu verkar ju inte Tropheusarna särskilt intresserad av att äta upp meeli ynglen men blir dom för nyfikna och närgångna så attackerar honan. Hanen är mest upptagen med att hålla undan rivaler, som i det här fallet bara består av sin egen spegelbild i glaset, och bryr sig inte så mycket om andra fiskar i reviret. Dom gick först tillsammans med C. pleurospilus men det gick inte alls då meeli hanen och pleurospilus hanarna slogs väldigt mycket.

                      Kommentar

                      • So
                        NCS Medlem
                        • augusti 2003
                        • 177

                        #12
                        Bild på yngel:

                        Kommentar

                        • So
                          NCS Medlem
                          • augusti 2003
                          • 177

                          #13
                          Bild på yngel:

                          Kommentar

                          • Ralph
                            Användare
                            • maj 2002
                            • 736

                            #14
                            So: Grattis!! Vad matar du ynglen och de vuxna Meeli med?

                            Kommentar

                            • Ralph
                              Användare
                              • maj 2002
                              • 736

                              #15
                              So: Grattis!! Vad matar du ynglen och de vuxna Meeli med?

                              Kommentar

                              Arbetssätt...