Troffehona i eget yngelkar??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Stelin
    Användare
    • december 2002
    • 1339

    #16
    Mina Red Rainbows lekte för första gången igårkväll. Blir det nu så att honan(mot förmodan) går tiden ut med dom så ska jag också prova det här med "spottkar".
    Calle, har du fortfarande inte märkt några problem efter det att du satte tillbaka honan?
    //Stefan Lindstedt

    Kommentar

    • Cutekid
      Användare
      • januari 2003
      • 3368

      #17
      Tja !

      Har inga problem med den tillbaka släppta honan. Fick 2 yngel till i förrgår så nu har jag 9 st fin fina yngel.
      Carl

      Besök petrochromis.com´s forum:

      http://petrochromis.com/phpbb3/

      Kommentar

      • Stelin
        Användare
        • december 2002
        • 1339

        #18
        Ok, det låter bra.
        Tiden som man har honan ifrån huvudkaret spelar kanske också in om det ska gå bra eller ej. Jag skulle helst vilja att honan fick gå med ynglena en eller två veckor iaf, får se hur jag gör.
        //Stefan Lindstedt

        Kommentar

        • Mikael Oster
          NCS Medlem
          • juni 2006
          • 36

          #19
          Tropheus i Akvarium

          Inte så ofta jag lägger några rader på forumet, men ngn gång kan ju inte skada.

          Har hållit Tropheus av och an i mer än 30 år. Det talas alltid om att man skall ge dem en så naturlig miljö som möjligt, som att tex ge honorna en chans att spotta ut sina yngel av sig själva. I akvariet eller i ett separat sådant. Hur naturligt är ett akvarium för dessa fiskar ställer man sig då frågan? Inte det minsta skulle jag vilja säga.

          Ideologin på 80-talet var att man fick inte "skaka" fisken för då fick inte ynglen samma moderskänsla och därmed gick man miste om något för fortsättningen(eller fortplantning för den delen).

          I mina ögon är det en förlegad teori och jag skall tala om varför(detta är mina åsikter). Fisken hamnar i ett akvarium där stress och hierarki råder på ett sätt som inte är fullt naturligt. Ett akvarium hämmar på många olika sätt fisken i fråga.

          Vad som händer i akvarium är att fisken inte känner sig "säker" fullt ut. Detta gör att fisken i fråga(ruvande hona) gärna behåller sina yngel lite för länge än vad som rimligtvis vore i naturen. Ynglen, när de släpps har i detta läget konsumerat hela gulesäcken och har så gott som ingen buk kvar. Här innebär det att ynglen är "hämmade" från början. Tillväxten på dessa kommer att bli "klen". Ett Tropheusyngel måste ha kvar sin gulesäck och att i det läget börjat bli matat! Har ni yngel med lite kvar av gulesäcken och börjar mata med nyckläckt artemia direkt så har ni på de första 14 dgr halverat tiden för att nå 5 cm.

          Mitt råd är: Skaka honorna från 23:e dagen(kejsare) till 30:e(regnbågar), ynglen kommer att ha kvar lite av gulesäcken och hela dess tarmsystem kommer att vara igång redan.

          Dessa yngel kommer bevisligen inte att ha tagit skada och kommer att fungera lika bra som sina föräldrar(det ligger i genetiken!). Kanhända att de fungerar bättre till och med!

          En god uppväxt är det viktiga. Mina teorier strider kanske mot 80-Tals metoder, men mina erfarenheter, så här långt, säger mig att de är inte ute på hispan om man så får säga.

          Mitt råd: Låt honan gå kvar i akvariet. Det blir kanske lite färre med tanke på matning. Skaka henne sedan på rätt dag, släpp tillbaka henne och inga problem kommer ej heller att uppstå för henne.

          Ynglen kommer att ha lite gulesäck men med ett tarm system som är igång. Mata direkt med nykläckt artemia. På 12 veckor är dessa 5 cm eller mer!?

          Kunde skrivit mkt mer, men det får bli en annan gång



          MVH

          Mikael Öster

          Kommentar

          • StefanL
            Användare
            • augusti 2002
            • 10784

            #20
            Ursprungligen postat av Mikael Oster
            Inte så ofta jag lägger några rader på forumet, men ngn gång kan ju inte skada.
            Med tanke på det du skrivit nu...vilket jag personligen tycker är mycket intressant..så hoppas jag att vi får se betydligt fler inlägg av dig.

            Kommentar

            • deelay
              Användare
              • september 2002
              • 5394

              #21
              Ursprungligen postat av Malawe
              Med tanke på det du skrivit nu...vilket jag personligen tycker är mycket intressant..så hoppas jag att vi får se betydligt fler inlägg av dig.
              Jo och gärna lite snabbare svar då 4år kan kännas lite långt =)

              Ps. det är menat som e skämt då tråden startade 2003 =)
              http://www.aquariumstockholm.se/

              Kommentar

              • ozric
                Användare
                • mars 2004
                • 3187

                #22
                Bättre sent än sällan! Det där med exakta dagarna var intressant!! Vet du var sp. Black står sig mot Ikola & Moorii där??
                "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                c",)

                Kommentar

                • Stephan E
                  Användare
                  • februari 2005
                  • 307

                  #23
                  Läser man de få inlägg som Mikael Öster skrivit så ser man att han äger en stor kunskap/erfarenhet om Tropheus. Tidigare var ju det ett inlägg om behandling av soten som även det höll riktigt hög klass.

                  Det som slår mig är hur stora ynglena kan vara efter 12 veckor, 5 cm eller mer. Är artemia så ruskigt näringsrikt att firrarna växer så mycket?
                  Projekt Tropheus Red belly samt Kiriza Gold.

                  Söker Tropheus Duboise (vitbandad) sjöodlad från Burundi.

                  Kommentar

                  • ozric
                    Användare
                    • mars 2004
                    • 3187

                    #24
                    5 cm på 3 månader!? Tror jag inte är möjligt.
                    "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                    c",)

                    Kommentar

                    • tomas123
                      Användare
                      • oktober 2003
                      • 67

                      #25
                      hej,fick äntligen yngel av mina regnbågar "kambwimba" igår,tog upp honan o det kom bara ut 2st men dom va rätt stora ca 15mm...ska bli kul o se hur fort dom växer nu ...Tomas

                      Kommentar

                      Arbetssätt...